Desserter  Hälsokrubb  Mellis  Recept  Snabblagat  Tips  Vegetariskt 

Blåbärskvarg med vanilj

Denna kvarg. Den har verkligen blivit poppis! Vad tycker ni om det? Är det något ni brukar äta?

Kvarg är en proteinrik, syrad mejeriprodukt som jag själv mest använder till bakning. Många som tränar mycket gillar kvarg. Jag tycker den har en liten sträv bismak som gör att jag hellre har tjockyoghurt hemma. Det, och att jag tycker det är enklast att ha en sorts syrad mejeriprodukt som jag använder till allt. Nå, jag kände ändå att jag ville utmana mig själv och testa lite kvargrecept!

 

bild

Blåbärskvarg.

Och till att börja med vill jag tipsa om att mixa den med bär. Här ovan har jag mixat med frysta blåbär och vaniljpulver. Då blir det som glass. Eller frozen yoghurt. Fast kvarg, då.

En enklare grej är att riva på lite frukt, äpple eller päron och strö på lite nötter, jag hade pistasch och en nypa vaniljpulver på det. Vanilj är en god vän med kvarg, om du frågar mig är de bästa kompisar. Vaniljen tar bort lite av strävheten.

Andra goda grejor (med varierande nyttighetsfaktor) att smaksätta kvarg med:

Kanel

Kardemumma

Torkad frukt, torkade bär

Alla bär & frukter frysta och färska

Nötter

Fröer (chia, krossat linfrö, sesam, pumpakärnor)

Rostad mandel

Färsk ingefära blandad med hackad frukt

Strimlad bladselleri, rivet äpple & valnötter (gott till mackor som Waldorfröra)

Finriven morot eller rödbeta, vitlök, salt (gott till avokado)

Mango (fryst eller färsk), rostade nötter, honung

Sylt

Saft

Vaniljsåspulver