Okategoriserade 

Standarden i Eurovision Song Contest högre än i Melodifestivalen – här är beviset

Foto: Janne Danielsson/SVT

Jag brukar säga att de internationella jurygrupperna i Melodifestivalen är så bra att det nästan är fusk. Tack vare den satsningen säkrar vi nästan upp oss fullständigt mot europeiska fiaskon.

Men nu har jag gjort en granskning av hur ländernas jurygrupperna röstade i Melodifestivalen 2016 och hur samma länder sedan juryröstade i Eurovision Song Contest. Det behöver inte ha varit samma personer i respektive jurygrupp vid de två tillfällena.

Resultat är vid ett första ögonkast slående. Skillnaden i poängsättningen är enorm. Är de internationella jurygrupperna missvisande i Melodifestivalen?

Nja, tittar vi närmare framträder ett mönster.

Men först kalla fakta. Så här bedömdes Frans av ländernas jurygrupper, sorterat efter poängen som han fick i Eurovision men med poängen i Melodifestivalen först:

  • Estland 12 i MF – 12 i ESC
  • Nederländerna 10 – 10
  • Vitryssland 0 – 8
  • Frankrike 12 – 5
  • Italien 10 – 2
  • Bosnien och Hercegovina 12 – 0
  • Cypern 12 – 0
  • Israel 8 – 0
  • Norge 6 – 0
  • Slovenien 6 – 0
  • Australien 0 – 0
Så här röstade de internationella jurygrupperna i Melodifestivalen. Foto: SVT

Konkurrensen som Frans hade i Melodifestivalen och den han hade Eurovision Song Contest skiljer sig ju åt helt. Frans tävlade mot utländska låtar i Eurovision. Konkurrensen som han hade i Melodifestivalfinalen hade däremot röstats dit av svenska folket och representerade till hundra procent inhemsk musiksmak.

Och ni ser kanske mönstret i listan med en gång. Ett enda land, Vitryssland, har höjt betyget för Frans till Eurovision. Estland, Nederländerna och Frans-dissarna i Australien stod fast vid poängsättningen från Melodifestivalen. De sju övriga länderna har sänkt sin rankning av Frans när konkurrensen blivit internationell – drastiskt.

Frans slutade tvåa i den internationella juryomröstningen i Melodifestivalen och nia i motsvarande omröstning i Eurovision.

Skälet kan knappast vara att scenshowen skulle ha förstörts fullständigt till Eurovision. Och Frans hyllades för sin insats på genrepet, där juryn satte sina poäng, så det är inte rimligt att han sjöng bort sig.

I de internationella jurygrupperna sitter personer som är professionella inom musik. Bland annat musikrecensenter.

Vissa har påstått att det är svårare att vinna Melodifestivalen än Eurovision. Att vi har hårdare konkurrens i den svenska tävlingen än i den europeiska. Kända krönikörer som framställs som musikexperter har gått fram med tesen hårt, samma krönikörer som brukar förlöjliga musiken i Eurovision Song Contest.

De verkar vara fast i ett snävt svenskt kulturperspektiv.

För slutsatsen av statistiken förefaller tydlig. I en genomsnittlig europeisk musikkännares musiksmak är standarden i Melodifestivalfinalen avsevärt lägre än den i Eurovisionfinalen. När de konkurrerande bidragen blev bättre blev Frans placering sämre.

Resultatet i jurygruppernas omröstning tror jag inte talar mot den internationella juryns relevans i Melodifestivalen. Tvärt om. Konsekvensen i hur Frans nedgraderades uppfattar jag snarare som ett tecken på att grupperna är representativa för hur juryröstningen kommer att bli i Eurovision.

Inse fakta, Frans! Foto: TT

Men musikalisk kvalitet är till hundra procent en subjektiv fråga, även om vissa recensenter vill få oss att tro annat.

Det är varken musikexperterna i Sverige eller internationellt som har objektivt rätt. De har bara sin egen smak.

Kontrasten mellan juryresultatet och de svenska musikrecensenterna är bara ännu en påminnelse om att vara ödmjuk i sina åsikter om hur musik ska låta.