Okategoriserade 

Era frågor och mina svar om OS och tv

Vilken debatt det blivit, om OS och vilka tv-bolag som borde sända från ett av världens största sportevenemang. Några tycker att OS ska vara tillgängligt för alla, andra tycker att OS ska köpas av den som betalar mest även om det innebär att färre kan se mästerskapet.

Idag svarar jag på några av alla era frågor som kommit i kölvattnet av debatten.

Jag betalar TV-licens och förväntar mig att SVT sänder OS, varför har ni inte köpt rättigheten?

Det är väldigt komplext att köpa sporträttigheter och ingen förhandling är den andra lik. Ibland vill säljaren bara ha maximalt med pengar för sin sporträttighet och bryr sig mindre om hur stor exponering (d.v.s. hur många som ser sändningen) sporträttigheten får i tv. I andra fall kan säljaren tänka sig ett något lägre pris mot att sporträttigheten når maximal publikexponering. Och ibland vill säljaren testa och se om sporträttigheten kan paketeras och säljas på ett nytt sätt, till nya marknader.

Vi på SVT har ansträngt oss hårt för att säkra OS-rättigheterna. Men ibland handlar det inte bara om vad vi gör och vilka pengar vi erbjuder eftersom vi verkar på en konkurrensutsatt marknad och ”tävlar” mot andra företag. Låt mig ta ett fiktivt exempel:

Du vill köpa en liter mjölk i en mjölkaffär och har med dig pengar så det räcker. Men precis när du ska betala säger en annan kund till ägaren av mjölkaffären: ”Jag köper all mjölk i hela butiken”.

Ägaren vill gärna sälja all mjölk och accepterar den andre kundens förslag. Du försöker ändå få köpa en liter mjölk och säger att du är beredd att betala mer än vanligt för mjölken, men då säger den andre kunden att ”det blir ingen affär om jag inte får ALL mjölk”. Det avgör det hela. Butiksägaren säljer all mjölk till den andre kunden och du blir utan, trots att du hade råd med mjölken, trots att du stod först i kön och trots att du till och med var beredd att betala mer än vanligt för din liter mjölk.

SVT lade ett bra bud för OS 2018-2024 men rättigheterna för i stort sett hela Europa såldes till amerikanska Discovery Communications. Om Discovery betalade mer, mindre eller lika mycket för OS-rättigheterna i Sverige som det bud SVT lade vet bara IOK (Internationella olympiska kommittén).

Kommer SVT någonsin ha råd med OS igen?

SVT köpte sändningsrätten till OS under perioden 1960-2012. Då hade vi råd med både OS och ett starkt övrigt utbud, vilket är självklart för SVT. Ingen vet hur priset på OS kommer att se ut nästa gång rättigheten blir till salu, men SVT kommer säkert att vara med och bjuda på OS utifrån våra förutsättningar. Sen trodde nog ingen att SVT skulle sända ishockey-VM igen när den rättigheten först såldes till MTG 1989 och senare till TV4, men från och med 2018 är det vi som har den rättigheten. Så osvuret är nog bäst, även när det gäller OS.

Bild från OS-området i London 2012.

Vad kostar det att sända ett OS?

Kostnaden för att sända ett OS består av två poster, dels rättighetskostnad dels produktionskostnad. Rättighetskostnaden är den riktigt tunga posten även om det självklart kostar en hel del att producera ett OS också. Vad SVT betalat i rättighets- och produktionskostnader för tidigare OS väljer vi att hålla för oss själva men det stämmer inte att produktionskostnaden blivit dyrare för varje år. SVT drog lyckligtvis nytta av den teknikutveckling som gjorts under årens lopp och 2012 sände vi allt från OS i London till en lägre produktionskostnad jämfört med OS i Peking 2008.

Varför kan inte kommersiell tv och SVT dela på OS, ni delar ju på fotbolls-VM?

Vi på SVT kan tänka oss att dela OS med en kommersiell partner.

Kan SVT sända lika mycket från ett OS som Viasat kan?

Ingen tv-kanal i Sverige kan sända mer än det som produceras under ett OS och all tävlingsproduktion sker centralt. Senast SVT sände från OS, London 2012, sände vi allt som producerades. Vi sände i SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Play samt på vår sportsajt. Vi producerade OS i London under devisen ”OS: när, var och hur du vill”. Man kan säga att det var det första olympiska spelet där de svenska tittarna kunde titta på sin favoritsport när man själv ville.

Ser fler sändningarna om SVT sänder OS?

Vi kan jämföra tittandet mellan OS 2010 i Vancouver, som SVT sände, med OS i Sotji 2014 som MTG sände. I Vancouver hade SVT:s sändningar en räckvidd på 89 procent av svenska befolkningen. I Sotji hade MTG en räckvidd på 74 procent. Man kan säga att 1,2 miljoner färre människor såg sändningarna från Sotji jämfört med Vancouver. Om det blir någon skillnad mellan OS i London och OS i Rio får vi om det kommer mätningar på detta.

Viasats programledare Ola Wenstršöm i studion i Sotji 2014. Foto: Joel Marklund / Bildbyrån.
Viasats programledare Ola Wenström i studion i Sotji 2014. Foto: Joel Marklund / Bildbyrån.

Vad är evenemangslistan som många snackar om?

I många länder i Europa (t.ex. Norge, Finland, Danmark, Frankrike, Storbritannien, Tyskland etc) har man politiskt beslutat att vissa stora sportevenemang ska sändas i tv-kanaler som befolkningen har tillgång till i hela landet.

I Sverige utreds en sådan lista just nu. De evenemang som är aktuella för en evenemangslista i Sverige är: OS, Paralympics, VM- och EM i fotboll (herrar och damer), VM i ishockey (herrar), skid-VM, alpina-VM, friidrotts-VM, Vasaloppet och Nobelfesten. I förslaget som myndigheten för radio och tv tagit fram ska minst 90 procent av svenska befolkningen ha tillgång till den kanal dessa evenemang sänds i. I dagsläget når SVT och TV4 över 90 procent av tv-befolkningen men kanaler som i dagsläget inte når 90 procent kan naturligtvis ändra sina sändningar så att de når fler.

Men hur många kan se TV3 då?

I Sverige mäter man hur många som kan se en tv-kanal via självuppskattade mätningar (den så kallade kanalpenetrationen mäts endast i tv-hushåll). Självuppskattning innebär att de tillfrågade personerna själva vet, och uppger, att dom har kanalen. I en mätning från MMS under andra kvartalet 2016 var penetrationen för de stora kanalhusen i Sverige följande: SVT 97 %, TV4 96 %, TV3 81 %, Femman 80 %. Skillnaden mellan SVT:s räckvidd och TV3:s i den här mätningen är ungefär 1,5 miljoner av tv-befolkningen.

Fast vem bryr sig om tv, har inte alla en dator och kan kolla via nätet?

Ifjol hade 93 procent av svenska befolkningen tillgång till internet. Men att man har tillgång till internet är inte samma sak som att man kan se allt man vill gratis på nätet. Många mediaföretag låser in sitt bästa material bakom en betalvägg på webben. Och att titta på strömmad video drar stor surfkapacitet vilket i sig blir en kostnad.

OS-final 1994 och Peter Forsberg lägger sin klassiska straff. Foto och © BildbyråŒn
OS-final 1994 och Peter Forsberg lägger sin klassiska straff. Foto och © BildbyråŒn

Vad tycker du om allt det här?

Jag tror att det är bra om svenska folket får möjlighet att samlas runt gemensamma idrottsupplevelser som vi kan dela och prata om länge. Ett av mina största idrottsögonblick på tv är Peter Forsbergs straff i OS i Lillehammer, en straff jag tror de flesta svenskar kan relatera till även idag. Jag tycker också det är härligt om tv-sändningar kan inspirera barn och unga till att testa idrott. Därför tycker jag att det är bra om så många som möjligt kan se OS, oavsett om OS sänds i SVT, TV4 eller någon annan rikstäckande kanal. Jag tror också att det finns plats för både public service och kommersiell tv när det gäller OS, så låt oss se vad framtiden har att erbjuda.

Till sist vill jag gratulera MTG till ett väl genomfört OS som förhoppningsvis kröns med ett OS-guld i fotboll ikväll.

Hälsar Åsa Edlund Jönsson, sportchef SVT

Det blir inget OS i Rio för mig men jag minns med glädje OS i London. Här är jag på friidrottsarenan med OS-elden i bakgrunden.
Det blir inget OS i Rio för mig men jag minns med glädje OS i London. Här är jag på friidrottsarenan med OS-elden i bakgrunden.