Äggfritt  Bjudmat  Buffémat  Desserter  Fika  Frukost  Glutenfritt  Hälsokrubb  Här är ditt kylskåp Susanne  Mat att förbereda  Mellis  Okategoriserade  Recept  Tips  Vardagslyx  Veganskt  Vegetariskt 

Chiapudding-allt du behöver veta

Vad är chiafrön? Och varför är det bra?

Chia, mayaindianernas ord för styrka, är sedan en tid tillbaka trendernas trend inom frukost och mellis. Eller, ja, chiapudding. God och nyttig frukost. Magen gillar det också. Chiafrön har länge ätits för att förbättra uthålligheten hos befolkningar i Sydamerika och trendade i hela världen efter boken Born to run kom ut där författaren berättade om dess förträfflighet som uthållighetsmat. De innehåller kostfiber, proteiner, nyttiga fettsyror, mineraler mm. Jag tycker att om man mår bra av chiafrön och klarar av det ganska höga priset så är det bara att njuta av sin pudding. Experter menar dock att det kan vara något överskattat och att det finns många andra, mer prisvärda sätt att få i sig ämnen som tex Omega 3-fettsyror exempelvis genom fet fisk. Det kan vara bra att veta, tex om man inte har råd. Chia är perfekt när man gör veganska (och även äggfria) desserter och mat, eftersom de ger tjockare konsistens, bildar gel utan gelatin. De är glutenfria.

Ge dem en omgång i morteln först!

Det är lätt att tro att kroppen enkelt kan tillgodogöra sig nyttigheterna i chiafrön, eftersom de hyllas överallt som supermat, men för vår kropp att ha en chans att komma åt nyttigheterna så behöver vi krossa dem innan. Det här är en utmaning, det kan man enkelt testa själv genom att provat tugga på alla chiafrön i en chiapudding. De små sötnosarna smiter lätt ner otuggade. Jag brukar därför ge de små rackarna en omgång i morteln. Jag vet inte om det räcker, men det är vad jag kommit på. Berätta gärna om du har kommit på ett bättre sätt. Oavsett det, så bildar chiafrön och andra fröer gel i våra tarmar och det är en mycket bra grej. Psylliumfrön kan man använda på liknande sätt. De är mycket billigare. Jag har testat det i rårörd sylt, det blev toppen. Mer om det på onsdag.

Vilken vätska ska man ha? Och hur lång tid tar det?

När jag lagade chiapudding i Go’kväll, för 1-2 år sedan var det inte många som hade smakat det, men det gick verkligen hem bland gästerna! Jag gjorde den på råpressade blåbär och vanijpulver. Det är fortfarande min favvo, även om det har blivit många andra försök. Serverade den med mandelgrädde, blåbär och hackad mandel. En rolig grej är att vi kallade den inte till chiapudding. Det ordet var inte vedertaget på svenska då.

Vätskor jag gillar:

Råpressad juice

Mandelmjölk (lite söt, det gillar jag eftersom jag inte sötar min pudding)

Kokosmjölk

Havremjölk

Mjölk eller yoghurt

I grundreceptet skriver jag 2-3 msk frön för 2 dl vätska. Det är för att du ska kunna välja själv vilken konsistens du vill ha. Lösare eller hård, en ren smaksak. Tiden de behöver för att svälla då? Jag tycker det blir absolut bäst över natten i kyl. Men, vissa dagar har jag låtit dem stå på köksbänken 30 minuter-1 timme och det har också funkat.

chiapudding-web

Smaksätt din chiapudding

Det mest sympatiska med den här rätten är att den går bra att förbereda, men sedan är den även enkel att variera efter sin egen smak och fantasi. Puddingen smaksätts dels av vätskan du väljer, men jag tycker en del av nöjet är att krydda upp den. Och att välja en god topping såklart. Smaksättningar som jag gillar:

Vaniljpulver

Kardemumma

Kanel

Riven/mosad/mixad frukt

Honung

Kakao

Vad gillar du?

Det handlar om topping

Att toppa sin chiapudding kan vara ett stort nöje. Det kan också vara så att jag är tämligen lättroad. Hur eller hur: Välj den topping du själv gillar. Något med färg förhöjer alltid upplevelsen. Berätta gärna nedan vad du toppar din pudding med.

Toppings jag gillar:

Bär och frukt i alla former, hel, i bitar eller mixad

Pumpakärnor, Solroskärnor

Mandel

Nötter

Hyvlad kokos

Rostad kokos

Cacao nibs

En klick tjock yoghurt

Mandelgrädde

Mandelsmör/jordnötssmör/cashewsmör/solrossmör

Honung

 

Chiapudding-Grundrecept, 1 port

2-3 msk chiafrön

2 dl vätska

smaksättning

topping

1. Mortla chia, blanda med vätska och smaksättning.

2. Låt svälla minst 45 minuter, men helst över natten i kylen.

3. Toppa med något du gillar och njut!

chiapudding-21-web

Ibland, när jag vill lyxa, så gör jag dem i lager, se bild nedan. Här är det mandel & vanilj i botten, blåbär ovanpå, toppat med mango som jag mixat med vatten. Det är enkelt att lyckas med, men man får låta varje lager stelna innan nästa kommer på och mangon angriper man just innan servering för bästa resultat.

Har jag missat något? Vill du tipsa om hur du gör? Varmt välkommen!

  • Marie

    Hej av en händelse av att svärfar är glutenallergiker så kom vi in på Bovetemjöl och hör o häpna, när vi tittade på innehållsförteckningen så är det ju gjort av just chiafrön…inget nytt på himlen där alltså. Blinier är ju nu rena hälsomaten! Men varför saluförs det under olika namn? Är det ett marknadsföringsknep tro?

    • Susanne Jonsson

      Hej Marie! Jag ska också forska vidare i det här.

  • Maria

    Hej! Råpressad juice, är det sån man gör själv i en råsaftcentrifug? Och om man inte har en sån, finns det att köpa färdig någonstans, t ex råpressade blåbär som du använde? I min ica-butik fanns det inte råpressade juicer….

    Ha det gott!
    Maria

    • Susanne Jonsson

      Hej! Du kan använda alla juicer, det går jättebra!

      • Maria

        Hej igen! Testade chiapuddingen med en blåbärsdryck (1,5 dl till 2 msk chiafrön) fick stå över natten. Resultatet blev en väldigt lös pudding, jag trodde att den skulle bli fastare i konsistensen, som att man nästan ”skär” den med skeden…..Hur skulle du beskriva att konsistensen ska bli? Blev det nåt fel tror du? Kram Maria

        • Susanne Jonsson

          Hej Maria, vissa frön suger åt sig mer vätska, öka bara mängden tills det blir den konsistens du föredrar. Kram!

  • Tina

    Hej Susanne! Letar efter ditt recept på chiasylt, visst nämnde du det i Gokväll, det lät så gott!

  • Ami

    Göta petter vad god chiapuddingen blev i morse. Mandelmjölk o vaniljpulver, toppad med en massa blåbär. Favoriten hittills. Tror jag ska testa göra mandelmjölken själv någon gång. Sötmandlar o vatten finns alltid hemma.

    • Susanne Jonsson

      Wow! Vad duktig du är Ami!

  • Ami

    Vad roligt att man kan variera sin chiapudding på så otroligt många sätt. Idag blev det en på yoghurt, blandat mixade chiafrön o linfrö, kanel. Som topping tunna äppelskivor och blötlagda strimlade sötmandlar med skalet borttaget. Liten doft av kanel som avslut. Mums! Någon tipsade om att man kan lägga mandlar o nötter i blöt över natten för att få dem mjukare o mer lättsmälta. Då går det även lätt att skala mandlarna, om man nu som jag, har svårt att tåla garvsyran.

    • Susanne Jonsson

      Oh så gott Ami! Bra tips, tack!

  • Ami

    Jag testade att mixa mina chiafrön i kväll o det tyckte jag var enklare än att mortla sönder dem.

    • Susanne Jonsson

      Toppen Ami!

  • Eiwor Andersson

    Hej Susanne!
    Bakade Världens godaste Morotskaka till påsk. Den blev jättegod, men lite ”skör”, troligen för att jag använde 3 dl mandelmjöl o 2 dl vetemjöl. Gräddade i långpannan. Det var alltså svårt att dela kakan i småbitar. Vad göra? Jo, jag delade helt sonika kakan i fyra delar, lade äppelmos mellan varven och så frostingen ovanpå. Vips hade jag en jättegod o fin påsktårta, som gick lätt att hantera eftersom man ju äter tårta från assietten o med sked. Alla var förtjusta, så tack för receptet. En undring – hur gör du för att behålla frostingen vit? Min blev lite brunaktig, troligen av vaniljpulvret. Kan ju förstås använda vaniljsocker i stället, men det tillför ju ytterligare socker.
    Tack för dina härliga recept och kommentarer om diverse. Jag läser med glädje din blogg (fö den enda blogg jag läser). Hälsningar Eiwor A

    • Susanne Jonsson

      Smart Eiwor! Tack för att du delar tipset med oss alla. Det blir lite prickar i frostingen, men det tycker jag ser gott ut 🙂 Finaste hälsningar till dig

  • Katrin

    Höll i ett paket med chiafrön idag då jag var på affären men köpte det inte då jag kände att jag inte hade så stor koll på blandningar och så såg jag ditt passande inlägg nu ikväll, tack för alla tips 🙂

    • Susanne Jonsson

      Nu vet du mer Katrin, kul! Ha en fin kväll!

  • lisa

    nyttig info om ciafrön, visste inte att man ska krossa dem först lite. Har testat att göra pudding ett par gånger men kan inte vänja mig riktigt vid dessa fröer, och just att man behöver planera för att de ska svälla, men absolut ett alternativ . har ibland tagit de i fröknäcke eller havrebröd.bra information du har givet oss

    • Susanne Jonsson

      Hej Lisa! Vad roligt att höra! Tack!

  • Albina

    Hej! Vilket inspirerande inlägg! Mandelgrädde, är det blötlagda och mixade sötmandlar mån tro? Hälsningar Albina

    • Susanne Jonsson

      Hej Albina! Vilket fint namn du har! Och vad roligt att du känner inspirationen. Ja, om man gör själv, men jag brukar köpa det färdigt, då är det ett par andra grejor i, lite agave och sånt.

  • Ami

    Verkligen tankeläsare…info jag behövde nu. Superkul! Tack!

  • Ingmari

    Tankeläsare. Har köpt chiafrön men är för feg trots att jag behöver och vill äta nyttigare och annan frukost. Hört och läst om alla fördelar som t.o.m. sänkning av blodsocker och nyttiga ämnen. Tack för härliga tips och sparken där bak! En fråga. Hur länge måste fröna ligga i vätska? M.a.o. liksom kortaste tiden man behöver? Och du skriver om mortelsvängen. Samma tid för krossade och icke krossade?

    • Susanne Jonsson

      Hej Ingmari! Jag tycker över natten i kylen blir bäst, men jag har även gjort snabbare variant framme på köksbänken, 30-45 minuter. Samma tid.