Okategoriserade 

Att sverka mat

-Hej, jag förstår om det låter konstigt, men det verkar ha hänt något med det här knäckebrödet som jag alltid brukar handla hos er. Det luktar…damm.. och kartong… Och det knäppaste av allt är att jag köpte ett till paket av samma varumärke, fast med en annan smak, för jag trodde det var fel på mig, vilket det kanske är, men det luktar också illa. Får jag lämna tillbaka det så ni kan kontakta tillverkaren och så att ingen annan behöver bära hem dåligt bröd?

Så började min senaste sverkning av mat. Jag hade köpt samma bröd som jag alltid köper, men hipsvips så har det hänt nåt. Huvvaligen. Det händer. Jag är inte helt bekväm med att klaga på saker, speciellt inte inom mitt eget område, men ni vet, man måste ju tala om att det har blivit nå fel. Så att den som säljer varan får veta. Det är helt enkelt omtänksamt att sverka. Om man gör det konstruktivt och vänligt.

Gissa vad som hände?

De tackade för hjälpen och jag fick igen pengarna. Det är inte alltid så. Ibland tar servicepersonalen en diskussion. Som på en restaurang när jag vänligt berättade att maten (som var oacceptabelt torr) hade råkat bli torr och undrade om det fanns något annat. Då fick jag höra ”det är då ingen annan som har klagat”. Nä, just det! Det är inte så konstigt när servicepersonalen bemöter konstruktiv kritik så otrevligt. Mitt lunchsällskap visste inte om det var det roligaste hon hört eller det mest tragiska.

 

Så här kommer pepp till dig: Reklamera när du inte är nöjd med maten. Tala om dina synpunkter vänligt och konstruktivt så vi alla får en chans att göra om och göra rätt. Alla kan göra fel. Och kom ihåg en grej, i hanteringen av reklamationer ser man skillnaden på proffs och inteproffs.

 

Brukar du klaga på maten när du inte är nöjd? Lämna tillbaka? Jag vill gärna höra dina erfarenheter.