Yogan & jag
Bara Kärlek  Yoga 

Yogan & jag

Jag pratar sällan om det här, för att det är en matblogg, men yogan är en del av mitt liv sedan rätt många år nu.

Den hjälper mig att hålla min egen balans. Och jag pratar inte om gymnastikövningar. Även om ja, här kommer en rolig grej bara mina närmaste vet, mitt smeknamn är upside down-susy, eftersom jag älskar att stå på händer, vända upp & ner. Det är lite läskigt. Och alldeles, alldeles underbart.

Yogaformen jag fastnade för i Indien för 6 år sedan heter Yinyoga. Där står man dock inte på händer. Den (Yinyogan) har blivit poppis härhemma senaste åren, vilket är bra, det är lite som att ge sig själv en akupunkturbehandling. Och jag vet, allt är inte för alla, men alla väljer själv, vi är vuxna.

För mig har det hjälpt oerhört mycket att jag kan kontrollera min andning i stressiga situationer och plocka ihop mig. Samt att jag inte behöver gå på akupunktur osv lika ofta, jag kan göra det på mig själv, hemma på golvet.

För ca 2 år sedan gjorde jag min första teacher training, en fördjupningsmånad i just yin- & hathayoga. Detta hände i Portugal, där en av mina lärare som jag lärde känna i Indien undervisade då. Och oj vad jag fick utvecklas! Det var inte vad jag hade trott att jag någonsin skulle göra. Det var inte en räkmacka. Mer som boot camp 😀

Men det kändes rätt. Det visade sig när vi höll våra examensprov att jag hade något i mina klasser som fick folk att slappna av. Klarade testerna/proven och fick mitt internationella certifikat att börja undervisa, vilket jag inte gör officiellt (ännu iallafall). Jag tränar fortfarande på mig själv och mina nära. Kanske blir det i framtiden. Kanske inte. Men jag har en känsla av att ju mer stress och press vi skapar i världen, desto mer kommer vi känna längtan efter att balansera detta. Landa i oss själva.

Mitt specialintresse är yogaterapi och jag har fördjupat mig i yoga för tex reumatism. Såna övningar som alla kan göra, oavsett ålder. Det finns många, många saker vi kan göra i all enkelhet. Utmaningen är att finnas där för sig själv varje dag. Att ge sig själv den kärleken att dyka upp, för sig själv. Efter 21 dagar går det lättare. faktiskt redan efter 10. Rutinen börjar sätta sig. Det jag har lärt mig är att lite varje dag kan ta oss väldigt långt. Det är inte själviskt att ta sig denna tid. Det tog mig sin tid att fatta det. För det är såhär att om jag inte ser till att jag funkar, så har jag till slut inget att ge andra.

Idag vill jag dela min bästa övning med dig.

Benen mot väggen

Lägg en matta/filt på golvet mot en vägg. Sätt dig med rumpan sidan mot väggen, lyft upp benen försiktigt samtidigt som du lägger dig ner.

Nu ser du ut som ett L.

Bra. Ligg där minst 5 minuter och låt blodflödet vända upp & ner.

Detta är perfekt att göra alltid, men kanske ännu bättre på kvällen. Skönt för trötta ben & fötter.

Puss & Kram!