Veteranernas succérecept som kan avgöra – inget stöd för regelkritiken i Melodifestivalen 2019
Melodifestivalen 2019 

Veteranernas succérecept som kan avgöra – inget stöd för regelkritiken i Melodifestivalen 2019

Lisa Ajax och Pagan Fury finns bland bidragen som kämpar om tittarnas gunst i kväll.

Allt mer av snacket kring Melodifestivalen 2019 har handlat om de nya röstningsreglerna. I röstningsappen delas tittarna in i åldersgrupper, som delar ut poäng till bidragen – precis som länderna gör i Eurovision. I programmet presenteras som vanligt bara placeringarna.

Samtidigt har äldre artister och stilar än vanligt gått vidare i tävlingen. Under en rad år har de yngsta popbidragen ofta premierats.

Det här har fått tittare att reagera med resonemanget att de ungas röster viktas bort – med all rätt, på papperet. Det har ju skett en trendvändning.

I pressen har man under en rad år riktat hård kritik mot Melodifestivalens röstningsregler. Man har menat att appen har gett de unga tittarna för stor makt. I år handlar kritiken i stället om det rakt motsatta.

”SVT måste ändra upplägg – de skämmer ut sig”, skriver till exempel Maria Brander i en skarp krönika i Expressen.

Hon lägger fram tesen att de nya röstningsreglerna gjort att ungdomliga Dolly Style, Omar Rudberg och Oscar Enestad blev utslagna. Antagandet är att de ungas röster har viktats bort. Det vet vi inte, eftersom den fullständiga röstningsstatistiken presenteras först efter finalen.

Dolly Style kunde jubla efter publikundersökningen – men i sändningen tog det stopp.

Underlaget Maria Brander pekar på är i stället att oddsen och Melodifestivalklubbens publikundersökning tydde på att Dolly Style skulle gå vidare, kanske direkt till final. Men just oddsen för Dolly Style sjönk kraftigt efter resultatet i publikundersökningen, så egentligen är hennes källa publikundersökningen.

Senast Melodifestivalen var i Leksand, år 2012, utklassade för övrigt pojkbandet Youngblood alla i publikundersökningen och fick 40 procent av rösterna. De nådde aldrig finalen.

Maria Brander framhåller också att Omar Rudberg var trea i publikundersökningen men blev sexa i programmet.

Men alla som följer Expertbloggen vet att det exakta antalet röster som de utslagna bidragen har fått numer presenteras direkt efter varje sändning. Och de siffrorna visar att Omar Rudberg hade slutat på sjätte plats även med de gamla röstningsreglerna.

Efter tre deltävlingar har de nya röstningsreglerna orsakat en enda känd omkastning – på en placering – på de nio bidrag som fått lämna tävlingen. Oscar Enestad och Jan Malmsjö bytte plats i bottenstriden i deltävling två.

Frågan som återstår är: Hade någon av deltävlingsfemmorna klarat sig till Andra chansen med det gamla systemet? Det kan vi inte veta förrän alla röstningssiffror presenterats efter festivalen.

Men vi har fått veta det sammanlagda antalet röster i de tre programmen som har varit. Det gör att vi kan räkna ut hur stor andel av rösterna i programmet som Dolly Style och de andra deltävlingsfemmorna har fått.

Oscar Enestad kom sist med ”I Love It” men har fått en hit efter tävlingen.

Och resultatet ger Maria Brander och övriga kritiker skäl att ta ett steg tillbaka. Förra året var den genomsnittliga andelen röster för en deltävlingsfemma 13,05 procent. Dolly Style fick 12,99 procent av rösterna i sin deltävling.

Trions röstandel var alltså lägre än de flesta andra som placerat sig femma i en deltävling på sistone. Med andra ord: Det saknas skäl att tro att de hade gått vidare med det gamla systemet.

Den deltävling hittills där bidragen som gått vidare tillsammans har fått högst antal av de inkomna rösterna är för övrigt Göteborg, deltävling ett. Det är goda nyheter för Mohombi och Wiktoria som gick till final och Anna Bergendahl och Nano som gick till Andra chansen.

Om vi nagelfar statistiken tonar det i stället fram en annan möjlig förklaring till att de mognare bidragen har lyckats i år.

Antalet Melodifestivaltittare (på gammel-tv) har nämligen minskat med 2 procent sedan förra året. Samtidigt har antalet röster ökat med 18 procent. En röst av fem verkar alltså komma från en tittare som inte röstade (lika intensivt) förra året.

Den uppenbara förklaringen är appen. Det är där den stora mängden röster uppkommer, eftersom man enkelt kan rösta gratis fem gånger på varje bidrag.

Och vilka är det som gradvis lär sig att använda appen i stället för telefon när de röstar? Sannolikt de äldre tittarna.

Där har vi en möjlig förklaring till att de mogna bidragen kommit tillbaka i Melodifestivalen.

Att nå ut i stugorna för något nytt tar åratal. Appen lanserades 2015, och kanske är det nu som det börjar uppstå balans i hur den används av tittarna.

Arvingarna hör till veteranerna i kvällens deltävling. Har hela deras publik börjat använda appen?

Fakta: Röster och tittare under Melodifestivalen 2019

Deltävling 1: Göteborg
5. Zeana feat. Anis don Demina – ”Mina bränder”: 980 354 röster, 13,7% av veckans sammanlagda antal röster
6. High15 – ”No Drama”: 814 839 röster, 11,4%
7. Arja Saijonmaa – ”Mina fyra årstider”: 507 727 röster, 7,1%
Andel röster på bidragen på plats 1–4: 67,8%.
Antal röster: 7 158 333.
Bidrag till Radiohjälpen: 573 040 kronor, motsvarande 8,0% av antalet röster.
Tittarsiffra direktsändningen i SVT1: 3 046 000, -7,8% mot samma deltävling 2018.

Deltävling 2: Malmö
5. Margaret – ”Tempo”: 892 945 röster, 12,8% av veckans sammanlagda antal röster
6. Jan Malmsjö – ”Leva livet”: 630 359 röster, 9,0%
7. Oscar Enestad – ”I Love It”: 739 501 röster, 10,6%
Andel röster på bidragen på plats 1–4: 67,6%.
Antal röster: 6 993 333.
Bidrag till Radiohjälpen: 522 183, motsvarande 7,5% av antalet röster.
Tittarsiffra direktsändningen i SVT1: 2 941 000, +0,9% mot samma deltävling 2018.

Jan Malmsjö fick denna vecka fler poäng av tittarna än Oscar Enestad trots färre röster och placerade sig därför före.

Deltävling 3: Leksand
5. Dolly Style – ”Habibi”: 819 062 röster, 13,0% av veckans sammanlagda antal röster
6. Omar Rudberg – ”Om om och om igen”: 722 215 röster, 11,5%
7. The Lovers of Valdaro – ”Somebody Wants”: 637 917 röster, 10,1%
Andel röster på bidragen på plats 1–4: 65,4%.
Antal röster: 6 305 045.
Bidrag till Radiohjälpen: 662 869 10,5%
Tittarsiffra direktsändningen i SVT1: 2 900 000, +2,5% mot samma deltävling 2018.

Jämförelse: Deltävlingsfemmorna 2018
Andel av det totala antalet röster.
• Edward Blom: 13,12%
• Ida Redig: 13,29%
• Kalle Moraeus: 12,48%
• Elias Abbas: 13,3%
Snittandel: 13,05%

Jämförelse: Deltävlingsfyrorna 2018
Andel av det totala antalet röster.
• Sigrid Bernson: 15,83
• Mimi Werner: 13,86
• Moncho: 12,89
• Olivia Eliasson: 13,36
Snittandel: 13,99%

Zeana feat. Anis Don Demina, årets starkaste deltävlingsfemma, enligt röstningsstatistiken.

Det finns förstås mycket spännande att gräva i här:

Femmorna i år har fått normala värden för sina placeringar. Zeana feat. Anis Don Demina fick en relativt stor andel av rösterna, men de fyra bidrag som gick vidare den veckan fick tillsammans den högsta andelen av rösterna hittills i år, så det är mycket möjligt att Zeana feat. Anis Don Demina hade slutat femma även med det gamla systemet.

Den svagaste femman i år har varit Margaret, som inte hade tagit fjärdeplatsen i någon av deltävlingarna förra året. Dolly Style hade tagit en av fjärdeplatserna förra året, och Zeana feat Anis Don Demina hade tagit två av dem.

Sett till andel röster i deltävlingen fick Arja Saijonmaa hittills lägst i år, och Oscar Enestad var den starkaste sistaplatsen. Den överlag jämnaste deltävlingen hittills tycks ha varit Leksand.

Beloppet som skänkts till Radiohjälpen har ökat markant sedan förra året: +37 %! Den stora förändringen i år är att produktionen har vänt på ordningen som numren presenteras i. Välgörenhetsnumret står först. Därmed skapas en psykologisk effekt där man tittaren välja bort att skänka nio kronor till världens behövande.

English summary

A new feature in this year’s Melodifestivalen is that the viewers are divided into age-based groups, each giving out points to the entries. The released voting statistics does not indicate that this has had any major impact on the results.

Still, mature contestants has had more success in the contest than in several years. The reason might be that the voting has increased with about 20%. This can be assumed to be mature viewers converted from voting by telephone to voting via the app. More votes are cast from the app than by phone, and this could be a driving force mixing up the previous dominion of the youngest contestants.

Foton: Stina Stjernkvist/SVT