Nöje 

Daily Live 30 år

ANNA-LENA-BRUNDIN-OCH-LILL-MARIT-BUGGE_bertil_s-son_aberg
Anna-Lena Brundin och Lill-Marit Bugge inför Daily Live som firar 30 år i år. Foto: Bertil S-son Åberg (SVT)

De var punkiga, extravaganta och skakade om oss i tv-soffan när Daily Live började sändas 1987. Med sketcher, dans, musikinslag tog de tittarna med storm i den direktsända rock-kabarén Daily Live. Vi pratar förstås om Anna-Lena Brundin och Lill-Marit Bugge. I år fyller serien 30 år och Öppet arkiv firar med att publicera den första säsongen av serien.

Daily Live och karaktärerna Nancy & Carina och Marja & Agneta lämnade ingen oberörd. Bugge och Brundin var före sin tid och chockade kritikerna med sina vassa inslag. Av andra blev serien tidigt kultförklarad. Men det var nära att serien inte blev av alls. Bugge och Brundin var under 80-talet scenkonstnärer i Berlin när de fick besök av tv-producenten Lars Bermann från SVT. Han var i staden för att dokumentera undergroundscenen och upptäckte då den sprakande duon. När de fick frågan om de ville leda ett direktsänt program på SVT tackade de först nej, det slitiga konstnärslivet hade tärt på deras relation. Hur det gick sedan kan du läsa i Lill-Marit Bugges egen berättelse nedan.

DAILY_LIVE_LKLICK2

LILLMARITBERATTAR

De många åren som fattiga scenkonstnärer i Berlin hade kört slut på oss

Efter en lång tids slit ute på scener i Berlin under 80-talet var vi väldigt trötta. Vi pratade knappt med varandra. Men på scenen hade vi roligare än någonsin. Under en föreställning skrattade vi till och med så mycket åt varandra att vi säckade ihop på scen. Teknikern fick be publiken att gå ut och sträcka på benen en stund så att han kunde samla ihop oss. På vårt sista spelställe under en turné fick vi besök av Lars Bermann, en tv-producent från SVT. Vi befann oss då i ett stort ruffigt cirkustält i Hamburg där vi spelade föreställningarna ”Cool” och ”Hot”. Efter att ha sett oss rumla runt på scenen hade Bermann fått en idé om en direktsänd rock-kabaré. Detta var dock inget han berättade för oss då.

Vi skulle få göra precis det vi egentligen ville – men tackade nej

Anna-Lena och jag föll isär. Det slitiga konstnärslivet hade dränerat oss på kraft. Vi lämnade Berlin. Jag flyttade till Stockholm och Anna-Lena till Lund. Vi hade inte pratat med varandra på ett år när Bermann hörde av sig och frågade om vi ville leda ett tv-program på SVT. Vi skulle få skriva, göra sketcher, sjunga och dansa. Men vi tackade nej. Vi hade tagit paus från varandra. Dessutom var vi konstnärer och tyckte att tv var alldeles för kommersiellt. Och sådana ville vi inte bli. Men så blev det ändå!

LILL-MARIT-BUGGE-OCH-ANNA-LENA-BERGELIN3
Lill-Marit Bugge och Anna-Lena Brundin som värdinnorna Nancy och Carina i Daily Live 1987. Foto: Bertil S-son Åberg (SVT)

”Kvinnliga skräckmonster”

”De förpestar vardagsrummet med sina vulgariteter”, ”Kvinnliga skräckmonster”, ”Den som kan sätta ihop ett sådant program har något sjukt inom sig.” Responsen kom som en chock. Journalisterna verkade tro att våra karaktärer var på riktigt. Jag fick ett nervsammanbrott. När en veckotidning, som enligt mig var höjden av kommersiellt skräp, ville göra en intervju låste jag in mig på SVT:s toaletter och vägrade komma ut. Och jag vägrade i flera timmar. Men när jag väl kom ut igen hade jag bestämt mig: det var lika bra att köra.

”Sveriges svar på Monty Python”

Recensionerna vände så småningom (förutom några envetna manliga medelålders recensenter som tyckte skiten skulle läggas ner). Inom andra kretsar kultförklarades programmet. Och Daily Live blev en fantastik resa och en skola. Lars Bermann körde kameraträning med oss i tre månader innan vi gick ut i sändning. Vi arbetade dygnet runt i över ett år medan de två säsongerna av Daily Live direktsändes på måndagskvällarna.

DAILY-LIVe
Foto: Björn Edergren (SVT)
Foto: Björn Edergren (SVT)

Elektrifierad dynamik och paprika

Stämningen, den elektrifierade dynamiken som låg i luften på Daily News Café timmarna innan sändning då det stora tv-teamet gjorde sig redo för den ena direktsända timman var intensiv och berusande. Man kände vilken liten bricka man var i det stora maskineriet, samtidigt var man den viktiga bricka som syntes i tv-rutan. Och alla var inställda på att vi skulle göra det allra bästa ifrån oss. Jag kunde till exempel inte äta, så Leo Saukkola – som var attributör och vår närmaste allt-i-allo – tog det som sin specialuppgift att lura i mig mat och olika näringsdrycker för att jag skulle orka. Utan att jag märkte det tuggade jag ständigt på en bit paprika eller en tomat.

Lars Bermann satt i kontrollbussen i Kungsträdgården och styrde allt genom sin studioman inne i restaurangen. Med trygg hand såg han till att vi kom in exakt på sekunden. När någon artist dragit över sina noga tilldelade minuter fick vi snabbt anpassa oss och stryka i våra sketcher, samtidigt som vi höll på att byta till någon av våra otaliga kostymer.

Vi var som en enda organism

Tror aldrig jag någonsin har varit så koncentrerad varken förr eller senare som under Daily Live. Anna-Lena och jag var som en enda organism under sändning. Daily Live blev tv-historia. Maken till kul, generös, intressant, cool och konstnärligt gränsöverskridande tv har inte gjorts sen dess tycker vi som arbetade med det; Anna-Lena Brundin, Lars Bermann och jag.

Nu kan ni avgöra själva. 30 år senare.

daily_live_klick4

1987 Daily Live började sändas 2 mars 1987 och visades i två säsonger. Kabarén är uppbyggd på sketcher, musikunderhållning och gäster. Programmet hade gäster och band som Imperiet, Freddie Wadling, Jacob Dahlin, Sven Wollter, Michael Segerström, Martin Ljung, Eva Rydberg och Jacob Dahlin med flera. Stående husband var Fläskkvartetten och återkommande karaktärer Nancy & Carina och Marja & Agneta.

1992 sändes en spin-off på Daily Live som heter Barbarella Live.

2017 Lill-Marit Bugge och Anna-Lena Brundin firar 30 års-jubileet genom att spela in en ny serie som heter ”The Cool Babes” där vi får återse gamla karaktärer 30 år senare. ”The cool babes” kan du se på Bugge och Brundins egen sida här