Scenen växer i Melodifestivalen 2020
Melodifestivalen 2020 

Scenen växer i Melodifestivalen 2020

Frihet för artisterna. Det är receptet bakom scenen för Melodifestivalen 2020. Vi får se den största scenen i modern tid och den största ytan för rörligt material i festivalen någonsin. Samtidigt försvinner greenroom från arenarummet.

I år har scenografen Viktor Brattström velat skapa en öppen scen med maximala möjligheter.

Scenen ska vara kunna förvandlas till nära 40 olika utseenden, öppningsnummer och mellanakter inräknade. Därför är det svårt att visa en enskild skissbild som blir rättvisande, menar Viktor.

– Det är upp till numret att fylla utrymmet. Det är inte bara artisternas ansvar, men de har en ovanligt stor frihet.

Grafikbilderna på scenen är framtagna av Viktor Brattström. Men scenshowerna på exempelbilderna är inte baserade på något som vi kommer att få se i Melodifestivalen 2020.

Viktor tror att den flexibla scenen skulle kunna bli stilbildande för Melodifestivalen.

– Större yta kan rymma mer rekvisita och större koreografi.

Scenen skapar också mer utrymme än tidigare i taket på arenorna. Där kan bidragen ha rekvisita och teknik som hissas ner eller används i enskilda nummer.

– Det svåra är att göra det enkla. Det här kan vara en väldigt lyckad scenlösning där vi kan göra allt utan att låsa oss vid något. Inget nummer behöver göra stora kompromisser på grund av fast scenografi.

Den öppna scenen går av en tillfällighet hand i hand med scenografin för Eurovision Song Contest 2020, där ledorden är ”Open Up”.

– Förra året fanns det en stor ring mitt i scenografin. Ringen var ett extremt tydligt uttryck, och vissa ville ha kvar den även i år. Men det ingår i min arbetsbeskrivning att variera. Årets scen kan vi förvandla till alltifrån en svart låda till en färgfest av ljus och projektion.

Förra årets scen i teorin …
… och praktiken. Bild från Wiktorias nummer. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Längst bak återkommer den randiga fondväggen i tyg från Melodifestivalen 2019. Den kommer i år att användas för projektioner.

– Det är inte en videovägg utan mer en poetisk grafisk ljussättning i väldigt stort format. Vi gör om fondväggen till en mer dynamisk bakgrund än förra året, säger Viktor.

Att tyget är randigt begränsar avsiktligt projektionernas realism.

– I år gör vi live-nummer. De ska inte göra en video av det som de står framför.

Viktor Brattström. Foto: Johan Paulin/SVT

Fondväggen är 35 meter bred och kommer att kunna exponera över 222 kvadratmeter med rörligt material.

– Det är den absolut största ytan som vi har haft rörligt material i.

Tyget får liv genom åtta projektorer. Här underlättar den senaste tekniken.

– Vi kommer att använda nya linser kan hänga nära tyget och skjuta väldigt brant, säger Viktor.

En annan del av scenen som kommer att märkas är de två breda trapporna på scengolvet. De har två trappsteg var, som är så djupa att artister eller programledare med lätthet kan stå där och framträda. Trapporna är rörliga och kan flyttas inåt för att göra scenen mindre.

På scenen finns också pelare inbyggda LED-remsor som kan visa videomaterial. Men mer LED än så blir det inte – i den ordinarie scenografin.

– Vi har valt att inte bygga in en LED-vägg i årets scen. Vissa av bidragen kommer att ta med sig det och ställa på scenen i just sitt bidrag. Men om det är en del av scenografin får vi en stor teknisk yta som är svår att trolla bort.

Scenen i Melodifestivalen 2020.

Scenens storlek ökar ytterligare från förra årets redan rekordartade skapelse.

– Vi vill erbjuda numret maximal spelyta. Större än det här finns det inte behov av. Om man inte har en B-scen, men det har vi inte i år, säger Viktor.

Det finns också en ”puck” ute på scengolvet som programledarna kommer att kunna stå på.

Den som granskar ritningarna inför 2020 märker snart att greenroom inte syns. Arenapubliken har vant sig vid att kunna skymta artisterna efter att stjärnorna framträtt. Men i år finns greenroom i en angränsade lokal i arenabyggnaden, utanför själva arenarummet.

I tv kommer årets greenroom att skymta kort i inledningen och i samband med snabbrepris. Artisterna kommer att närvara i arenan på ett annat sätt.

– I år har vi valt att ha ett historiskt riktigt greenroom där artisterna kan få ladda och förbereda sig. Där får de en ärlig chans att fokusera och förbereda sig för framträdandet, säger Christel Tholse Willers, exekutiv producent för Melodifestivalen 2020.

Men i finalen i det stora Friends Arena kommer greenroom som tidigare finnas kvar mitt på parkettgolvet.

Också ljussättningen är utökad 2020. Anledningen är att scenen är utrustad med en rad ljustorn med inbyggd ljusrigg.

– Vi brukar ha 350 rörliga lampor. I år är det strax över 400, säger ljusdesignern Fredrik Jönsson.

Fredrik är nöjd med årets scen. I Melodifestivalen 2019 fanns både scenografi – i form av den omtalade ringen – och en LED-skärm.

– Jämfört med förra året är vi öppna. Det är mer lättarbetat och blir mer symmertri.

Också i ljussättningen har den snabba teknikutvecklingen satt avtryck sedan förra året. Nu kan lamporna bättre följa med i grafiken på fondväggen.

– Med större precision kan vi behandla lampor som pixlar på projektionsduken. Det ger större möjligheter än vad vi haft tidigare.

Fakta: Scenen i Melodifestivalen 2020

• Scenplattan är 24 meter bred och 15 meter djup. Artisternas huvudsakliga spelyta är omkring 16–18 meter bred.

• Scenografin som helhet blir mer än 30 meter bred och når till och med över sargerna i de arenor som har ishockeyrink.

• Den randiga fondväggen är drygt 35 gånger 6 meter stor. Detta enorma tygstycke hänger 15 meter bakom artisterna, vilket är en något närmare placering än 2019.

• 8 hypermoderna projektorer belyser fondväggen, vilket skapar omkring 222 kvadratmeter rörligt innehåll.

• Scengolvet flankeras av dubbla trappor med 2 djupa steg var, 45 respektive 90 centimeter höga. Trapporna är rörliga och har inbyggda ljuseffekter.

• 10 ljustorn med en mängd olika armaturer och ljuseffekter finns att tillgå, varav 4 är flyttbara. Dessutom finns 4 pelare med LED-remsor, varav 2 är mobila.

Fakta: Ljuset i Melodifestivalen 2020

• 440 rörliga lampor ingår i ljussättningen, utökat från 313 stycken år 2019.

• 54 fasta strobelampor.

• 4 fjärr-/remotekontrollerade följespots.

• 2 ljusoperatörer.

• 4 följespot-operatörer.

• 1 LED/video-operatör.

• Total strömförbrukning: 2200 A.

• Vikt ljusanläggning: 13,7 ton.

• Antal kablar: 1984.

• 322 m aluminiumtross som hängs upp med 89 motorer

Fakta: Kamerorna i Melodifestivalen 2020

Så kommer kamerorna att vara placerade under Melodifestivalen 2020. Närstudera ritningen här (pdf-format).

• Under turnén används 10 kameror, under finalen i Stockholm utökas det till 11 kameror.

• En teleskopkran, med gyrostabiliserat kamerahuvud, med en maximal längd på 14 meter.

• Två steadicams med länk för trådlös bildöverföring.

• En handkamera med länk för trådlös bildöverföring.

• Två huvudkameror på stativ med stor optik för närbilder på avstånd.

• Två kameror på pelarstativ för arbete nära scen.

• En remotestyrd rälskamera som går längs scenens framkant.

• En wirekamera som flyger över publiken tvärs igenom arenan.

• I finalen adderas en kran för stora översiktsbilder över arenan.

Fakta: Logistiken i Melodifestivalen 2020

• Personal och artister äter drygt 1 500 måltider per vecka under turnén, det vill säga totalt 9 000 måltider.

• 12 långtradare, mellan 18 och 25 meter långa med lastkapacitet mellan 95 och 140 kbm per ekipage transporterar ljud, ljus, video och dekor.

• 1 OB-buss; fordon inredd med tv-teknik som hanterar bild i HD-kvalitet och ljudmixning i 5.1. 1 länkbil som skickar signal från sändningsorterna till SVT i Stockholm. 2 turnébussar, så kallade nightliners, med 16 bäddar i varje för turnépersonal.

• I snitt används två hjullastare, två gaffeltruckar och två skylifts i varje stad för att hantera godset.

Fakta: Publiksiffror i arenorna under Melodifestivalen 2020

Cirkauppgifter.

• Linköping – 5 200

• Göteborg – 8 500

• Luleå – 4 200

• Malmö – 9 500

• Eskilstuna – 2 900

• Stockholm – 27 000

Fakta: Melodifestivalen 2020

Lördagar klockan 20.00 i SVT1 och SVT Play.

• Den 1 februari: Deltävling 1 – Linköping, SAAB Arena
• Den 8 februari: Deltävling 2 – Göteborg, Scandinavium
• Den 15 februari: Deltävling 3 – Luleå, COOP Norrbotten Arena
• Den 22 februari: Deltävling 4 – Malmö, Malmö Arena
• Den 29 februari: Andra chansen – Eskilstuna, Stiga Sports Arena
• Den 7 mars: Final – Stockholm, Friends Arena

Twitter: #melfest@SVTmelfest
Facebook:
 SVT Melodifestivalen
Instagram: @melodifestivalen
Youtube: Melodifestivalen
App: Melodifestivalen. Appen finns i din apportal.

In English

The 2020 stage design has a coincidential overlap with the Eurovision stage: openness. The stage also has an intentional lack of set props and can be turned into ”everything between a black box and a colourful explosion of light and projection”, reports scenographer Viktor Brattström. Viktor was a stage designer for Eurovision in 2013 and 2016 and is now responsible for the Melodifestivalen stage for the 14th time.

The 2020 stage has the largest surface for animated content in the history of Melodifestivalen. The backdrop is a more than 35 x 6 meters large striped cloth which will be animated by 8 state-of-the-art projectors, creating more than 220 square meters of animated content.

The large LED screen is removed in 2020, with the intention to emphasise live acts over video content. But don’t be surprised if several artists bring their own LED props, as the new stage design is created to allow them maximised freedom.

Se också:

• Alla artister i Melodifestivalen 2020 – i startordning
Jämför: Så var scenen i Melodifestivalen 2019