Okategoriserade 

Scenkläder: Fredagens repetitioner av Melodifestivalen 2016 i Malmö

Hela eftermiddagen nu på fredagen repeterar artisterna igen på scen – den här gången med scenkläder. Här får du en uppdatering om kläderna och dagsformen.

Inlägget uppdateras löpande under dagen i takt med att artisterna repeterar. Uppdatera sidan för att se det senaste!

David Lindgren – We are Your Tomorrow

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

David Lindgrens gäng hade problem med att få lasereffekterna att se bra ut i tv i går. I dag ser lasrarna ganska skarpa ut i tv-bilden, men jag är övertygad om att perfektionisterna som ligger bakom det här har mer som de vill slipa på.

Mario Pérez Amigo och Dawid Bienkowski är koreograferna bakom bidraget. De berättade för mig hur det blev helt tyst i viewing room när gänget skulle se bidraget. Sedan började alla prata samtidigt och skickade lösningsförslag över rummet kors och tvärs.

David Lindgren testade med scenkläderna i dag, och det blir casual och street. Han har en svart säckig jacka med rött foder med svart glansig tröja under. Under den sticker en vit lång tröja fram nedtill. Tre lager kläder i ett dansnummer … varmt? Han har mörka byxor och ljusa skor.

Victor och Natten – 100%

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Victor och Natten hyllar sin bortgångna pappa i sitt bidrag, Hela hans artistnamn är en hänvisning till hur han bär sin pappa med sig, och hela ryggen på scenjackan upptas av en färgglad bild med en teckning föreställande pappan.

Jackan som Victor har är av skinn med färgglada inslag på ärmen. Under har han en lång vit tröja av samma sort som skymtar under David Lindgrens jacka och övertröja. Till det svarta byxor och gula skor.

Kläderna är framtagna av Velvet, Jenny Petersson, som Melodifestivaldebuterar som stylist i år med Mimi Werner, Victor och Natten och Krista Siegfrids.

Victor har inte gjort stora tv-nummer tidigare och letade lite med blicken efter kamerorna i dag. Det finns två genrep kvar innan sändningen, så än så länge är det lugnt.

Molly Pettersson Hammar – Hunger

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Molly Petterson Hammar har en vit klänning med djup V-formad urringning. På axlarna finns guldmönster.

I numret har hon en ljusrigg, ett plexiglaspodium och levande eld. Låten ”Hunger” är precis som Isas bidrag i den här deltävlingen av låtskrivartrion The Family, som vann Eurovision Song Contest i våras med Måns Zelmerlöw.

Som nästan alla artister repeterar Molly med ackrediteringsbrickan runt halsen. Dansare har mycket sällan med sig den på scen, men artisterna tar med den av taktiska skäl. Molly är osminkad i dag, och även artister som lagt lite tid på att stajla upp sig vill inte ha bilder som används i framtiden som kommer från innan de hade repeterat in bidraget till hundra procent. Först på genrepet i kväll kör de utan ackrediteringen på scen.

Sista gången Molly sjunger igenom på eftermiddagens repetition testar produktionen elden igen. I slutskedet av bidrager brinner facklor ovanför ljusriggen som fungerar bra. Däremot ser inte elden runt Mollys podium ut att brinna som det är tänkt. Det blir väldigt ojämna lågor och jag gissar att det är mindre än avsett. Det blir något att jobba på under dagen.

Isa – I Will Wait

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Isas skuggspel regisserat av ”Benke” Rydman krävde en del kalibrering innan 17-åringen kunde börja sjunga. Isa har en vit V-ringad klänning, och påminner på så sätt om Molly Pettersson Hammar. Kanske blir det ingen kläd-krock i deltävlingen ändå, eftersom Molly, Isa och Wiktoria (som också är vitklädd) har helt olika av nummer och effekter.

Isas nummer bygger på en stor ljusrigg i scenens framkant och en bakgrund. Genom de elementen får balladen ett avancerat skuggspel med olika effekter.

– Det tog en hel dag från morgon till sen kväll bara att programmera hur alla lamporna skulle tändas och släckas, sade Benke när jag träffade honom i går.

Men på scen finns också en kort stund husdansaren Edin Jusuframic, som spelar skuggan av Isas framtida stora kärlek. I det momemtet ska han stå precis utanför bilden, men på repetitionen i dag hamnade hans hand ideligen i bild. Den biten lär bildproduktionen lägga en hel del tid på att få att fungera nu.

Det roliga för Edin är att han inte måste ha några uppstyrda scenkläder – eftersom han aldrig syns i bild. Dessutom dansar han i Krista Siegfrids bidrag direkt efter, så det blir till att snabbt springa ut och byta till röd overall, med de privata träningskläderna som han har på sig i Isas ”I Will Wait” under.

Jag kollar repetitionerna i dag på tv-skärmarna backstage för att få samma känsla som ni som tittar där hemma kommer att få. Men för att ha sett Isas ambitiösa show en gång på plats i arenan kilade jag ut lite snabbt.

Och blev fullständigt bländad.

Lamporna som sitter i scenens framkant är så starka att det nästan är varning för synskador om man sitter på parkett i arenan och försöker hålla ögonen öppna hela tiden. De böljar och blinkar på olika sätt under hela låten.

Krista Siegfrids – Faller

Krista Siegfrids med Edin Jusuframic till höger. De andra dansarna är (från vänster) Daniel Koivunen, Nathalie Akselsen och Linda Hansson. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Krista Siegfrids är den andra av deltävlingens artister som har Velvet som stylist. Hon repeterade redan i går med sin röda dräkt, och Victor och Natten, som Velvet också har, körde också med scenkläderna redan i går. Artistveteranen Velvet kanske hade någon taktiskt tanke bakom där.

Edin (den mörkhårige dansaren) är på plats i sin röda overall efter uppdraget hos Isa. Krista själv har en röd kroppstrumpa med inslag av rött glitter. De kvinnliga dansarna har röda kroppsstrumpor i enklare utföranden, och de manliga dansarna har glansiga röda overaller.

Krista har lyssnat på svensk musik i hela sitt liv. I Finland finns det däremot knappt någon scen för de svensktalande att framföra musik på det egna språket, så det var naturligt för henne att sjunga på svensk svenska i stället för den finlandssvenska dialekten.

Jag antar att det är samma som när Sanna Nielsen sjunger svenska texter utan skånskt uttal.

Krista har inte tränat på uttalet utan sjunger som det faller sig naturligt. Men om man lyssnar noga hör man något som liknar en stockholmsdialekt på vissa ställen i låten. Bland annat sjunger hon ”du få’ göra var’ru vill”.

Patrik Isaksson, Tommy Nilsson & Uno Svenningsson – Håll mitt hjärta hårt

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Mitt i alla stora shower får vi ett nummer som lugnar ner det hela. I morgon får vi se vad folket föredrar.

Här är det jordnära klädval som gäller. Patrik Isaksson har keps och mörk kavaj med grått under.

Tommy Nilsson kör med en svart jacka och grå tröja.

Uno Svenningsson uppträder med kavaj med prickigt som tittar fram under.

Alla tre har mörka byxor.

Ibland behöver det inte vara svårare än så.

Wiktoria – Save Me

Mycket att ställa in för att showen ska fungera … Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Deltävlingen avslutas med specialeffekter där ambitionsnivån är skyhög. Aldrig tidigare har ett så här ambitiöst försök gjorts när det gäller projektioner på en människokropp, enligt den internationella specialeffektsfirma som tagit fram numret.

Och att det är svårt märks. Vissa av effekterna är häpnadsväckande. Men vid vissa tillfällen bryts fortfarande illusionen så att det ser ut som en person med slumpvisa projektioner riktade mot sig. Jag gissar att gänget kommer att jobba hårt på att finslipa det sista hela vägen fram till lördagen.

Den 19-åriga Wiktoria har själv minimal tv-rutin, men hon har medverkat i talangjakter och olika mindre pop-satsningar ända sedan hon var barn. Melodifestivalstjärnan Anton Ewald är dessutom koreograf till numret och har coachat henne hårt för att hitta rätt uttryck i kamerorna. Just ansiktet är ju det enda visuella som Wiktoria själv kan styra över under de tre minuterna.

Ibland kan fortfarande rörelserna se lite stela ut när Wiktoria anstränger sig för att stå på exakt rätt ställe, men det är fortfarande repetition och en fas där hos övar på att känna in positionerna. När det väl är dags för sändning kan det bli ett annat läge.

Wiktoria höll igen väldeliga på sången på vissa av genomsjungningarna i går. I dag är det tryck i rösten igen och känns stabilt.

Det gäller att projektionerna hamnar på rätt plats. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Inför varje bidrag ljuder som vanligt en speakerröst när skylten med titel, artist och låtskrivare visas. Och visst, precis som många gånger förr är det Melodifestivalens innehållsregissör Edward af Sillén som talar.

Dessutom …

Alla vi som har många gamla favoritlåtar från Melodifestivalen har gnisslat tänder över att vissa saknas i Spotify och Itunes. I dag fick jag mejl från skivbolaget om att man precis släppt tre bidrag digitalt som aldrig funnits i de kanalerna tidigare:

  • Andreas Lundstedt – ”Driver dagg faller regn” (Melodifestivaltvåan 1996 fyller 20 år den 24 februari)
  • Maarja – ”He Is Always on My Mind” (Melodifestivalen 2003)
  • Jakob Stadell – ”Ge mig mitt hjärta tillbaka” (Melodifestivalen 2002)

Fler låtar kommer, lovar man. Äntligen! Särskilt Maarjas bidrag har jag saknat länge.