Skidskytte-VM i Östersund blev inte bara resultatmässigt det bästa världsmästerskapet för Sverige sedan 2012.
Det blev också en gigantisk TV-succé.

Alla SVT:s sändningar i traditionell tv (SVT1), förutom en, hade över en miljon tv-tittare.
Damernas silverstafett hade flest tittare, nästan 1,6 miljoner när intresset var som absolut högst under loppet.
I snitt tittade nästan 1,2 miljoner på var och en av dom elva tävlingarna som SVT sände från VM i Östersund.
Under skidskytte-VM 2017 var motsvarande siffra knappt 750 000.
Tittandet ökade alltså med 58 procent från VM 2017 till VM 2019.

Det som särskilt imponerar med denna ökning är att den sker i en tid då traditionell tv (broadcast) minskar för varje år som går.
Förra året minskade antalet tittare på traditionell tv med fem procent och SVT tappade mer än så, hela elva procent.

Något som också är intressant är att VM inte bara lockade storpublik till tv:n i vardagsrummet. Skidskyttesporten sköt även fullt i SVT Play.
Om vi bara jämför vardagstävlingarna ökade antalet starter i vår playtjänst från 40 000 år 2017 till över 200 000 starter per sändning i år.
En ökning med 500 procent!

Tittandet på skidskytte-VM ökar alltså dramatiskt både i tv och SVT Play. Frågan är varför?
Den mest uppenbara förklaringen är lika självklar som den är njutbar.
Skälet stavas stora svenska framgångar.
Vi svenskar älskar nämligen att se blå-gula idrottare kämpa om medaljer och framgångar. Och vi tittare är beredda att investera i mycket tv-tid om det finns en stor chans till idrottshistoria. Vi såg det under fotbolls-VM då Sveriges matcher lockade över tre miljoner tittare i SVT och vi såg det under EM-veckan då långt över miljonen följde Armand Duplantis jakt på EM-guld.
Och skidskyttet är inget undantag.
2017 tog Sverige inte en enda medalj på VM. Men i OS gjorde det svenska skidskyttelandslaget oväntad succé och nu i Östersund vann Sverige tre medaljer – ett guld, ett silver och ett brons. Och den gemensamma nämnaren för alla medaljerna var Hanna Öberg.

Att Vinterstudion numera ramar in skidskyttet bidrar också till det ökade tittandet. Under Vinterstudions paraply står skidskyttet axel mot axel med andra starka sporttv-kort nämligen längdskidor och alpint. Och tillsammans bygger sporterna varandra under ett starkt varumärke.
Tävlingarna visas också ofta i SVT1, Sveriges största tv-kanal, vilket också bidrar till ett starkt tittande.
Men enklast är att prata om Hanna Öberg-effekten. Kanske beskrivs skidskytte-VM:s framgångar allra bäst genom Hanna.

Men det är inte bara sändningarna i tv och SVT Play som lockar mer publik.
Intresset för skidskyttenyheter och inte minst sportnyheter i allmänhet har ökat markant hos oss på svtsport.se de senaste åren. 2017 hade vi runt en halv miljon besökare på vår sportsajt och app, idag är siffran den dubbla.

En lång VM- och Vinterstudiovinter är snart till ända, även om det blir mer vintersport redan i helgen i SVT.
Nästa år är det bara skidskytte, bland dom stora vintersporterna, som har ett VM. Då hoppas vi på fler svenska framgångar och ännu en skidskyttesuccé i SVT.
Vill ni förresten se och höra hur en skidskyttesändning produceras? Spana in denna video som är inspelad i kontrollrummet när producenterna Johan Bernhagen och Anders Yttergård skapar tv-magi:
Tack för att ni tittar på våra sändningar!
Hälsar Åsa Edlund Jönsson –
sportchef på SVT som fick njuta av några magiska dagar i Östersund men som nu längtar till SVT:s nästa storsatsning, sju veckor hockey-VM! Men innan dess ska SDHL-finalerna avgöras precis som konståknings-VM och mycket annat. Ni ser detta och mer därtill i SVT – njut!