SVT skriver tv-historia under alpina-VM
TV 

SVT skriver tv-historia under alpina-VM

Alpina-VM i Åre är världens nästa största vintermästerskap inom sport.

Men detta VM är också historiskt ur ett tv-perspektiv.

För just nu producerar och sänder SVT världens största distansproduktion.

Distans vaddå, undrar du?

Låt oss ta det från början.

Många kilometer kablar är dragna i Åre och cirka 5,5 mil kamerafiber används.

SVT är host broadcaster för alpina-VM i Åre och skidskytte-VM i Östersund.

Det innebär att SVT gör tv-produktionen från tävlingarna.

Runt 700 miljoner tv-tittare kan se VM-sändningarna från Åre och runt 165 miljoner väntas följa skidskytte-VM i mars.

Tidigare producerades mästerskap som dessa i så kallade OB-bussar (Outside Broadcast) som parkerades i direkt anslutning till tävlingsområdet.

Men i Åre har SVT inga OB-bussar eftersom produktionen görs på distans eller remote som det också kallas.

Enkelt förklarat innebär distansproduktion att kameror, kameramän/kvinnor och teknik finns i Åre men att det ”tekniska hjärtat” och de flesta kontrollrummen med personal finns i Stockholm och att ljud och bild skickas via fiber från Åre ner till Stockholm och sedan ut i världen.

76 kameror finns utplacerade runt om i Åre.

SVT har länge varit en föregångare inom distansproduktion. Redan 2012 gjorde vi OS i London på distans. Då var jag projektledare för OS och Adde Granberg var produktionsansvarig för mästerskapet. Idag samarbetar vi som sportchef (jag) och teknisk direktör (Adde). Och det är en stolt Adde Granberg, arkitekt och hjärnan bakom SVT:s satsning på distansproduktion, som berättar om sändningarna från Åre.

– Det känns väldigt roligt, vi har flyttat tv-industrin mil framåt. Vi har effektiviserat och gjort produktionen säkrare än tidigare. Det är dessutom världens mest miljövänliga tv-produktion i denna skala.

Adde Granberg är teknisk direktör på SVT och regissören bakom distansproduktionen från Åre.

Hur har produktionspersonal och andra tv-bolag reagerat på detta?

-Det är positivt nu men från början var det inte det. Det har verkligen tagit flera år att övertyga skidförbundet och de andra bolagen om detta, de kände stor osäkerhet inför de okända. Nu, när alla ser fördelarna, är det väldigt positivt.

Du har gått i bräschen för detta sedan 2012 med OS i London – vilka fördelar ser du med distansproduktioner?

-Det är ekonomiskt fördelaktigt, färre människor måste resa och bo på hotell. Och dyr teknik kan användas mer nu jämfört med tidigare då tekniken satt i tv-bussarna. Nu finns tekniken i våra kontrollrum och kontrollrummen kan användas av flera produktioner efter varandra.

Redaktör Björn Hedman och EVS-operatör Carin Holmberg vid en av flera kontrollytor i Stockholm.

OS i London 2012 blev en inspiration för många tv-bolag i världen. Vi på SVT följde upp OS med att sända CHL (Champions Hockey League) på distans hösten 2015 men den första stora satsningen efter OS blev distansproduktionen av Vasaloppet 2016, en sändning som då var världens största distanssändning men som nu är passerad av VM i Åre.

Att producera världsmästerskapen i Åre och Östersund är ett gigantiskt lagarbete. Runt 100 personer arbetar på plats under sändningarna i Åre och i Stockholm, där den stora tekniska infrastrukturen finns, arbetar runt 25–30 personer.

Baracker står uppställda i långa rader i Åre. Här inne finns produktionsytor, kontor, en hel del teknik…
…och självklart kablar överallt i dom långa korridorerna i barackerna. 
Teknikrummet i Åre är en central plats för produktionen…
…precis som kontrollrummet i Åre. Här sitter bildproducenten Johan Bernhagen (i mitten) tillsammans med bland andra sin producentkollega Anders Yttergård.
Johan Bernhagen har direktkontakt med fotografer i backen och inte minst med det här gänget i kontrollrummet i Stockholm.

Kommunikation mellan dom olika platserna är en stor utmaning, precis som vädret. Snö eller starka vindar kan påverka var starten på tävlingen ska ske. Detta gör att produktionsteamet i backen måste vara både snabb och flexibel när utrustning ska flyttas från en startkur till en annan med kort varsel.

Bildproducenten Johan Bernhagen, som bestämmer hur tv-sändningen ska produceras och som väljer kameror löpande under sändningens gång, har närmare 80 kameror att välja bland. Det krävs att alla i teamet vet exakt vad som ska göras i varje given sekund för att åkarnas insats ska dokumenteras på bästa sätt.

Vad har du fått för feedback på sändningarna?

-Inget negativt, säger Adde Granberg. Johan Bernhagen som är bildproducent gör ett fantastiskt jobb så vi sänder ut väldigt fina bilder och tv-produktioner till hela världen.

Vad har varit mest utmanade med att få detta att fungera?

-Personalkultur, att personer som jobbat länge med tv-teknik ska förstå it-nätverk bättre och tvärtom. Det är två helt olika kulturer.

Nu väntar VM i Östersund på samma sätt men sen – hur tänker du att detta ska användas framåt?

-Efter dessa två VM åker tekniken till SVT Göteborg och sen ska vi framöver producera på samma sätt som vi nu gör Åre. Det betyder i förlängningen att vi inte behöver ha tung tv-teknik på alla våra orter utan kan ha det på ett ställe med samlad spetskompetens. SVT kan fokusera ännu mer på programinnehåll än teknik!

Annika Zahr, projektledare på SVT Sport, är projektledare för host broadcast-projekten i Åre och Östersund och hon arbetar nära personalen på SVT:s avdelning för produktion och teknik.
Många tv-bolag från hela världen är på plats för att bevaka VM i Åre och uppe på ett tak står utestudios uppställda.

Förutom att vara host broadcaster, vilket också innebär att SVT ska boka produktionspersonal, vara behjälplig för andra länders tv-bolag och planera produktionen tillsammans med den lokala organisatören, har SVT Sport också personal på plats som gör programproduktion före och efter tävlingarna.

Det är bland annat fotografer, tekniker, programledare, kommentatorer, experter och reportrar som tillsammans gör den svenska sändningen – Vinterstudion från Åre, livesändningar och kvällsmagasin. Och hur dom har det bakom kulisserna kan ni se här nedan.

En byggnadsställning modell XL bär upp alla tv-studios och mitt i detta sitter också…
…SVT:s kommentatorspar Tobias Hellman och Johan Ejeborg.
Överst på byggnadsställningen finns SVT:s Vinterstudio. Personalen är rejält påklädd för här uppe kan det bli riktigt kallt. På bilden syns experten Maria Pietilä Holmner (tv), fotograf Per Frisell (mitten) och fotograf Kenth Kembe (th).
Efter tävlingssändningarna på dagen flyttar produktionsteamet ner till kvällsstudion som ligger i anslutning till Medal Plaza. På bilden (från vänster) fotograf Per Frisell, B-ljud Ricky Baron, fotograf Johannes Strömberg, TOM Shwana Abbas och stående projektledare Christoffer Braw.

Hälsar Åsa Edlund Jönsson – sportchef på SVT och helt nyligen bara tio minuter från att få hoppa in som André Pops stand-in i VM-studion. Programledare Pops blev nämligen flygförsenad från Stockholm och det var med minsta möjliga marginal som han hann till studion och VM-premiären. Men som så ofta löste allt sig. Tur!