Okategoriserade 

Bakom kulisserna på EM: Parisstudion och kontrollrummet

I snart en månad har det ena gänget samsats i en studio i Paris och det andra gänget i ett kontrollrum i Stockholm. Följ med bakom kulisserna under en EM-sändning och få reda på detaljerna som avgör.

Utanför både kontrollrum och studios sitter skylten som lyser röd när det är en sändning som pågår.
Utanför kontrollrummet sitter skylten som lyser röd när det är en sändning som pågår.

I Stockholm lyser den klassiska lampan för SÄNDNING. Inne i kontrollrummet går redaktör Anders Blomberg, känd som ”Blomman” i tv-kretsar, igenom de sista detaljerna. Det är redaktören som är arbetsledare för en sändning. André Pops nickar från sin programledarstol i Paris. Sen är det dags för repetition av programinledningen. Stämningen är lagom fokuserad, det är inte live ännu.

Anders "Blomman" Blomberg är sport-Sveriges kanske mest rutinerade redaktör. OS, VM- och EM i fotboll, skid-VM och Vinterstudion är något av allt han varit redaktör för.
Anders ”Blomman” Blomberg är en av sport-Sveriges mest rutinerade tv-redaktörer. OS, VM- och EM i fotboll, skid-VM och Vinterstudion är något av allt han varit redaktör för.

SVT:s matcher, med upp- och nersnack, styrs från kontrollrummet, K2, i Stockholm medan studion finns i Paris. All kommunikation mellan teamen sker över den så kallade fyrtråden, ett slags interkomsystem.

Kontrollrummet är både en utsändningsplats och en sambandscentral. Det fönsterlösa rummet ger en känsla av ett flygledartorn med all teknik och alla skärmar, en passande miljö för bildproducenten Robert Lindius, han är nämligen också pilot vid sidan av tv-arbetet.

Närmast i bild sitter scriptan Christine Ericsson, bredvid henne sitter bildproducenten Robert Lindius.
Närmast i bild sitter scriptan Christine Ericsson, bredvid henne sitter bildproducenten Robert Lindius.
Tekniskt ansvarig i kontrollrummet är Tommy Ahlqvist (TOM). Bredvid honom sitter Ulrika Johnson. Hon är bildmixer för sändningen och jobbar nära bildproducenten.
Tekniskt ansvarig i kontrollrummet är, närmast i bild, Tommy Ahlqvist (TOM). Bredvid honom sitter Ulrika Johnson. Hon är bildmixer för sändningen och jobbar nära bildproducenten.

Själva matchen produceras av UEFA. Signalen skickas till Stockholm och vidare ut till er tittare. Men allt som sker före och efter matchen och i pausen är resultatet av ett samarbete mellan de två gängen.

Studion i Paris ligger i hjärtat av Fanzone med Eiffeltornet i bakgrunden.

I Parisstudion jobbar programledare André Pops och experterna Johanna Frändén och Daniel Nannskog.
I Parisstudion jobbar, framför kameran, programledare André Pops och experterna Johanna Frändén och Daniel Nannskog.

På studioområdet finns, förutom SVT, även Globo (brasiliansk tv), BBC (brittiska public service) och ORF (österrikisk tv). Hos de olika tv-bolagen jobbar flera kända profiler, så att stöta på Thierry Henry, Alan Shearer, Gianluca Vialli eller Rio Ferdinand i trapphuset är, om inte vardagsmat, så i alla fall inte ovanligt.

Studiokomplexet ligger inne in Fanzone i Paris. Här samsas olika tv-bolag sida vid sida.
Studiokomplexet ligger inne in Fanzone i Paris. Här samsas olika tv-bolag sida vid sida. Bygget finns endast under EM, sedan rivs allt.

 

Det är ett imponerande nätverk av byggnadsställningar som bär upp alla studioboxar som står många meter upp i luften.
Det är ett imponerande nätverk av byggnadsställningar som bär upp alla studioboxar som står många meter upp i luften.

Själva studion är 25 kvadratmeter, 5×5 meter. Dekoren, som upptar golvet, är 4×5 meter. Återstår gör bara 1×5 meter. På den lilla ytan ryms tre kameror, en mini-jib (en kran) och tre fotografer! Men för att lyckas få de allra snyggaste bilderna har fotografen Anne Juul Mengshoel byggt en liten kur utanför studion. När hon backar ut i den kuren får hon och kameran de bästa bilderna med hela studiogänget och den vackra vyn.

Fotografen Anne Juul Mengshoel och Richard Baron (B-ljud och foto) gör några justeringar inför sändningen. Det är mycket som ska få plats på fem kvadratmeter.
Fotografen Anne Juul Mengshoel och Richard Baron (B-ljud och foto) gör några justeringar inför sändningen. Det är mycket som ska få plats på fem kvadratmeter.
I hörnet, bortom den via parasollen, syns den lilla kuren som fotograf-Anne byggt för att kunna backa sig ut ur studion och ta riktigt snygga bilder.
I hörnet, vid det svarta paraplyet, syns den svarta kuren med grönt tak som fotograf-Anne byggt för att kunna backa sig ut ur studion och ta riktigt snygga bilder.

Nedanför studion ligger SVT:s kontor. Här trängs TOM:ens rum (tekniskt ansvarig) med sminklogen och några skrivbord. Utrymmena är minimala så ordning är viktigt.

Produktionsledare Johanna och projektledare Marcus hälsar välkommen till SVT:s kontor i Paris.
Produktionsledare Johanna och projektledare Marcus hälsar välkommen till SVT:s kontor i Paris.

 

Shwana Abbas Zadeh är TOM (tekniskt ansvarig) i Paris. Från sin lilla vrå ser han tilll att tekniken fungerar.
Shwana Abbas Zadeh är TOM (tekniskt ansvarig) i Paris. Från sin lilla vrå ser han tilll att tekniken fungerar.
Bakom ett svart skynke hittas både studiokläder och sminklogen. Det är spartanskt men det fungerar bra.
Bakom ett svart skynke hittas både studiokläder och sminklogen. Det är spartanskt men det fungerar bra.

Projektledaren Marcus Törngren har sitt skrivbord längst in i kontoret, härifrån har han uppsikt över tv-sändningarna på en stor skärm och kan samtidigt snacka med produktionsledaren Johanna Nordmark. En stor kaffebryggare står centralt placerad. Kaffe är ofta en viktig ingrediens i tv-sammanhang.

Marcus Törngren, längst bort i bild, är projektledare för fotbolls-EM. Till sin hjälp har han bland andra produktionsledaren Johanna Nordmark.
Marcus Törngren, längst bort i bild, är projektledare för fotbolls-EM. Till sin hjälp har han bland andra produktionsledaren Johanna Nordmark.

 

Självklart syns hela tv-sändningen även i Paris.
Självklart syns hela tv-sändningen även i Paris. På golvet står ett minimalt kylskåp med det allra nödvändigaste och kaffebryggaren har också sin självklara plats.

När matchen pågår formas körschemat löpande. Körschemat visar i vilket ordning saker och ting ska ske i sändningen och det är utifrån körschemat som alla olika yrkesfunktioner (redaktör, programledare, bildproducent, ljudtekniker, bildmixer, scripta, EVS-operatörer, grafiker, fotografer, BING m.fl..) jobbar. Ett fel i ”köris” kan resultera i ett fel i tv-produktionen.

Under matchen pågår också en intensiv dialog mellan Daniel Nannskog i Paris och EVS-operatören Johan Härdfeldt (EVS:en är en slags repris- och redigeringsdator) i Stockholm. Daniel och Johan diskuterar vilka matchsekvenser som Daniel ska analysera i pausen och Johan klipper sedan ihop dessa olika bitar till en samlad upplevelse.

Johanna och Daniel är aktiva under sändningen. Det är mycket som ska förberedas.
Johanna och Daniel är aktiva när matchen pågår. Det är mycket som ska förberedas innan det är dags för nästa insats från studiogänget.
EVS-operatören Johan Härdfeldt jobbar tätt tillsammans med Daniel Nannskog. Dom plockar löpande ut olika matchsekvenser som Daniel sedan analyserar i sändning.
EVS-operatören Johan Härdfeldt jobbar tätt tillsammans med Daniel Nannskog. Dom plockar löpande ut olika matchsekvenser som Daniel sedan analyserar i sändning.
Resultatet från Daniel och Johans samarbete: detaljanalys av matchen, här är spelarna som Daniel pratar om inringade.
Resultatet från Daniel och Johans samarbete: detaljanalys av matchen, här är spelarna som Daniel pratar om inringade.

Under tiden pratar Anders Blomberg nästan samtidigt med André Pops och med den andre EVS-operatören Mikko Ihalainen. ”Blomman” och Pops bestämmer tillsammans det studiogänget ska kommentera och Mikko tar fram bildsekvenser och sätter ihop olika typer av höjdpunkter.

EVS-operatören Mikko Ihalainen har ett tätt samarbete med redaktören Anders Blomberg.
EVS-operatören Mikko Ihalainen har ett tätt samarbete med redaktören Anders Blomberg.
Ljudet är viktigt och Fredrik Erikssons ljudbord är av modell jättestort!
Ljudet är viktigt och Fredrik Erikssons ljudbord är av modell jättestort!
Delar av teamet i Paris: Anne Juul Mengshoel (foto), Richard Baron (B-ljud), Anna Stålberg (foto), Shwana Abbas Zadeh (TOM) och Johanna Nordmark (produktionsledare).
Delar av teamet i Paris: Anne Juul Mengshoel (foto), Richard Baron (B-ljud), Anna Stålberg (foto), Shwana Abbas Zadeh (TOM) och Johanna Nordmark (produktionsledare).

Det är lugnt men intensivt i kontrollrummet när livesändningen pågår, när det är match passar några på att dricka och ta en frukt.

I studion har alla fullt fokus på sitt eget uppdrag under matchen. Fotografen Anne Juul Mengshoel berättar:

– André pratar i sin värld, Nannskog pratar i sin värld och Johanna letar fakta och andra saker nätet och förbereder sig.

Tempot är intensivt, pauser är undantag, särskilt under gruppspelet när det var tre matcher om dagen.

– En dag insåg jag, efter sex timmar i studion, att jag måste kissa. Men samtidigt ser jag att det är en och en halv timme kvar av sändningen. Då var det bara att hålla sig, berättar Andre Pops.

– Jag måste ha mat mellan alla sändningar, säger Daniel Nannskog. Jag måste ha mat regelbundet, det är det viktigaste, annars blir det inte bra. Jag har kvar det sen jag var elitidrottare.

Under studiobordet finns det möjlighet för André Pops att gömma bort lite papper som inte ska synas i sändning.
Under studiobordet finns det möjlighet för André Pops att gömma bort lite papper som inte ska synas i sändning.
Det är inte bara Nannskog som behöver fylla på med mat under långa sändningar. I kontrollrummet i Stockholm finns kaffe, kakor, frukt och godis som ska hjälpa till under långa sändningar.
Det är inte bara Nannskog som behöver fylla på med mat under långa sändningar. I kontrollrummet i Stockholm finns kaffe, vatten, kakor, frukt och godis. Det är nödvändigt när sändningar kan pågå i flera timmar.

 

När sista sändningen är klar för dagen (kvällen) ska delar av studion monteras ner. Bland annat måste Annes lilla bygge utanför studion rivas. Och snart är det dags för gänget att montera ner hela studion och ta hem den till Stockholm igen.
När sista sändningen är klar för dagen (kvällen) ska delar av studion monteras ner. Bland annat måste Annes lilla bygge utanför studion rivas. Och snart är det dags för gänget att montera ner hela studion och ta hem den till Stockholm igen.

25 matcher sänder SVT Sports team innan EM är över, arbetsinsatsen pågår över en månad. Sista sändningen från Paris och kontrollrummet blir på lördag den 9 juli klockan 21.00. Då laddar vi, och förhoppningsvis även du, inför EM-finalen (som sänds i TV4 på söndag den 10 juli).

Sen väntar semester för delar av vårt gäng innan det är dags för nya sändningar. Och du vet väl om att du hittar allt som vi på SVT Sport sänder i vår sporttablå på vår sportsajt och i appen (som är gratis att ladda ner).

Ha nu en riktigt skön sommar, och en trevlig semester önskar jag alla er som får några veckor ledigt!

Hälsar Åsa Edlund Jönsson, sportchef SVT

Jag testade Pops programledarstol när jag hälsade på i Parisstudion.
Jag testade Pops programledarstol när jag hälsade på i Parisstudion.