Intervju 

”Det känns fint att få kliva fram i rampljuset”

xbxb_bloggen
Foto: SVT

Öppet arkiv gratulerar producenten Gunilla Nilars, vinnare av Kristallens hederspris 2014.

Varför tror du att det är du som får hederspriset i år?
– Först tänkte jag varför jag bland alla duktiga människor? Men så tänkte jag på hur mycket jag producerat och att jag faktiskt är den första personen som bara arbetat bakom kameran som nu får pris. Kristallen kom till just för att premiera de människor som arbetar bakom kameran, så nu känns det fint att få kliva fram i rampljuset.

Hur hamnade du på tv?
– Mitt första möte med tv var när jag som tonåring blev uppkallad till rektorn och trodde att jag som vanligt skulle få en tillrättavisning men där fanns ett tv-team som ville göra ett reportage om min hemstad Ludvika. Rektorn tyckte att jag skulle passa för jag var så pratig. Jag berättade för alla jag kände att jag skulle vara med i tv. Men så när programmet sändes, jag tror det var 1963, så var min medverkan bortklippt.

Men det satte inte stopp för dig?
– Nej. Efter jag gått ut skolan utbildade jag mig till chefssekreterare. En klasskamrat tipsade mig om att söka jobb på SVT och där fick jag jobb som scripta på kulturavdelningen. Jag minns att man sa att jag fick jobbet för att jag till skillnad från alla andra sökande inte hade så höga krav på vare sig lön eller ledighet.

Efter några år på kulturavdelningen där Gunilla främst fick jobba som scripta med olika religiösa program, charmade hon sig till sig ett jobb på nöjesavdelningen. Det första egna programmet Gunilla Nilars producerade var ”Tre fioler” som sändes 1976.

Hade du någon förebild på den tiden?
Karin Falck (producent och programledare som jobbat med program som Rederiet, Estrad, Storstad och Melodifestivalen) var en mycket stark person som jag såg upp till och som jag lärde mig mycket av Jag fick bland annat ta över Häftig fredag efter henne, det sändes 1977 och var föregångare till Måndagsbörsen.

– Just Måndagsbörsen är jag väldigt stolt över, det programmet var lite av ett fenomen på sin tid och är kultförklarat i dag. Vi lockade hit artister som The Tourists (senare kända under namnet Eurythmics), Noice, Bryan Adams, Bette Midler, Bill Haley och U2.

-Jag är också stolt över serien jag gjorde om skolklassen i Student 92. Den skulle jag gärna göra en uppföljare på. Jag fick höra så mycket fina ord om den serien.

Vad är det som gör ett bra program?
– Jag tror att man ska ha en röd tråd. Det som händer i början av programmet ska komma till en upplösning i slutet. Och så tror jag att de som sitter hemma i soffan och tittar ska kunna identifiera sig med människorna de ser på tv. Jag tror att Robinson nådde en succé tack var det konceptet.

Gunilla Nilars jobbade som producent för Robinson 2000-2003.

– Man var ju livrädd att man skulle skada sig ute på ön där man hoppade mellan klippor och utsattes för diverse farligheter.  Varje år frågade jag mig själv om jag verkligen skulle åka ut dit igen. Men så gjorde jag det ändå, jag kunde inte motstå spänningen.

Gunilla Nilars var även med och startade upp långköraren Söndagsöppet. Det var hösten 1990 och hon hade fått i uppdrag att ta fram ett underhållningsprogram för hela familjen. Agneta Bolme Börjefors och Adde Malmberg var programledare.

-Jag minns att det var många olika delar att hålla reda på och vid premiären var Adde Malmberg sen. Det var kaos och jag satt och grät utanför kontrollrummet. Men det blev bra till slut.

Den numera världskända artisten Robyn gjorde sitt allra första tv-framträdande i Söndagsöppet, då var hon bara 11 år gammal.

– Jag fick ett tips om henne av en i vårt husband och jag valde att låta henne uppträda i programmet. Hon var så ung och hade en fantastisk sångröst, redan då.

Ett program som Gunilla Nilars kanske är allra mest förknippad med är Allsång på Skansen. Året var 2004 och Lasse Berghagen och dåvarande producenten skulle sluta. Anders Lundin tog över som programledare och Gunilla Nilars som producent. Man hade redan på Lasse Berghagens tid börjat försöka locka en yngre publik, bland annat genom att bjuda in artister som Håkan Hellström.

– När vi tog över skruvade upp till tempot ytterligare. Sen tog Måns Zelmerlöw över som programledare. En ung, ambitiös svärmorsdröm. Dessutom sjöng han jättebra.

Vad har du själv för gamla tv-favoriter?
– Oj det är många. Men Estrad, Hylands hörna och Kram-serien är några favoriter. De programmen väcker oerhört mycket nostalgi i mig.

I en tidigare intervju säger du att du under dina 46 år på tv aldrig haft tråkigt på jobbet
– Det stämmer. Jag var 21 år när jag klev in genom dörrarna på SVT första gången. Jag var helt ny i stan. Mina kollegor blev mina första vänner och vi umgicks även mycket privat. Att gå till jobbet var som att ”gå till polarna”. Och så fick jag träffa människor från hela världen. Det var alltid kul att jobba med tv.

Program (i urval) som Gunilla Nilars har jobbat med:

Kram
Hylands hörna
Melodifestivalen
Måndagsbörsen
Carola så in i Norden
Videograttis
Söndagsöppet
Allsång på Skansen
Sveriges magasin
Det kommer mera
Student 92