Vinterstudion 

Hemliga mejlet som skapade tv-succén Vinterstudion

Det var måndag den 14 maj 2007. Albert Svanberg, dåvarande sportchef på SVT, hade under kvällen sammanfattat idén som enligt ämnesraden i mejlet skulle bli ”ett lyft för svt1”.

Klockan 22.26 tryckte Albert, med god magkänsla, på skicka-knappen. Strax därefter hade Sveriges Televisions VD, företagets två programdirektörer, kanal- och tablåchefen och en programbeställare ett helt nytt programförslag i sin inkorg.

I det hemliga mejlet stod bland annat att läsa:

 ”… idén är att utgå från SVT1 när vi lägger nästa vinters världscuptablå… i korta drag går det ut på att ge SVT1 en tydlig vintersport-profil på dagtid på lördagar och söndagar under fyra månader, perioden december till mars…”

Sex månader senare sändes det första avsnittet av Vinterstudion. Och nu i helgen är det premiär för den tionde säsongen av programmet som med åren blivit en tv-kompis i miljontals svenska hem.

Utdrag ur det hemliga mejlet som Albert Svanberg skickade till delar av SVT:s ledning i maj 2007.
Utdrag ur det hemliga mejlet som Albert Svanberg skickade till delar av SVT:s ledning i maj 2007.
Albert Svanberg och mejlet han skickade till SVT:s VD för att sälja in det nya programmet Vinterstudion.
Albert Svanberg och mejlet han skickade till SVT:s VD för att sälja in det nya programmet Vinterstudion.

Idag är Albert Svanberg chef för SVT:s programetiska avdelning men det historiska mejlet finns sparat på ett säkert ställe i hans dator.

Varför sparade du mejlet?

– Jag tänkte inte så mycket på det de första åren, då handlade det bara om att förfina och förbättra programmet. Men när jag slutade på SVT Sport kände jag att det var roligt att spara mejlet.

– Många har ju jämfört Vinterstudion med vad Tipsextra var på 70- och 80-talet och det känns spännande att ha varit med och fött ett sådant publikbeteende. Vi visste ju inte att vi på 2000-talet skulle kunna skapa ett programformat som skulle sätta ett sådant avtryck hos en bred publik.

I mejlet från den 14 maj 2007 använder Albert ordet vinter-studio men programnamnet Vinterstudion kom faktiskt till först under hösten samma år sedan evenemangschefen Kjell Andersson utlyst en namntävling. Även detta klassiska mejl finns sparat i Alberts dator.

Så här såg mejlet ut när det utlystes en namntävling för SVT Sports nya vintersatsning 2007.
Så här såg mejlet ut när det utlystes en namntävling för SVT Sports nya vintersatsning 2007.

Men vem kom på namnet Vinterstudion då?

– Det gjorde André Pops, berättar Albert och får medhåll av André Pops själv som berättar hur namnförslaget kom till:

– Jag och fotografen Per Frisell var på en jobbresa någonstans i världen och satt många timmar i bil och diskuterade namnet på detta nya program.

– Om jag minns rätt fanns det ett förslag på ”Vinterkanalen” som var ganska nära att klubbas. Det fanns en liten outtalad duell mellan SVT och TV4 om att döpa saker till ”kanalen”. Vi började väl med ”Slutspelskanalen” och dom kontrade med ”Hockeykanalen” och ”Fotbollskanalen”. Men jag och fotograf-Per var inte nöjda med förslaget och till sist landade vi i ”Vinterstudion” och lyckades övertyga dom som bestämde att det var ett enkelt och genialt namn för en studio på vintern. Men något pris har vi inte sett skymten av…

Bild på André Pops och fotograf Per Frisell från 2015 och webbprogrammet "Nicht Fahrbar"
Bild på André Pops och fotograf Per Frisell från 2015 och webbprogrammet ”Nicht Fahrbar”

Vinterstudion blev snabbt en succé. Publiken strömmade till och inom ett par år var programmet helt etablerat, mycket uppskattat av tv-publiken och ofta citerat i övrig media.

Varför gick det så bra Albert?

– Vi hade gjort en publikundersökning under våren 2007 och den visade att längdskidor och alpint var mer populärt hos svenska folket än ishockey och fotboll. Dessutom var skidskyttet på frammarsch, Anna Carin Zidek (då Olofsson) hade vunnit OS-guld 2006 och Björn Ferry var på uppgång.

– Vi hade också gjort bra sändningar med studio i samband med VM i Åre i februari 2007 och det fick oss att inse hur bra det kunde bli när vi lade lika mycket journalistisk kraft på vintersport som vi gjorde på fotboll och hockey.

Torsdagskväll i denna vecka. Jacob Hård förbereder sig inför helgen kommentering.
Torsdagskväll i denna vecka. Jacob Hård förbereder sig inför helgen kommentering.

Jacob Hård, kommentator och under flera år också projektledare för Vinterstudion, bidrar också han med sina tankar kring varför publiken snabbt började uppskatta Vinterstudion:

– Jag tror att det fyllde ett tomrum i medievärlden. Det fanns en stor publik som tyckte att ”det är bara fotboll och hockey i media” och dom hittade en fristad i Vinterstudion (Jacob föreslog förövrigt att Vinterstudion skulle heta ”Snöstorm” i samband med namntävlingen).

André Pops lyfter också fram Charlotte Kallas framgångar som en förklaring till Vinterstudions succé:

– Vi hade bara sänt några få helger första vintern när det var dags för Charlotte Kalla att inför över en miljon tittare falla, svära, resa sig och klättra uppför slalombacken i Tour de Ski och bli folkkär i symbios med Vinterstudion.

– Kallas genombrott och seger i Tour de Ski var underbart häftigt, en stegrande känsla där inget var omöjligt. Det är mitt bästa minne från alla år med Vinterstudion, säger Anders Blomquist, populär längdexpert och en av dom som varit med under alla år med Vinterstudion.

Längdexperten Anders Blomquist testar studion i Bruksvallarna inför årets vinterspremiär.
Längdexperten Anders Blomquist testar studion i Bruksvallarna inför årets vinterspremiär.

Flera av dom som jobbade med Vinterstudion under premiärsäsongen 2007-08 jobbar med programmet idag också. Några av dom är Jacob Hård, Anders Blomquist, Magdalena Forsberg och Pernilla Wiberg. André Pops fick jobbet som den förste programledaren för Vinterstudion (sedan några år tillbaka är även Yvette Hermundstad programledare för programmet) och redaktör blev Anders Blomberg.

André Pops (till vänster) och redaktör Anders Blomberg (till höger) har jobbat tillsammans med Vinterstudion sedan premiären 2007.
André Pops (till vänster) och redaktör Anders Blomberg (till höger) har jobbat tillsammans med Vinterstudion sedan premiären 2007.

– Ingen av oss visste riktigt vad det skulle bli av Vinterstudion och hur mycket jobb det skulle krävas för att göra programmet. Under ganska lång tid hade jag och redaktör Blomberg (också kallad Blomman) bara fredagen avsatt för att planera och förbereda hela helgens sändningar. Sen sände vi lördag och söndag och efter det jobbade jag både med Lilla Sportspegeln och Sportnytt i början på veckan innan det var dags för nästa Vinterstudio. Men det där blev såklart ohållbart i längden när programmet växte och vi utvecklade innehållet. Därför är Vinterstudion, sen många år tillbaka ett heltidsuppdrag, och mer därtill, från november till och med mars.

Vilka är era bästa minnen från åren med Vinterstudion?

– Bästa minnet är Super-G-tävlingen för damer från Schladming, säger både Pops och Anders Blomberg, som berättar:

– Den sändningen inleddes med 30 minuters uppsnack innan dimma satte käppar i hjulet. Sen flyttades tävlingen fram 15 minuter i taget och sedan 30 minuter. Totalt höll vi igång och snackade i tre timmar och 45 minuter.  Det blev en del arkiv och anekdoter innan tävlingen till slut kom igång och Vonn skadade sig svårt och de bröt tävlingen efter 30 åkare.

– Jag har också udda minnen från sändningar, fortsätter Pops. Till exempel dom två gånger jag sänt Vinterstudion med spyhinken redo bakom soffan. Jag upptäckte då fascinerande saker med kroppen och psyket. När vi sände gjorde koncentrationen att illamåendet nästan försvann men när vi lämnade över till en tävling så var det bara att slita fram hinken…

Hinken redo! Så här såg det ut den 22 december 2013 i samband med en av "hinksändningarna".
Hinken redo! Så här såg det ut den 22 december 2013 i samband med en av ”hinksändningarna”.

Just hinkincidenten minns också skidskytteexperten Magdalena Forsberg:

– Jag har ett minne från vad jag tror är den allra första Vinterstudiosändningen. Pops hade magsjuka i familjen och kände sig sämre och sämre under sändning och hade en hink placerad utanför bild för säkerhets skull. Han klarade sändningen men jag var höggravid och skulle föda när som helst och var livrädd för att bli smittad. Därför ringde jag BB och frågade om man överhuvudtaget fick komma dit om man hade magsjuka och det fick man. Sen följde några spännande dagar, men jag höll mig frisk! Det är kanske ett konstigt minne, men det är mitt första minne.

Premiärsändningen 2007.
Premiärsändningen 2007.

André, tröttnar du aldrig på Vinterstudion?

– Det blir lite svackor under en lång och intensiv vinter men dom brukar alltid gå över snabbt.

Vad ser du fram emot i år?

– April…nej, skämt å sido. Det är många höjdpunkter rent sportsligt med flera mästerskap men också en journalistiskt utmanande vinter med att ta hand om allt som hänt i norsk längdskidåkning på bästa möjliga sätt för vår publik.

Hur märker du André att Vinterstudion engagerar?

– Året runt kommer folk fram och vill prata om Vinterstudion, det spelar ingen roll om det är mitt under brinnande säsong eller på badstranden på semestern. Och häromdagen hände en märklig sak när det samlats massor av tv-folk för en inspelning av firandet av SVT som fyller 60 år. Då kom Björn Skifs och Lasse Berghagen fram till mig och berättade att dom såg fram emot premiären av Vinterstudion och sen tackade DOM för all underhållning. Lite lätt chockad och generad stammade jag tillbaka ett ”tack själva…”

– Arne Hegerfors, som är en av mina idoler och förebilder, var också där och han såg fram emot vårt sällskap på helgerna, det värmde verkligen i hjärtat.

rne Hegerfors (till vänster) tillsammans med André Pops (till höger) i samband med inspelningen av Sportspegeln 50 år 2011.
Arne Hegerfors (till vänster) tillsammans med André Pops (till höger) i samband med inspelningen av Sportspegeln 50 år 2011.

Tillbaka till Albert Svanberg. För honom är skapande av Vinterstudion det han är mest stolt över under sina år som sportchef. Och han tror att vi kan få se andra, nya tv-sportsuccér i framtiden, trots att tv:n idag har stor konkurrens av digitala- och sociala medier.

– Även innan Vinterstudion pratade man om Tipsextra, hur framgångsrikt det programmet var och hur det aldrig skulle hände igen. Sedan hände Vinterstudion som blev en institution. Jag tror det kan hända igen, men det kommer se helt annorlunda.

Låt oss hoppas att Albert Svanberg har rätt. Och har du idéer på program som borde skapas, eller utvecklas eller känner du att du saknar något i dagens sport-tv utbud, hör av dig. Kanske blir ditt tips något vi kikar vidare på!

Jag vill också passa på att önska er alla en riktigt härlig vinter, gärna i tv-soffan med oss!

Hälsar Åsa Edlund Jönsson, sportchef SVT

 

 cropped-ledningsbloggen2016.jpeg

PS. Om ni vill njuta av lite nostalgi så kika gärna på detta klipp där André Pops hälsar välkommen till Vinterstudion mellan åren 2007 till 2015. Läs gärna också vad våra experter, Anders Blomquist, Johanna Ojala och Mathias Fredriksson tycker inför säsongen. DS.