Drama  Intervju 

Historien bakom Nudlar & 08:or

Nudlar & 08:or Foto: Lena Granefelt
Nudlar & 08:or Foto: Lena Granefelt

Nudlar & 08:or var när den började sändas i augusti 1996 en banbrytande serie då dramat sändes i både SVT 1 och 2 samtidigt, med två olika vinklar på handlingen. Producenten Kristian Hoberstorfer berättar för Öppet arkiv hur en av SVT:s mest innovativa tv-serier kom till.

Hur kom det sig att ni valde att skapa en dramaserie som utspelade sig i två kanaler samtidigt?

Allt började med att SVT:s legendariska dramachef Ingrid Dahlberg diskuterade med en amerikansk producent hur vi skulle producera mer interaktiva tv-program. Hon blev inspirerad av samtalet och kom till oss med idén om att vi skulle skapa en ny sorts dramaserie. Och då menade hon verkligen att allt skulle vara nytt.

Vi skulle använda oss av andra skådespelare, regissörer, manusskribenter och även filma serien på ett annat sätt än vad SVT brukade göra.

För mig som producent blev det otroligt stimulerande att få vara med och uppfinna hur vi skulle skriva, spela in och sända ut en ny sorts tv-serie.

Skilde sig inspelningsprocessen från hur ni brukade producera dramaserier?

Eftersom vi var tvungna att spela in många av seriens scener ur två olika perspektiv samtidigt valde vi att använda oss av Hi8-kameror. Det är en slags semiprofessionell minikamera som är väldigt lätta att handskas med. Vilket passade oss utmärkt då det blev mindre arbete för oss att filma ur olika vinklar, samtidigt som kamerorna var lätta att ta med sig när vi skulle spela in ute på stan.

Vi hade ingen fast tv-studio att spela in i, vilket var ovanligt. Istället hyrde vi en stor lägenhet på Kungsholmen, där vi kunde bygga upp de olika scenerna och bostäderna som serien utspelar sig i.

Var det problematiskt att producera en serie med många nya tillvägagångssätt?

När vi producerar en dramaserie berättar vi genom att klippa. Vilket kom att bli den svåraste delen i arbetet. Problemet var att vi var tvungna att jobba med dubbla tidsaxlar. Något vi aldrig gjort förut. Serien var tvungen att befinna sig på samma tidpunkt på båda kanalerna samtidigt. Så om vi hoppade i tiden i ena kanalen var vi tvungen att göra samma sak i den andra. Vilket kom att bli väldigt komplicerat. Vi lyckades aldrig knäcka det problemet fullt ut. Och det tror jag ingen lyckats med varken förr eller senare.

Ett annat problem var att vi inte ville att skådespelarna skulle röra på sig för mycket i vissa scener, på grund av att vi filmade ur flera olika perspektiv samtidigt. Vilket resulterade i att många scener blev stillastående och långa, vilket tyvärr inte gör sig så bra i tv.

Hur upplever du att Nudlar & 08:or togs emot när den började sändas?

Tv-kritikerna beskrev serien som ett spännande experimentellt misslyckande. Men de var positiva till att SVT vågade göra en sådan här serie. Generellt sätt upplevde jag det som att tittarna tog emot serien väl. Sen är det ju kul att den blivit något av en kultserie nu i efterhand.

När du tänker på Nudlar & 08:or idag hur går dina tankar?

Jag skulle vilja ge alla heder till Ingrid Dahlberg och SVT som vågade låta oss få göra en sådan här grej.

Slutresultatet blev att SVT producerade något som liknade en indieserie. Vilket vi, och knappt någon annan svensk kanal gjort tidigare.

Hela tillkomsten av serien var verkligen i en rock´n´roll stil. Än idag är Nudlar & 08:or det mest innovativa projekt jag någonsin varit inblandad i.