Äggfritt  Bjudmat  Buffémat  Desserter  Fika  Frukost  Glutenfritt  Hälsokrubb  Här är ditt kylskåp Susanne  Mat att förbereda  Mellis  Okategoriserade  Recept  Tips  Vardagslyx  Veganskt  Vegetariskt 

Chiapudding-allt du behöver veta

Vad är chiafrön? Och varför är det bra?

Chia, mayaindianernas ord för styrka, är sedan en tid tillbaka trendernas trend inom frukost och mellis. Eller, ja, chiapudding. God och nyttig frukost. Magen gillar det också. Chiafrön har länge ätits för att förbättra uthålligheten hos befolkningar i Sydamerika och trendade i hela världen efter boken Born to run kom ut där författaren berättade om dess förträfflighet som uthållighetsmat. De innehåller kostfiber, proteiner, nyttiga fettsyror, mineraler mm. Jag tycker att om man mår bra av chiafrön och klarar av det ganska höga priset så är det bara att njuta av sin pudding. Experter menar dock att det kan vara något överskattat och att det finns många andra, mer prisvärda sätt att få i sig ämnen som tex Omega 3-fettsyror exempelvis genom fet fisk. Det kan vara bra att veta, tex om man inte har råd. Chia är perfekt när man gör veganska (och även äggfria) desserter och mat, eftersom de ger tjockare konsistens, bildar gel utan gelatin. De är glutenfria.

Ge dem en omgång i morteln först!

Det är lätt att tro att kroppen enkelt kan tillgodogöra sig nyttigheterna i chiafrön, eftersom de hyllas överallt som supermat, men för vår kropp att ha en chans att komma åt nyttigheterna så behöver vi krossa dem innan. Det här är en utmaning, det kan man enkelt testa själv genom att provat tugga på alla chiafrön i en chiapudding. De små sötnosarna smiter lätt ner otuggade. Jag brukar därför ge de små rackarna en omgång i morteln. Jag vet inte om det räcker, men det är vad jag kommit på. Berätta gärna om du har kommit på ett bättre sätt. Oavsett det, så bildar chiafrön och andra fröer gel i våra tarmar och det är en mycket bra grej. Psylliumfrön kan man använda på liknande sätt. De är mycket billigare. Jag har testat det i rårörd sylt, det blev toppen. Mer om det på onsdag.

Vilken vätska ska man ha? Och hur lång tid tar det?

När jag lagade chiapudding i Go’kväll, för 1-2 år sedan var det inte många som hade smakat det, men det gick verkligen hem bland gästerna! Jag gjorde den på råpressade blåbär och vanijpulver. Det är fortfarande min favvo, även om det har blivit många andra försök. Serverade den med mandelgrädde, blåbär och hackad mandel. En rolig grej är att vi kallade den inte till chiapudding. Det ordet var inte vedertaget på svenska då.

Vätskor jag gillar:

Råpressad juice

Mandelmjölk (lite söt, det gillar jag eftersom jag inte sötar min pudding)

Kokosmjölk

Havremjölk

Mjölk eller yoghurt

I grundreceptet skriver jag 2-3 msk frön för 2 dl vätska. Det är för att du ska kunna välja själv vilken konsistens du vill ha. Lösare eller hård, en ren smaksak. Tiden de behöver för att svälla då? Jag tycker det blir absolut bäst över natten i kyl. Men, vissa dagar har jag låtit dem stå på köksbänken 30 minuter-1 timme och det har också funkat.

chiapudding-web

Smaksätt din chiapudding

Det mest sympatiska med den här rätten är att den går bra att förbereda, men sedan är den även enkel att variera efter sin egen smak och fantasi. Puddingen smaksätts dels av vätskan du väljer, men jag tycker en del av nöjet är att krydda upp den. Och att välja en god topping såklart. Smaksättningar som jag gillar:

Vaniljpulver

Kardemumma

Kanel

Riven/mosad/mixad frukt

Honung

Kakao

Vad gillar du?

Det handlar om topping

Att toppa sin chiapudding kan vara ett stort nöje. Det kan också vara så att jag är tämligen lättroad. Hur eller hur: Välj den topping du själv gillar. Något med färg förhöjer alltid upplevelsen. Berätta gärna nedan vad du toppar din pudding med.

Toppings jag gillar:

Bär och frukt i alla former, hel, i bitar eller mixad

Pumpakärnor, Solroskärnor

Mandel

Nötter

Hyvlad kokos

Rostad kokos

Cacao nibs

En klick tjock yoghurt

Mandelgrädde

Mandelsmör/jordnötssmör/cashewsmör/solrossmör

Honung

 

Chiapudding-Grundrecept, 1 port

2-3 msk chiafrön

2 dl vätska

smaksättning

topping

1. Mortla chia, blanda med vätska och smaksättning.

2. Låt svälla minst 45 minuter, men helst över natten i kylen.

3. Toppa med något du gillar och njut!

chiapudding-21-web

Ibland, när jag vill lyxa, så gör jag dem i lager, se bild nedan. Här är det mandel & vanilj i botten, blåbär ovanpå, toppat med mango som jag mixat med vatten. Det är enkelt att lyckas med, men man får låta varje lager stelna innan nästa kommer på och mangon angriper man just innan servering för bästa resultat.

Har jag missat något? Vill du tipsa om hur du gör? Varmt välkommen!