Okategoriserade 

En jämställd nyhetsbevakning!

I helgen dominerade några av Sveriges stora kvinnliga idrottsstjärnor utrymmet på SVT Sports nyhetsplattformar och våra konkurrenters. Charlotte Kalla, systrarna Helgesson och inte minst Sanna Kallur gjorde utifrån sina olika förutsättningar finfina insatser som fick stor uppmärksamhet. Och uppmärksamheten från oss gick helt i linje med publiken intresse.

På SVT Sports Facebook-sida publicerade lördagens kvällsredaktör Micke Widerberg strax efter klockan 21.30 i lördags nyheten om att Sanna Kallur blivit fyra i sin comeback på 60 meter häck efter många års skadeproblem. Vid skrivande stund har det inlägget nått 481 536 personer, en smått fantastisk siffra som går att jämföra med tittarsiffrorna på ett vanligt Sportnytt 22.00 i SVT 2. Kallur engagerar, precis som Kalla och Helgessons.

Redaktör Jimmie Eliassons sammanfattade det hela bra i ett mejl:

”Gårdagen var som en sammanfattning av hela året 2014: Kvinnorna dominerade idrotts-Sverige! Susanna Kallur, systrarna Helgesson och Charlotte Kalla fixade tillsammans drygt 30 000 interaktioner på Facebook.”

För oss på SVT Sport är det självklart viktigt att vårt innehåll på svt.se/sport, i Sportnytt och i #sportspegeln och på våra sociala konton är relevanta för er som tar del av det vi gör. Vi vet efter flera undersökningar de senaste åren vilka sporter och idrottare som publiken gillar bäst och berättar om dessa så ofta vi kan.

Därför är dessa undersökningar, delningar, tittarsiffror, interaktioner, gilla, kommentarer socialt och i mejl och telefon en del av våra utgångspunkter i det ständiga valet av vad vi ska berätta och vad vi ska välja bort. De största sporterna och stjärnorna ska synas på våra plattformar.

Och vi älskar när vi träffar rätt, som med Kalla, Kallur och Helgessons!

Men utmaningen för oss, med vårt Public Service-uppdrag, går djupare än så. Vi kan och ska inte som våra konkurrenter på Sportbladet, SportExpressen och även TV4-sporten, fokusera stort på ishockey och fotboll som utövas av killar.

En sådan viktig satsning har vi sedan januari 2014 jobbat med. Den handlar om en nyhets- och innehållsmässig fokusering som syftar till att berätta fler och bättre historier om kvinnor som idrottar. Bakgrunden var, att vi precis som andra redaktioner, behövde tydliga mål och arbetsmetoder för att inte slentrianmässigt välja att oftare berätta om män som idrottar – till förmån för kvinnor.

Vi behövde göra fler aktiva val, fler genomtänkta val, fler innehållsmässigt bredare val.

Satsningen utgår från er i publiken. Att helt enkelt göra journalistik som är intressant för ännu fler av er som följer det vi gör. Och då både om män och kvinnor.

Vår satsning är inte helt okomplicerad bland sportjournalister och redaktioner i landet. Här kan du höra mer om det i radioprogrammet Medierna om ”Enkönad sport”:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/289517?programid=2795

För många journalister sitter valen man gör i ryggmärgen. Det där är en bra grej, det där är det inte.

Vår satsning utmanar ryggmärgsreflexen och gör att vi måste tänka igenom vad vi väljer och varför vi gör det, i både planeringen av vårt innehåll som i hur vi väljer att hantera nyhetshändelser under en dag/kväll.

Vi är långt ifrån färdiga och går ibland fel i våra val och låter våra plattformar fyllas av mäns idrottande. Men statistiken visar att vi är på rätt väg och ett årsresultat om 50-50 när det gäller kvinnor och män på våra plattformar ligger där framme.

Helt klart är att vår satsning gjort att ni fått fler nyheter, fler reportage och fler berättelser om svenska  och internationella idrottskvinnor från oss det senaste året.

Jag skulle till och med vilja sticka ut hakan och säga att om ni vill ha just det, nyheter och berättelser om både kvinnor och män, finns det ingen annan leverantör av sportnyheter i Sverige som gör det lika bra, lika genomtänkt och planerat som SVT Sport.  

Allt gott!

Patric