Vad kan Melodifestivalen lära sig av julen?
Melodifestivalen 

Vad kan Melodifestivalen lära sig av julen?

Bild: På julen släpper vi bara in de viktigaste delarna av tillvaron. Fantasten Katarina i Stockaryd har således Christer Björkman i toppen på granen.

Att Melodifestivalen är en modern högtid har blivit vedertaget. Men hur vårdar man något som inte längre i första hand är ett tv-program?

Kanske genom att hämta inspiration från dem som lyckats ännu bättre.

– Vad är det julen gör som är så framgångsrikt?

Frågan lät rolig när en av mina Melodifestivalchefer ställde den för ett antal år sedan. Men den är relevant.

Julen är en av få högtider på året som är större än Melodifestivalen. Men på ytan är svaret på frågan självklar.

Julen gör ingenting. Det är det som är så häftigt. Ingen äger julen. Det finns ingen organisation som ansvarar för arrangemanget av julen. För att säkra kvaliteten.

Ändå finns julen kvar, kanske starkare än någonsin.

Skälet till det är förstås att vi behöver traditioner, kanske mer än vi tror. Vi måste ha fasta punkter för att kunna orientera oss i tillvaron.

Och när valmöjligheterna ökar och leder till att samhället blir uppdelat i allt mindre beståndsdelar blir behovet av de där fasta punkterna ännu större.

Katarina hälsar att hon avgudar Christer Björkman.

Fragmentiseringen av samhället är en kraft som stärker traditionerna. Vi rusar till våra ritualer för att ha något att hålla fast vid när förändringens vindar blåser. Och den vindstyrkan kommer inte att minska.

De ringare samlingspunkter som vi haft i samhället tynar bort när alla är upptagna med sina telefoner och egna små intressesfärer. Men de större samlingspunkterna bara växer i styrka. Allt från OS till julen.

Alltså räcker det för en högtid att ligga över den där brytpunkten för att fortsätta stärkas. Det är därför som Kalle Anka på julafton och Melodifestivalen inte tappar tittarsiffror – tvärt emot vad många trott.

Det är tv-programmen som tappar i räckvidd i dag. Inte högtiderna.

God jul!

Ett annat julkort som kommit är den här underbara hälsningen från Melodifestivalklubben och ordförande Alexander. Missa inte när han läser ur schlagerevangeliet!

English summary: In a world where the rate of change is accelerating and society is divided into ever smaller fractions, the traditions seem so grow in importance. It’s a force boosting both Christmas and our modern Swedish tradition Melodifestivalen. Melodifestivalen fan Katarina makes sense of it by putting executive producer Christer Björkman in the top of the Christmas Tree!