Tittarsiffrorna för Melodifestivalen 2018: Så många såg Benjamin Ingrosso vinna finalen
Melodifestivalen 2018 

Tittarsiffrorna för Melodifestivalen 2018: Så många såg Benjamin Ingrosso vinna finalen

Friends Arena börjar fyllas på inför finalen av Melodifestivalen 2018. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Tittarsiffrorna för Melodifestivalen har varit historiskt låga. Men till finalen kom tittarna tillbaka.

Nu visar preliminära siffror att hela 3,551 miljoner bänkade sig framför finalen i SVT1. Ökningen från Andra chansen veckan innan på 38 procent är den näst största sedan föregående sändningslördag för finalen någonsin.

Kanske är det trots allt OS som ligger bakom ökningen. Melodifestivalen hade jämförelsevis mycket låga tittarsiffror under OS-veckorna, och tittarna kom inte tillbaka till Andra chansen, trots att OS var slut. Kanske behövdes det en final för att bända tillbaka den evenemangsorienterade uppmärksamheten.

Finalen hade fler tittare än 2014. Samtidigt slutade den inte högre än på 21:a plats på tittartoppen för finalerna de senaste 25 åren.

Melodifestivalen 2018 inledde starkt med 3,303 miljoner tittare i premiären – en ökning från samma program året innan och den sjätte högsta tittarsiffran för en deltävlingspremiär någonsin. Men till program två sjönk siffrorna till historiskt låga nivåer, och uppsamlingskvalet Andra chansen hade sin lägsta tittarsiffra sedan det blev ett eget lördagsprogram 2007.

Melodifestivalen når en större publik än tittarsiffran visar – via SVT Play, sändningarna i Sveriges Radio och via plattformar som sociala medier. Arenapubliken, till exempel de nära 30 000 på finalen, är inte heller inräknad. Inte heller reprissändningar av programmet är inräknade i den officiella tittarsiffran.

Parallellt med finalen såg 111 000 den direktsända teckenspråkstolkade sändningen i SVT24, en ökning från 85 000 året innan. Eftersnacket i SVT1 sågs av 2,446 miljoner tittare.

Den officiella tittarsiffran visar genomsnittlig publikstorlek under programmets gång. Den högsta tittarsiffran under finalsändningen noterades till 3,686 miljoner under perioden kl. 21.00–21.15.

Finalen av Melodifestivalen 2018 slog röstningsrekord med 13 993 975 röster, en tydlig putsning av det tidigare rekordet från 2017 på 13 566 778 röster. Samtidigt skänktes ”bara” 1 961 602 kronor till Radiohjälpen, medan tittarna året innan ringde in 3 765 963 kronor. Kanske gav den tydliga puffen för den pågående hungerkatastrofen i finalsändningen 2017 resultat.

De medverkande kan glädjas åt en enorm ökning av tittare till finalen. Även om Felix Sandman och Benjamin Ingrosso fokuserar mer på resultatet i tävlingen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Alla tittarsiffror, antal röster och gåvor till Radiohjälpen

Här är uppgifterna från hela årets programserie.

Finalen:

• Tittarsiffra SVT1: 3 551 000.
• Antar röster: 13 993 975 – rekord.
• 1 965 599 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 1:

• Tittarsiffra SVT1: 3 303 000 – sjätte högsta för deltävling ett någonsin.
• Antal röster: 6 617 451 – deltävlingsrekord.
• 453 202 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 2:

• Tittarsiffra SVT1: 2 916 000 – fjärde lägsta för deltävling två någonsin.
• Antal röster: 5 880 237 – näst högsta för en deltävling någonsin.
• 395 117 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 3:

• Tittarsiffra SVT1: 2 830 000 – tredje lägsta för deltävling tre någonsin.
• Antal röster: 4 800 971.
• 432 400 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 4:

• Tittarsiffra SVT1: 2 858 000 – tredje lägsta för deltävling fyra någonsin.
• Antal röster: 4 866 749.
• 381 631 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Andra chansen:

• Tittarsiffra SVT1: 2 579 000 – lägsta sedan 2006.
• Antal röster: 6 007 515.
• 342 277 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Publiken på finalen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Sammanlagt hade de sex programmen av Melodifestivalen 18 037 000 tittare, vilket är den femte lägsta siffran för serien någonsin. I fjol var noteringen 20 090 000 tittare, vilket var det fjärde högsta genom tiderna. Tittarnas sammanlagda gåvor till Radiohjälpen blev i år 3 975 354 kronor, medan fjolårets gåvor var 6 324 721 kronor.

Tittarsiffrorna justeras upp både på måndagseftermiddagarna och för on demand-tittning och på nytt efter ett antal dagar. De tittarsiffror som cirkulerar på nätet är ofta måndagsförmiddagarnas preliminära uppgifter. Siffrorna som jag listar här är de korrekta slutjusterade.

De mest sedda finalerna av Melodifestivalen

De mest sedda finalerna i Melodifestivalen sedan modern mätning infördes för 25 år sedan:

1. Melodifestivalen 2006: 4 240 000
2. Melodifestivalen 2000: 4 175 000
3. Melodifestivalen 2013: 4 150 000
4. Melodifestivalen 2012: 4 110 000
5. Melodifestivalen 2004: 4 105 000
6. Melodifestivalen 2005: 4 055 000
7. Melodifestivalen 2008: 4 045 000
8. Melodifestivalen 2007: 3 975 000
9. Melodifestivalen 2010: 3 870 000
10. Melodifestivalen 2001: 3 840 000
11. Melodifestivalen 2017: 3 825 000
12. Melodifestivalen 2003: 3 815 000
13. Melodifestivalen 2015: 3 770 000
14. Melodifestivalen 1996: 3 730 000
15. Melodifestivalen 2002: 3 720 000
16. Melodifestivalen 1994: 3 700 000
17. Melodifestivalen 2011: 3 670 000
18. Melodifestivalen 1995: 3 630 000
19. Melodifestivalen 2009: 3 590 000
20. Melodifestivalen 2016: 3 565 000
21. Melodifestivalen 2018: 3 551 000

Den sammanlagda summan av pengar till Radiohjälpen i den här sammanställningen är lägre än de belopp som nämnts under sändning. Detta beror på att en del sms-röster inte kan betala. Det kan röra sig om företagsmobiler eller att det saknas pengar på kontantkort. Under de senaste åren har det varit normalt med ett bortfall på omkring 10 procent. SVT använder därför ett schablonavdrag på just 10 procent för sms-röster vid sammanräkningen av pengar till Radiohjälpen. 2018 har bortfallet varit något högre än 10 procent, och därför är det verkliga beloppet till Radiohjälpen något lägre än tidigare nämnt.

Historik:

• Så var tittarsiffrorna i Melodifestivalen 2017
Så var tittarsiffrorna i Melodifestivalen 2016
Så var tittarsiffrorna i Melodifestivalen 2015
Så var tittarsiffrorna i Melodifestivalen 2014
Så var tittarsiffrorna i Melodifestivalen 2013
Så var tittarsiffrorna i Melodifestivalen 2012