Barnsliga användningstest?

Hur lägger man upp ett användningstest med en lite yngre testperson som egentligen allra helst vill visa upp sitt senaste karate-trix? Eller som blir så väldigt nervös av att prata med en vuxen?
Sedan ett drygt år tillbaka jobbar jag som UX-designer för barnkanalen.se och Bolibompa – där barnen är min målgrupp. Att göra användningstest med barn är på flera sätt annorlunda från användningstest med vuxna. Brutalt ärliga svar är desto vanligare hos barn än vuxna – som att helt enkelt trycka på hemknappen när något är för tråkigt och sedan snabbt välja nåt roligare. För det gäller ju att maxa skärmtiden när den väl uppstår på förskolan! Många frågar vad som är speciellt med användningstest med barn, så här kommer några tips och trix.

Foto: Martina Holmberg/SR

Några knep då att tänka på när man ska testa sin digitala tjänst med barn:

  • Snöa in på helt fel frågor. Ibland träffar jag barn som mycket hellre vill berätta om sitt senaste spel eller sitt intresse i karate – än att testa den digitala tjänst jag hade tänkt att prova. Då gäller det att gilla läget och inte stressa upp sig över testet! Du kommer lära dig supermycket om deras liv och drivkrafter, även om du inte fick svar på exakt de frågor du hade planerat att få svar på. Kanske kan du istället inspireras av spelmekanismen i det nya spelet som du just fått lära dig allt om!
  • Glöm manuset – men kom ihåg de grova stolparna i huvudet. Du kommer ha svårt att följa ett uttänkt manus, det gäller att haka på barnet med följdfrågor när det passar barnet snarare än din testplan. Vuxna kan spara en tanke för senare, men barn är här och nu.
  • Använd så realistiska prototyper som möjligt, med rätt texter och så liknande design du tänkt dig som möjligt. En grovt uppskissad idé kan vara svår att testa av – att resonera och tänka abstrakt kommer först när man blir lite äldre.
  • Ibland är det mer givande att träffa barnen två och två. Kanske är de för blyga för att prata med en vuxen. Låt isåfall barnen visa varandra hur man gör en viss uppgift – lyssna på hur de pratar med varandra och vilka delar de visar upp för sin kompis.
  • Hur gör man för att få svar på sina frågor?
    • Undvik frågor som inleds med “varför” – det kan upplevas anklagande. Bjud istället in till att fråga “vad tror du om? hur tänker du nu?” – det kan öppna upp för kreativitet och nya idéer.
    • Det kan vara svårt att svara på vad man gillar, låt dom visa vad de gillar att göra istället. Eller peka på de tv-program de tycker om. Låt barnen lära ut sina skills!
    • Öppna frågor öppnar upp för öppna svar, ställer du en sluten fråga kommer du få slutna svar.
    • Låt barnen jämföra två alternativ, för att enklare kunna fundera på skillnader.
  • När barnen känner att de kan slappna av kommer det mest ärliga beteendet fram. Precis på samma sätt som i “vuxna” användningstest.
    • Träffa barnen i deras miljö. När vi testar barnplay eller bolibompa vill vi att situationen ska vara så lik deras vanliga situation som möjligt – allra helst över axeln hemma i soffan. Eller på fritids.
    • Börja med frågor som är enkla! Mjuka upp intervjun genom att låta dem berätta om sig själva. Vilket är det bästa mobilspelet just nu? Vilket är ditt favoritdjur?
    • Den naturliga användningssituationen är superviktig – om du filmar eller fotar måste du göra det med finess så att barnet inte störs.
  • Fråga barnets målsman om godkännande innan användningstestet. Om du planerar att fota eller filma barnet under användningstestet behöver du få målmans godkännande skriftligt först (enligt Brottsbalkens 4e kapitel får man inte fotografera någon utan dennes godkännande, där föräldern godkänner för sina barns räkning).

 

Hoppa in i barnbubblan så ofta du kan!

…även om du jobbar med en design som egentligen vänder sig till en äldre målgrupp. Hur skulle en 8-åring tackla din startsida? Jag är övertygad om att du kan få kreativa uppslag av att se hur barn tolkar och använder din tjänst. Kanske utvecklas du också till en bättre testledare genom erfarenheten av att intervjua barn?