Program  Tablå 

Från Bates Motel till Weissensee

Jag vet inte hur länge jag har utlovat ett inlägg om vad som väntar framöver i fråga om inköpt drama på SVT, men här kommer ”äntligen” lite grann om senvåren och sommaren i våra kanaler.

Först, det som ju gör inköpsarbetet lite speciellt på SVT – förutom det per definition icke-kommersiella uppdraget i sig – är att vårt område utgör en del av väldigt många andra genrer och uppdrag. Till skillnad från många konkurrenter som bygger sina tablåer, ofta över flera kanaler, mer eller mindre helt kring inköpta visningsrätter, så måste ett nytt drama, en ny komedi, hitta sätt att samsas med en mer heterogen samling programtyper; regionala nyheter, ett stort faktautbud, plötsliga skidskytte-tävlingar, minoritetsprogram, kultur, UR, svensk dramatik o.s.v.

Kort sagt, jobbar man med inköp – där ju ledtiderna oftast är kortare än i andra sammanhang – måste man hacka i sig att man är del av något större.

Där vi har en attraktiv mångfald har våra konkurrenter – per definition – en större flexibilitet när det kommer till att jobba med flöden och helt enkelt skicka in saker där det passar på kort varsel. Ibland ser vi exempel på det. Oftast märkligt nog inte. Variationen är ju dock SVT:s underbara signum, men när det kommer till olika interna viljors enskilda ansvarsområden och tablåtankar (utan vilka du inte kan förhålla dig till inköp) så är vi säkert flera som – drivna av passion för det man personligen tycker är ”viktigt!” – balanserar på vansinnets gräns när vi försöker hitta den perfekta strategin för en satsning eller enskild titel.

X-games på den sloten, när vi har fyra half hour-serier från HBO som vi inte får ut?Men det är väl bara att flytta på de där nyheterna – Aktuellt, sa ni? – som ligger 21.00, så vi kan strippa Bletchley Circle i tvåan? Aha, en 30’-slot för vår turkiska satsning när i princip samtliga tänkbara alternativ produceras som 90’? Varför ligger plötsligt Suits 23.20? Jaha, speedway…

Ungefär så. Kort sagt, SVT:s tablåarbete – som jag är glad över att inte tvingas axla helhetsansvaret för – innebär så klart att hantera en komplex väv av olika programtyper, återkommande och tillfälliga, medan du suffleras av ofta högröstade som typer som jag – programchefer och beställare i olika genrer – som tycker sig ha grymt starka argument för att just våra program ska gå 21.00 i SVT1. Varje dag.

Och då har vi inte talat om konkurrensen.

Well, varför babblar jag om detta? Antagligen för att jag vill ge en sorts bakgrund till varför vi häromdagen tyckte oss kunna säga att vi ”gjort klart” sommaren. För tablåarbetet följer ju säsongerna, och just när det gäller inköpt drama, så pitchade jag våra idéer – baserade på en i bästa fall skön förening av visioner, ekonomi, variation, lager och information om övrigt känt utbud – för redan ett par månader sedan. Detta togs emot av tablåavdelningen, vilken försökte matcha våra ambitioner med alltifrån kända faktorer (Allsång på Skansen ska visst gå på tisdagar…o.s.v.) till övriga pitchar av nya program i olika genrer. Och nu är vi efter några ytterligare svängar, inte minst av ekonomisk natur, äntligen framme! Eller, ja, så mycket vi nu kan sägas vara framme. Det kommer självklart att hända något oförutsett samtidigt som det också pågår förhandlingar om ytterligare ett par saker. Men det låtsas vi inte om nu.

Kort kommentar innan jag börjar rabbla titlar: Ju längre bort vi kommer i tablån desto mindre angelägen är jag av förklarliga skäl att vara detaljerad kring sändningstid och exakt plats. Ni får stå ut med lite vaga uppgifter på några ställen. Om någon dryg månad offentliggör SVT hela sitt sommarutbud, och i samband med det är det dags för de sista detaljerna. Vidare – det vi pratar om här är (i princip) förstasändningar i broadcast. Den fortsatta satsningen med inköpt humor exklusivt för SVT Play fortsätter. Just nu rullar som bekant mästerverket(!) Tim and Eric Awesome Show, Great Job!. Runt hörnet väntar Comedy Bang Bang, This is Jinsy, Michael: Tuesdays and Thursdays och mycket annat. Avslutningvis: vi ansvarar faktiskt också för en hel del svenska inköp, men det får vi återkomma om i ett annat inlägg.

Så, i inte helt kronologisk ordning (med reservation för ändringar):

The Newsroom, 10×60: SVT1 måndagar 21.45, start 8 april

Äntligen “fri TV”-premiär för Aaron Sorkins omtalade serie om människorna på nyhets-kabelkanalen ACN med Jeff Daniels ankare Will McAvoy och Emily Mortimers producent MacKenzie McHale i centrum. Glömmer aldrig gåshudskänslan vid premiärvisningen i maj förra året och tillsammans med The Following den pilot som förärades med TV Heads eftertraktade betygs-femma. Efter att ha sett om hela första säsongen häromveckan står betyget fast. (Åtminstone för The Newsroom). En serie/säsong som – givet kraven man ställer på Sorkin – inte är Breaking Bad-perfekt rakt igenom, men som utan tvekan är något av det mest betydelsefulla från TV-året 2012. Maken till självsvängning uppstår inte på många andra ställen. Säsong två har premiär i USA under sommaren, och kommer naturligtvis på SVT framöver.

Endeavour/Unge kommissarie Morse, 5×90: SVT1 lördagar 21.30, start 13 april

Prequels står som bekant som spön i TV-backen, och häromåret kunde vi också (av någon anledning) se alltfler yngre upplagor av gamla klassiska deckare. Medan ni till exempel inte behöver bry er om den unge Montalbano, så är ITV:s Morse Jr, med Shaun Evans i titelrollen, ett desto mer lyckat exempel. Precis som i många andra fall i deckargenren numera, så sjösatte kanalen på testballong-manér  först en pilot (2012), innan man inledde arbetet med själva serien. Vi valde att spara piloten, och när nu den första säsongen står för dörren – premiär inom kort på ITV – sänder vi totalt fem avsnitt. En tajt leverans riskerar att ge magsår, men allt ser ut att löpa på. Missa förresten inte slutbilden i piloten där Evans tittar upp i backspegeln och ser någon annan titta tillbaka… (Och nej, den unge Morse är i formell mening inte kommissarie utan kriminalassistent. Kanske hade varit en bättre titel? Kriminalassistent Morse… Titelhelvetet.)

Lika som bär

Veep 1, 8×30: SVT2 tisdagar 22.15, start 23 april

Första säsongen av ännu en HBO-serie som tagit sin vända på diverse premiumplattformar, men som nu har premiär hos oss på ”Girls-sloten”. Julia Louis-Dreyfus i rollen som Vicepresident Selina Meyer, som inte riktigt känner att hon har den makt hon rimligen förtjänar med tanke på sin titel. Nästintill renodlat sitcom-upplägg med drag av såväl Spin City som The Thick of it. Upphovsmannen till den senare, det brittiska geniet Armando Iannucci, ligger själv också bakom. Säsong två kommer.

Copper 1, 10×60: SVT2 fredagar 22.15, start 3 maj

BBC Americas första original om krigsveteran och polis som utreder brott i det laglösa Five Points-området i tidiga New York, samtidigt som han försöker ta reda på vad som hänt med hans fru och dotter. Premiär på stilsäkert krimdrama som tyvärr skjutits på av olika skäl, och som jag pratade med producenten och Cineflix studiochef Christina Wayne om här: https://blogg.svt.se/tv-heads/tv-heads-10-intervjuspecial-med-christina-wayne/

Land girls, 15×45: SVT2 lördagar 18.15, start 4 maj

Allt handlar ju inte om primetime. Sett till positiv publikrespons (tyvärr är det annars i regel bara det negativa eller problematiska som sipprar ner till t.ex. inköparna) är det faktiskt så att många av titlarna vi sänder på eftermiddag eller tidig kväll genererar mest kärlek tillbaka i form av glada mejl och samtal; Merlin, Ödesår, Lögnen bara för att nämna några som sänts på senare tid. BBC har sedan en tid en separat beställarorganisation för non-prime: BBC Daytime. Land girls, av vilken vi sänder samtliga tre säsonger om fem avsnitt, producerades med anledning av 70-årsminnet av krigsutbrottet och kretsar kring fyra kvinnor som tjänstgör i den så kallade Women´s Land Army. Serien från 2009-2011 var ett av de första exemplen på BBC:s nya satsning, och man producerar nu alltmer för den publik som trots allt vill se originaldramatik även tidigare på dagen.

Call the midwife 2/Barnmorskan i East end, 8×60: SVT1 söndagar 21.00, start 19 maj

Just när alla för något drygt år sedan började känna att epokdramat rimligen borde ha passerat sin peak så kom Call the midwife lite från ingenstans, bevisade motsatsen, och blev en stor, rättmätig framgång för BBC1 (och SVT). Dags för andra säsongen av en genuin feelgood-serie om den unga Jenny Lee (Jessica Raine) som arbetar som barnmorska i 50-talets London. (Helgspecialen, som sändes inför säsong två runt jul i England, visade vi i påsk.)

Les revenants/Gengångare, 8×60: SVT2 måndagar 22.45, start 3 juni

Franskt mästerverk som efter sin webb-exklusiva visning på SVT Play nu får premiär i broadcast. Många kommer att upptäcka något alldeles nytt, många kommer att se om. Läs mer om serien i Henriks utmärkta texter nedan. OBS! Varierande starttider.

Unsere Mütter, unsere Väter/Krigets unga hjärtan, 3×90: SVT1 tisdagar 21.00, start 4 juni

Följer man tyskt TV-drama så inser man att det bortom alla Tatorts, Siskas och Alarm für Cobras också görs fantastisk mycket bra dramatik inte minst på det historiska området. Framför allt en yngre generation manusförfattare och regissörer gräver oupphörligt i landets minst sagt komplicerade 1900-talshistoria. Krigets unga hjärtan är ännu ett lysande exempel och har precis rönt stor uppmärksamhet i samband med visningen på ZDF. Hjärtslitande drama om några vänner som sprids över kontinenten i samband med att andra världskriget går in i en intensivare fas.

Krigets unga hjärtan

Bates Motel, 10×60: SVT1 tisdagar 22.30, start 4 juni

Med undantag för The Glades, och kanske något till, så har A&E varit en amerikansk kanal främst förknippas med stora reprisvolymer av gamla network-serier och Sopranos, samt – inte minst – mer eller mindre ansträngd reality (Dog the bounty hunter!). Men precis som flera faktatunga kollegor har nu även A&E slagit sig in på originaldrama på allvar i och med genrehybriden Bates Motel. Serien, som just nu rullar i USA, är som namnet antyder en fritt hållen prequel till Psycho, i vilken vi får följa den 17-årige Norman Bates (en lysande, och galet välcastad Freddie Highmore) och hans, well, osunda relation till sin mor (lika lysande Vera Farmiga). Efter faderns död, under minst sagt misstänksamma omständigheter, bestämmer mamma Bates att de ska börja om på ny kula och köper ett nedgånget motell i det på ytan idylliska White Pine Bay. Producerad av bland andra Carlton Cuse och en klockren serie för halvsena sommarkvällar.

Välkommen in

Restless, 2×90: SVT1 lördagar 21.00, start 8 juni

Läcker adaption av William Boyd´s bestseller som sändes på BBC1, 21.00 under mellandagarna. Allt som Spies of Warsaw inte blev. Spionthriller berättad genom två epoker med stora namn som Charlotte Rampling, Michael Gambon, Michelle Dockery, Rufus Sewell och sist men inte minst en briljant Hayley Atwell, som senast sågs i Black mirror-avsnittet Be right back.

Restless - Hayley Atwell

Downton abbey 3, 9×60 (r): SVT1 lördagar 21.30, start 9 juni

Numera traditionell sommarreprisering av föregående säsong inför det att en kommande säsong fyra får premiär under hösten. Varierande starttider!

The pacific, 10×60 (r): SVT1 sent lördagar, start 8 juni

Reprisering av Hanks/Spielberg-epos, och något av fristående uppföljare till Band of Brothers, i vilken man skildrar det veritabla helvete som genomlevdes i andra världskrigets Stilla Havet-strider. Tar sin utgångspunkt i vittnesskildringar, och svår att inte jämföra tematiskt med Krigets unga hjärtan där man också oundvikligen leds till att fundera på vad som händer när stora delar av en ung, blivande föräldrageneration (de som överlever vill säga) i princip förstörs för livet. Och kort därefter leds man till att fundera på att detta alltid pågår någonstans… Bland allt helvete kan man dock njuta av en av de senaste årens mest magnifika, och samtidigt märkliga, skådespelarprestationer. Rami Maleks gestaltning av den svårt stukade Merriel ”Snafu” Shelton glömmer man aldrig.

Situation Normal - All Fucked Up

Hunted, 8×60: SVT1 måndagar 22.00, start 24 juni

Ovanligt BBC/Cinemax-samarbete, producerat av brittiska Kudos, som liksom Copper har fått vänta lite med sin SVT-premiär. Men Frank Spotnitz skapelse är en komplex, pommac-snygg agentthriller med Melissa George i huvudrollen som toppagenten Sam som får anledning att tvivla på vem som är vän och fiende.

DCI Banks 2/Kommissarie Banks, 3×90: SVT1 lördagar 21.00, start 22 juni

Andra säsongen av ITV-deckare med Stephen Tompkinson i titelrollen. Klassisk UK-krim som liksom mycket annat i genren produceras om sex avsnitt, vilka täcker tre fall. Dock, vi visar som vanligt tre fristående singelversioner.

Midsomer murders 15B/Morden i Midsomer, 4×100: SVT1 tisdagar 21.00, start 25 juni

”Höhö, det finns väl snart inga kvar att ha ihjäl i den där hålan?”.

Ja, vad säger man. På inköpsfronten är det bara att hacka i sig att vi skulle kunna köra Midsomer baklänges, i svart-vitt, dubbad till flamländska (inget ont om flamländska), och det skulle ändå bänka sig miljontals lyriska människor. Inför förra säsongen gick John Nettles i pension, och världen trodde att den unge kusinens (Neil Dudgeon) entré som den nye Barnaby skulle rubba imperiet. Men icke. Fick nyligen besked om att man tagit produktionsbeslut på en säsong 16, och vi sitter antagligen här om tjugo år och ser sysslingbarnet Maximillian Barnaby ta över inför säsong 35. Man får konstatera att traditionens makt ibland är starkare än allt annat.

The paradise, 8×60: SVT1 söndagar 21.00, start 21 juli

Man skulle kunna säga att Copper förhåller sig till Ripper Street som Mr Selfridge till The paradise. Eller nåt. Ytterligare en av BBC1:s kanske lite otippade jätteframgångar på senare tid. Precis som i Selfridge kretsar handlingen kring ett varuhus runt sekelskiftet, men där ITV-konkurrenten så att säga försöker vara Downton, så är The paradise en mer renodlad, skönt skamlös feelgood-såpa. Viktigaste skillnaden är kanske dock att man – *host* – tack och lov hoppade över idén om att ta in amerikansk ”star quality” med lite för få strängar på sin lyra.

Ssch, ser du där borta, på andra sidan gatan? Det måste vara den där Jeremy.

Whitechapel 3, 3×90: SVT1 lördagar 21.00, start 13 juli

Whitechapel har blivit SVT, åtminstone vad gäller denna säsong. Jag ska ärligt säga att vi gjorde rätt hårda försök att landa serien när den lanserades 2009, men där hade vi ingen chans att matcha konkurrenten. Nu tar vi dock över denna London-krim med Rupert Penry-Jones och Phil Davis i spetsen. Från och med tredje säsongen valde ITV att köra Banks-modellen, d.v.s. fördela tre case över sex avsnitt, men vi kommer att sända vid tre singeltillfällen. Om vi klipper samman eller helt enkelt visar två avsnitt efter varandra återstår att se.

Portlandia 3, 11×30: SVT1 torsdagar 23.00, start 11 juli

Precis som i fallet Gengångare så blir det broadcast-premiär för en tidigare webb-exklusiv serie. Fler tittare upptäcker förhoppningsvis Fred Armisen och Carrie Brownsteins sjukt roliga betraktelse av Portlands hipsterkultur.

True blood 4, 12×60: SVT2 fredagar 22.15, start 12 juli

Som ansvarig för utländska dramainköp som har man per definition alltid dåligt samvete för någonting. True blood är en sådan sak. Som jag tidigare skrivit om här på bloggen, och pratat om i TV Heads, så är det av massa olika skäl allt viktigare att ligga tajt mot originalsändning med så stor del av utbudet som möjligt. I verkligheten är det omöjligt att få till över hela linjen, och i fallet med HBO-serierna, som nu dessutom finns tillgängliga på åtminstone tre andra plattformar (HBO Nordic, CMore, Filmnet), så har det alltid varit omöjligt med anledning av ett inbyggt betalTV-fönster. Men, True blood har ändå skjutits upp, och anledningen är helt enkelt att vi valt att prioritera annat (Homeland för att ta ett exempel) i de val som hela tiden måste göras med små marginaler. (Lanseringen av HBO Nordic är inte avgörande i detta, men devalverar naturligtvis ytterligare ”exklusiviteten” och i viss mån värdet av dessa serier i vår tablå.)  Hur som helst, nog med försvarstals-retorik, fjärde säsongen av Alan Balls serie kommer i juli, och vi lägger med största sannolikhet säsong fem direkt efter i höst. Och då är vi ”ikapp”.

Förresten, det finns ett rejält dåligt samvete till på detta område. Gissa vilket.

Nu så

Kommissarie Montalbano 10, 4×100: SVT1 tisdagar 21.00, start 23 juli

Pratade jag om tradition? Montalbano är sannolikt det avgjort mest ojämna projektet i TV-historien (vi kommer antagligen inte reprisera förra säsongen…), men om man skulle lista de program som efterfrågas mest så skulle Montalbano komma topp-5. Lätt. Nästan på samma nivå som Doctor Who och Star Trek (vilken upplaga som helst). Och Rederiet. Så vi bjussar väl på några kvällar med italiensk tradition också.

 Hung 3, 10×30: SVT2 21.45/22.15, start 9 juli

Ni sitter naturligtvis bänkade och följer våra repriser av säsong ett och två av serien som åtminstone hette ”En velutstyrt mann” på norska. Säsong tre, som alltså kommer direkt på, blev den sista.

Top of the lake, 6×60: SVT1 måndagar 22.00, start 19 augusti

Du som läser detta har naturligtvis järnkoll på Top of the lake, men för ungefär en vecka sedan blev det alltså helt klart att vi visar Jane Campions första TV-projekt – vårens med rätta mest omtalade och hyllade miniserie, som redan rullat igång på den allt mer intressanta Sundance Channel i USA. I korthet: Twin Peaks-vibbar i drama om rutten idyll till vilken en ung polis (Elizabeth Moss) anländer för att utreda ett försvinnande och konfrontera sitt förflutna. För ordningens skull: serien existerar även i ett 7×50-format, men vi sänder 6×60.

Top of the lake

Case histories 2/Brottsplats Edinburgh, 3×90: SVT1 21.00, augusti

Svårmodige Jackson Brodie, i Jason Isaacs skepnad, återkommer med tre nya avsnitt i BBC-serien som bygger på Kate Atkinsons böcker. Precis som med alla UK-premiärer, stort hemlighetsmakeri kring när den verkligen kommer.

Weissensee 1, 6×52: SVT2 tors-fre 18.15, start 1 augusti

Ytterligare ett finfint exempel på tyskt historiskt drama. Om Krigets unga hjärtan är stor budget och event-projekt, så är Weissensee ett mer lågmält – men precis lika intressant – relationsdrama. Seriens första säsong, som vi nu visar, blev en stor succé för ARD, och förväntningarna på den efterlängtade andra säsongen, som visas i Tyskland i höst, är enorma. Vi är i Öst-Berlin åren före murens fall. Två familjer – den ena tillhör nomenklaturan och besitter topposter i Stasi. Den andra tillhör den oppositionella kultureliten.

Er kann nicht aufhören Blogging irgendwann?

Det var det det. Glömde säkert hälften. Men vi är rätt nöjda. Titta på allt!

Innan vi börjar tänka på hösten, vilket sker väldigt snart, så stundar en annan tradition nästa vecka. Stora delar av TV-branschen beger sig till Cannes och det som kallas MIP TV för att träffa bolag, kollegor och konkurrenter. TV Heads kommer naturligtvis rapportera från Croisetten om vad som rör sig i ladorna. Vid min sida, som senast, ingen mindre än SVT: s underhållningschef i Stockholm, Mathias Engstrand. Han kommer antagligen avslöja allt som kommer att hända i pausen på ESC-finalen i Malmö. Eller inte. Hörs då!