Okategoriserade 

Vann Melodifestivalen 2016 – därför kan Frans Jeppsson Wall ta hem Eurovision också

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Frans har tagit hem Melodifestivalen 2016. Men det blev jämnare än många trott.

Jag har sällan sett att poängen fördelat sig så jämnt. Ingen drog verkligen ifrån, och ingen hamnade hopplöst sist. Fler av låtarna har blivit hits än kanske någonsin, och resultatet visar vilken hög och jämn nivå festivalen har nått.

Men Frans då? För fjärde året i rad fick vi en skånsk segrare. Många har varit oroliga på förhand för hur det ska gå för honom i Eurovision Song Contest. Är han ett svenskt fenomen? Kommer han att försvinna som Anna Bergendahl? Eller blir det en lågmäld succé som för silverbidraget från Nederländerna 2014?

De internationella jurygrupperna hade Oscar Zia som sin favorit. En enda poäng före Frans. Det borde lugna svenska Eurovision-nerver. Men jag ska inte nöja med med det.

Jag tror inte att vi har skäl till oro. Frans har något eget. Ett konstnärskap och artisteri.

Samtidigt är han modern. Här finns stänk av både Justin Bieber och Ed Sheeran, som många påpekat.

Låten ”If I Were Sorry” har fått ett internationellt genomslag redan innan Melodifestivalens final. Och jag tror inte att vi ska vara förvånade över att en låt som älskas i dagens Melodifestivalen också älskas internationellt.

Bland andra Fredrik Lindström har påtalat att svenskarna är ovanligt trendkänsliga. Man blickar ängsligt (eller nyfiket, om man så vill) mot USA och det senaste och hetaste. Det har knappast varit en nackdel när Sverige har blivit en populärmusikalisk stormakt.

Men Melodifestivalen tog under en tid inte del av det. På 90-talet och det tidiga 00-talet låg Eurovision långt utanför den moderna populärmusiken, och Melodifestivalen likaså. Då gick det ofta bra för Sverige i Europafinalen. Sedan började både Melodifestivalen och Eurovision att moderniseras.

Men den röstade allmänhetens smak och attityder förändras inte så snabbt. I Melodifestivalen gick moderniseringen långsamt, och vi fick en svacka under åren 2005–2010.

Det räckte. Sedan var både Melodifestivalen och det röstande folket redo. Man började skicka bidrag till Eurovision som hämtade sin näring från den moderna musiken på topplistorna och från nytänkande. Kreativitet och känsla för det moderna blev allt viktigare.

Jag tror att Sverige under lång tid har varit redo att ta en dominerande plats i en internationell musiktävling som Eurovision. Det krävdes bara att både Melodifestivalen och Eurovision Song Contest på allvar skulle ansluta sig till den moderna musik som spelas på topplistorna.

Med andra ord tror jag att vi, den röstande allmänheten, har fog för ett visst självförtroende i det här sammanhanget. Det som vi väljer ut i en genomarbetad tävling som Melodifestivalen kommer många i Europa troligtvis också att gilla. Vi är tillräckligt trendkänsliga för det. Det räckte med att vi skulle börja se på Melodifestivalen som en tävling för modern musik.

Och för säkerhets skull har vi den internationella juryn, som kan rätta till mindre avvikelser mot den genomsnittliga utländska musiksmaken. Juryn tyckte att Frans hade en av festivalens allra vassaste bidrag.

Frans är bara 17 år. Melodifestivalen har fått sin yngsta vinnare sedan Carola 1983. Och jag tror att Frans har samma potential i Europa som hon hade.

Carola var 16 år när hon vann Melodifestivalen 1983. Foto: Bo-Aje Mellin/SVT Bild