Okategoriserade 

Veckans avslöjande: Loreen med ”Euphoria” i Melodifestivalen 2012

loreen_euphoria_veckans_avslojande
Foto: Olle Kirchmeier/SVT. Grafik: SVT.

I Veckans avslöjande här i bloggen har jag velat ge något nytt från Melodifestivalens historia under de sex veckor som gått. Nu är det dags att avsluta serien för den här gången – och som crescendo har jag sparat ett stycke Eurovisionshistoria.

Så här gick det till när ”Euphoria” – vinnaren av Eurovision Song Contest 2012 – kom med i Melodifestivalen. Och det är verkligen värt att berätta.

Att Danny Saucedo har sjungit på ”Euphoria” är känt sedan 2012. Danny var den första artist som var tilltänkt för låten.

– Jag hörde låten för första gången i juni 2011 på en förlagsfest. Då vet jag att jag ringde upp G:son och frågade hur vi skulle få Danny att göra den. Sedan fick vi veta att han ville vara med och skriva sin låt själv, säger Christer Björkman, exekutiv producent för Melodifestivalen.

Danny Saucedo med ”Amazing” i Melodifestivalen 2012. Foto: Olle Kirchmeier/SVT.

Danny Saucedo testade också ”Shout It Out”, som sedan kom att sjungas av David Lindgren. Till sist tog Danny och hans arbetslag själva fram ”Amazing”, som blev artistens tävlingslåt. Med det bidraget slutade Danny tvåa i finalen – med fler tittarröster än de flesta vinnare fått under åren.

David Lindgren och ”Shout It Out” slutade fyra i samma final. Men åt Loreen gick inget att göra åt.

Hösten 2011 var det emellertid en lång väg innan man hade nått dit.

”Euphoria” skickades in till Melodifestivalen på vanligt sätt: via svt.se/melodifestivalen när antagningen var öppen i början av september 2011. Den hemliga urvalsjuryn, som sammanträder på hösten och väljer låtar till Melodifestivalen, fick sedan ta ställning till bidraget.

– De gick och spelade in låten med en tjej när Danny tackat nej, och det var den versionen som skickades in. Det var väldigt mycket diskussioner i juryrummet kring den, och den gick sådär faktiskt. Den sköt inte i höjden, utan juryn tyckte bara att det var en okej låt, säger Christer Björkman.

– Jag gick och funderade och tyckte att det fanns något där. Vi behövde ha någon som satte en ton på den och äger låten så att den liksom ”händer”. Sången som var på demot hade bara en vanlig popröst utan karaktär att bygga upp det runt.

När juryn arbetar används alltid benämningen ”demo” i stället för artistnamn i fall som detta, alltså när det saknas en artist som är aktuell för att framföra den inskickade låten i tävlingen. Men på kvällen efter en lång arbetsdag under juryveckan slogs Christer Björkman av en tanke.

– Jag kom på det en kväll under juryveckan när jag låg hemma. När juryn kom in nästa dag hade jag strukit ”demo” och skrivit ”Loreen”. Och de bara: ”Wow, shit vad bra! Men kan du få henne?” Jag svarade att jag fick försöka. Då sköt låten i höjden i röstningen och fick den identitet som juryn behövde för att visualisera och se ett artistiskt uttryck.

Foto: Tore Meek/NTB Scanpix/Scanpix.

Juryn röstade igenom ”Euphoria” som en av sina låtar till Melodifestivalen 2012. Men det var med reservation.

– Det var en jurylåt under förutsättning att jag löste det med Loreen. Annars hade jag rätt att ta bort låten, och då hade en av juryns reservlåtar kommit med i stället, säger Christer Björkman.

Men det var fortfarande lång väg kvar. Loreen hade tävlat i Melodifestivalen 2011 med ”My Heart Is Refusing Me”, ett bidrag som åkte ut i Andra chansen. Hon var inte inställd på att vara med i tävlingen igen året efter.

– Ja, herregud! Först handlade det om att ens få henne att ta sig till en studio och testa låten. För hon ville inte vara med. Men jag vet ju att steg ett är att få en artist att bara vidröra låten, säger Christer Björkman.

– Oftast brukar det räcka med att en artist går in och sjunger för att börja ta ägarskap om låten och tänka på ett annat sätt om den. Men i hennes fall är det lång väg, eftersom hon ska ha in sin själ i en låt. Då måste man låta henne plocka isär den i beståndsdelar. Hon jobbade med Moh mycket på den tiden, och de behövde leka fram det.

Mattias Wachtmeister höll i ärendet hos skivbolaget Warner.

– Jag tror att han höll på att slita sitt hår. Han var helt knäckt över det här. Det bara pågick. Det blev konstigare och konstigare för varje ny version som kom, säger Christer Björkman.

– Jag visste att det skulle kunna bli väldigt bra, och om det inte skulle bli det så skulle vi inte ha låten. Om vi bara hade med den som en vanlig poplåt skulle det inte bli något av den. Så jag sade att vi skulle låta henne hålla på. Vi hade tid.

– Till slut hade hon fått in sin själ i den. Då fanns det ingenting kvar av kommersialiteten. Hitpotentialen var borta.

Loreen under en repetition av Eurovision Song Contest 2012. Foto: Andres Putting/EBU.

Peter Boström, som skrivit ”Euphoria” tillsammans med Thomas G:son, håller till i sin studio i den lilla orten Bålsta utanför Stockholm.

– När vi kommit så långt fick vi köra ut Loreen till Bålsta och sätta ihop henne med Peter. Peter var också helt knäckt. Han tyckte inte att det fanns något kvar av låten. ”Up, up, up” var borta. Allt det som var hittigt och hookigt fanns inte där längre. Det var svävande och vackert, som Loreen gör, du vet. Men ingen hit.

Loreen och Peter Boström arbetade länge med låten. Mycket länge.

– Han drog och hon drog, och till slut var de framme vid en punkt där hon kunde känna att hon fortfarande hade kvar sin själ i låten. Men jag tror att det tog hela hösten, flera månader, säger Christer Björkman.

Sammanlagt under hösten 2011 spelades ”Euphoria” in i tjogtals olika versioner.

Men när konstnärsskapet hos Loreen mötte hitkänslan hos Peter Boström och Thomas G:son skapades ett verk som aldrig kommer att glömmas av sin generation.

”Euphoria” vann Melodifestivalen 2012 med 268 poäng. Det var rådande poängrekord sedan nuvarande system infördes – fram till i lördags. Måns Zelmerlöw vann Melodifestivalen 2015 med 288 poäng.

Loreen och ”Euphoria” vann sedan Eurovision Song Contest i utklassningsstil. Bara Alexander Rybak 2009 har fått fler poäng, och ingen i tävlingens historia har fått lika många tolvor.

Tidigare delar i Veckans avslöjande:

  1. The Elephantz
  2. Samba Sambero
  3. Hasse Andersson
  4. Det rår vi inte för
  5. Alvaro Estrella