Okategoriserade 

Tittarsiffran för Eurovision har fördubblats – här är förklaringen

image002

I dag kom den kanske sista större nyheten på Melodifestivalen- och Eurovisionsäsongen. Det handlar om den globala tittarsiffran för Eurovision Song Contest 2016.

Och det blev ett nytt rekord i modern tid. För första gången i mannaminne övergår tävlingen 200 miljoner tittare. 204 miljoner människor beräknas ha sett sändningarna från Globen.

Men det finns ett par men. För det här är inte en tittarsiffra som är jämförbar med de 3,67 miljoner som såg sändningen av Eurovisionfinalen i SVT1.

I Sverige är det inget knussel. Tittarsiffrorna mäts av externa MMS och avser ett genomsnittligt värde för hur många som såg en sändning, precis som andra svenska tittarsiffror. Vid något tillfälle kanske till exempel 4 miljoner såg finalen i SVT, men den officiella tittarsiffran är ett genomsnitt för den över tre timmar långa sändningen i sin helhet.

Tittarsiffran som EBU släpper för Eurovision globalt är en helt annan sak. Här handlar det om tittarsiffrorna för semifinal 1, semifinal 2 och finalen tillsammans. Såg du alla tre sändningar har du alltså räknats tre gånger.

Men det finns fler skillnader. Den uppmärksamma har kanske sett att tittarsiffran för Eurovision Song Contest fördubblats sedan 2012. Du ser det i mitt diagram ovan. Så här har tittarsiffrona rapporterats år för år:

  • 2016: 204 miljoner
  • 2015: 197
  • 2014: 195
  • 2013: 170
  • 2012: 103
  • 2011: 115
  • 2010: 108
  • 2009: 124
  • 2008: 105
  • 2007 (bara en semifinal): 106
Eurovisionchefen Jon Ola Sand grattade Loreen till vinsten 2012 – sedan fördubblades intresset. Eller? Foto: Elke Roels/EBU

Så hur kan intresset för Eurovision ha fördubblats på bara ett par år? Nej, faktum är att det inte har det. EBU har bara bytt sätt att mäta.

Jag bad EBU:s Eurovisionchef Jon Ola Sand förklara när jag fick syn på honom tidigare i år:

– Det som ligger bakom siffran på tvåhundra miljoner är en så kallad reach figure, berättade han.

– Det används mycket i samband med sport och andra sändningar som går över längre tid. Den ska visa hur många som är i kontakt med våra sändningar i loppet av de tre sändningarna och inte hur många som sitter och tittar på hela sändningen.

– Många av våra medlemmar använder reach figure. Jämfört med halvtimmesprogram måste man se Eurovision på ett annat sätt. Så det är en kommunikationsfråga som är beslutad av vår kommunikationsavdelning.

– Vi får tittarsiffror från alla länder numer eftersom vi använder en extern byrå som har kontakt med alla tv-bolag. Vi har ingen kontroll på hur de mäter sina tittarsiffror, men det är kvalitetskontrollerat av byrån.

Där har vi alltså förklaringen till den stora ökningen. Eurovision Song Contest ökar i intresse, men inte så lavinartat som diagrammet ger sken av.

Mer exakt mäter reach figure hur många som har varit inne och sett på minst en sammanhållen minut, för då anses man ha varit i kontakt med varumärket.

Tittare av programmets webbsändningar är inte inräknade och inte heller tittare av webbsändningar från deltagande tv-bolag, till exempel den som vi hade på svt.se/eurovision. EBU:s webbsändning på Eurovision.tv och Youtube streamades av 2,6 miljoner människor.

Med den härliga statistikgenomgången avrundar jag bloggen för säsongen. Tack för att du har varit med på den här resan, vi ses säkert i höst!

Läs mer: