Okategoriserade 

Siffrorna visar: Loreen hade kunnat vinna Melodifestivalen 2017 – tack vare internationella juryn

Juryns makt var stor i finalen. Så stor att de hade kunnat skicka Loreen och ”Statements” till Eurovision Song Contest.

Jag tillfrågade utländska journalister under finalveckan om hur de hade röstat, och de lyckades förutspå Robin Bengtssons seger hos jurygrupperna med god precision.

Men efter finalen ställde jag av nyfikenhet en annan fråga till dem: På vilken plats hade du rankat Loreen om hon varit med?

Många har hävdat att hon skulle ha gått bättre i Eurovision än i Melodifestivalen – kanske rent av vinna igen. Konstnärlighet brukar stå högt i kurs i den stora tävlingen.

Nu är vi alltså inne på en alternativ verklighet! Det tänkta scenariot är att Loreen vunnit sin duell i Andra chansen och tävlat i finalen i stället för Anton Hagman. På riktigt vann ju Anton duellen med 52,3 % av rösterna.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Resultatet av den här undersökningen är gastkramande. Loreen skulle nämligen ha vunnit juryomröstningen i finalen klart, om vi får lita på de utländska journalisterna.

För att simulera hela resultatet i finalen behöver vi göra några antaganden, och här finns det så klart tolkningsutrymme.

  • De åtta sista bidragen i resultatlistan i folkets omröstning fick mellan 37 och 30 poäng. För enkelhetens skull har jag här räknat med att Loreen hade fått 35 poäng av folket.
  • För att simulera resultatet från jurygrupperna har jag låtit Loreens rankning från journalisterna – i den ordning jag tillfrågade journalisterna – inflyta i de respektive internationella jurygruppernas rankningslista. Ordningen jag har valt är helt enkelt den från programmet som jurygruppernas poäng presenterades i. Det betyder att Robin Bengtssons och Nanos poäng minskats med ett hack i skalan vid de tillfällen då Loreen rankats före dem.
Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner
Så blir finalresultatet med Loreen-simuleringen. Grafik: Marcus Björkander/Schlager-Micke och hans vänner

Resultatet: Robin Bengtsson vinner Melodifestivalen 2017 – EN poäng före Loreen!

De journalister jag frågade kommer från bland annat Tyskland, Ukraina, USA, Nederländerna, Israel och Lettland. Det är bara delvis samma personer som jag tillfrågade i den nämnda införpanelen. Urvalet bestod helt enkelt av vilka personer som jag lyckades få tag på på efterfesten, kompletterat med enstaka ytterligare via Facebookmeddelande för att komma upp i elva röstande (motsvarande de elva jurygrupperna).

Inför den avgörande veckan skrev jag att Loreens uttåg ritat om kartan till finalen. Det var det här jag menade.

Toppstriden hade sannolikt fått en helt annan karaktär i lördags om Loreen hade varit med.

Resultatet av den här simuleringen visar hur radikalt ”Statements” lyckades dela olika lyssnargrupper.

Men det visar också hur stor makt internationella juryn hade i Melodifestivalen 2017. Även om folket hade placerat Loreen på sista plats med 30 poäng i finalomröstningen hade hon vunnit, om bara den verkliga juryns poäng varit något högre än i min undersökning.

  • Jonatan Schultze

    Det här är faktiskt min största anledning varför jag har ett sånt problem med appen. Jag är helt säker på att Loreen hade kommit top 3 i Eurovision och kanske till och med vunnit hela skiten. Jag tror också att Juryn hade gett henne mer poäng än ovan och därav gett henne vinsten. Det är också därför jag är intresserad av bara sms/telefonröstningen, eftersom mycket kunde gått annorlunda om hjärtröstningen inte var i funktion.

    Jag gillar inte direkt det jag kommer skriva nu, men det är banne mig sanning på ett sätt. Det känns som att appen har dragit ner den intellektuella smaken och gett folk som inte är redo att rösta en chans att göra det, som då skapar denna fruktansvärda tonårsdominansen i låtarna. Narcissism, kärleksbekymmer och rent utav lätthanterliga texter har varit receptet som lyckas i appen de tre år som varit. Jag säger inte att det är fel att rösta på just de genrer, men ingen genre ska ha en urskiljbar dominans i tävlingen.

    Det är rent utav idiotiskt egentligen att melodifestivalen/SVT inte har sett den här kurvan som har skapats för än nu. Eller så kanske de vill de göra melodifestivalen till idol eller något, resultatet känns ju faktiskt väldigt omoget just nu.

    Om det här hade varit ett hjärtröstfritt år, så hade Loreen eller Nano troligtvis tagit hem det i lördags och det hade i slutändan troligtvis gått bättre för oss i Eurovision.

    • Sara Christensson

      Hade det här varit ett ”jury-fritt” år så hade Nano Definitivt vunnit 😉 med nästan 200 000 röster mer än den som nu vann.. (kunde bara inte låt bli..;) men där är jag faktiskt rätt undrande till hur en så ”enkel” poplåt som I Can’t Go On gick hem så bra hos juryn..? Med tanke på att Nanos låt, enligt mig iaf, har en mer ”djup” text som nog dom flesta som varit med om motgångar i livet kan ta till sig av. Själv tycker jag även melodin till Hold On är kraftfull och sätter sig samt att numret känns nära och personligt.. Men men, int. juryn ville väl ha nåt annat i år helt enkelt..

      • Jonatan Schultze

        Jag håller med, tycker det är väldigt konstigt att de gick mer igång på Robins radiovänliga låt än Nanos lite mer djupa, men ändå relaterbara bidrag. Men de är ju ”experterna” tydligen..

      • Carl-Henrik

        Anledningen till att juryn satte Robin högre än Nano var, tror jag, att Nano hade varit ett ”risktagande”. Juryn är instruerade att försöka ta fram det bidrag som de tror att Sverige skulle lyckas bäst med i Eurovision, och då ansåg de förmodligen att Robin var ett säkrare kort än Nano, som hade kunnat bli flipp men kanske också flopp, om inte Europa varit redo för hans grej. Detta gäller i ännu högre grad för Jon Henrik & Aninia (för att inte tala om Owe) och det gällde även för Yohio 2013. Det är min teori.

    • Malin

      Problemet är att SVT jagar antal röster. Det leder till att det inte är värt att telefon rösta! Ska man ha appen så se till att nollställ till andra omgången i delfinalerna som 2011. Annars kommer aldrig number som Loreen ha en chans och det blir bara nummer som lockar yngre publiken som har chans.

      Detta är röst jagande av SVT kommer skapa problem att attrahera artister som Loreen i framtiden:

      ”När vi nu sammanfattar årets Melodifestivalturné är vi väldigt nöjda. Antalet röster som skickats in har slagit rekord i mer än hälften av programmen ”

      Vet inte hur många som laddar ner appen och låter barnen rösta. Sedan sitter de själva och tycker annorlunda och ev ringer ett samtal i finalen – om ens det.

      • Jonatan Schultze

        Precis de rekordmånga rösterna ger en väldigt falsk bild av resultatet och årets melodifestival och jag tycker det är väldigt lågt av SVT att ge en falsk positivitet, för att de inte vill skapa dålig publicitet. Jag tror dock att fler personer har röstat eftersom det ändå är gratis, men det fördunklas av alla miljoner röster som kommer in.

        Angående appen, så kommer den inte försvinna. Det är jag nästan hundra på oavsett hur våra syner på den är. Det som skulle hjälpa bäst tror jag är att begränsa hur många röster man får lägga och hur många bidrag man får rösta på. I praktiken skulle det hjälpa sms/telefonrösterna att få lite mer status, jämna ut den tonårskurvan som skapats och strama ut rösterna i finalen.

  • Sara Christensson

    I duellen mellan Anton och Loreen hade det varit väldigt intressant att se hjärtröster och telerösterna för sig med tanke på att det var så jämt emellan bidragen. Antons hjärta blixtrade rätt intensivt i bild medans Loreens hjärta var det enda under AC som inte blixtrade alls..
    Sen är jag nyfiken på hur AC-duellerna sätts ihop?

    I övrigt tror jag absolut att Loreen hade fått ett toppresultat i ESC av både ”folket” å juryn. Själv älskar jag dock både låten och numret så jag kanske inte kan vara helt objektiv i min syn på ett eventuellt deltagande i ESC med det bidraget 😉

    • Marcus Björkander

      Duellerna sätts ihop av Christer Björkman. Han är dock ganska begränsad i sina möjligheter eftersom varje duell måste innehålla en deltävlingstrea och en deltävlingsfyra samt att två låtar från samma deltävling inte får mötas.

      Jag reagerade också på bristen på blixtrande under Loreens framträdande under Andra chansen, men kom fram till en hypotes om varför så var fallet: Blixtrandet visar ju bara hur mycket det röstas ”just nu”. De som gillade Loreens låt visste det säkert sedan tidigare och passade på att rösta på henne redan under Antons framträdande, alternativt väntade till efteråt för att inte missa något av numret. Det är ju inte en speciellt direkt låt, och antalet personer som hörde den för första gången under Andra chansen och tog den till sig direkt var nog tämligen begränsat. Så det var nog inte en fråga om att Loreen fick ovanligt låg andel appröster, snarare att det var det exakta röstningstillfället som skilde sig åt jämfört med de övriga låtarna.

      • Sara Christensson

        Tack Marcus, då förstår jag hur AC-duellerna sätts ihop!

        Kan säkert vara som du säger med hjärtröstningen, även om jag fortf tycker det är lite märkligt..
        Även Benjamin i finalen som hade fyra bidrag under sig av folkets röster reagerade jag över hade minimalt med blixtrande hjärta.. Har inte sett om och jämfört så jättenoga men tror att dom andras hjärtan blixtrade längre.. skulle va intressant också att veta hur hjärtats aktivitets-skala fungerar..

      • Nisse i Hökarängen

        Förstår inte varför vi överhuvudtaget har dueller. Det slutar bara med att två låtar man vill ha med i final plötsligt ställs mot varann. Melodifestivalen har onekligen på senare år utvecklats till Björkmans lekstuga.

  • Maszerano

    Personligen gillar jag Robin’s bidrag mest och är glad att han vann. Nano var bra men jag är trött på allvarliga och tunga låtar. Loreen var bra, men för mycket ”statements” i hennes framträdande, tungt. Vill inte att ESC skall utvecklas till statements där varje nation skall komma med klagomål på livet och orättigheter.
    Det mest intressanta är dock ”Jury 6”, Israel. Den gav NOLL till Nano och NOLL till Loreen, vilket tyder på en klar politisk röstning. Ingen annan gav 0 tille Nano, endast Armenien gav 0 till Loreen. Varför skall Israel ge poäng till en kille med palestinsk pappa eller tjej med berberiska föräldrar? En klart rasistisk jury som tilldelar poäng mha politik. Det är inte OK, mycket tråkigt. Simulerar iofs verkligheten :(, dock är det mycket vidrigt.

    Alltså, Israel gav inte NOLL till Marocko, eller NOLL till Palestina. De gav NOLL till personer som härstämmar från dessa länder och bor i Sverige.

    • Jonatan Schultze

      Fast Nano hade ju mer en ”ryck-upp-dig-det-blir-bättre” låt, inte så mycket ”tungt” där inte.

      Loreen kan jag förstå motståndet, men samtidigt var det en revolutionerande låt, som går emot att ha meningslösa åsikter och gilla orättvisa saker på nätet och istället göra något åt det. Det mesta som skadade hennes låt tror jag var framträdandet som hade för många artistiska vinklar och gav en förmörkande bild av det hon egentligen ville förmedla.

      Det är bara att det blir väldigt tråkigt, ”safe” och lite tjatigt, eftersom vi nu har skickat något lätthanterligt 4 år i rad liksom.

    • Malin

      Maszerano, det har jag aldrig tänkt på! Ja, fy om du har rätt ang Loreen och Nano! Hoppas man har reflekterat kring det eventuella perspektivet inom produktionen. Tänk om vi du har rätt då skulle Nano vunnit med Jury från annat land! Förskräkligt och alvarligt om politik och rasism smyger sig in i vår uttagning!

      • Gustav Dahlander

        När det gäller Nano vet jag inte, men nollrösten på Loreen behöver inte komma från en person från Israel. Jag har alltså bara frågat elva personer från olika länder och kilat in deras poäng i jurygruppernas poäng. Ordningen är bara den som jag råkade fråga personerna i och ordningen för jurygrupperna är bara den som de delade ut sina poäng i i finalen.