Röstningen i Melodifestivalen avslöjar största tittarfavoriterna 2019 – när John Lundvik och Bishara Morad gick till final
Melodifestivalen 2019 

Röstningen i Melodifestivalen avslöjar största tittarfavoriterna 2019 – när John Lundvik och Bishara Morad gick till final

John Lundvik har seglat upp som oddsfavorit att vinna Melodifestivalen 2019. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Bidragen som gick vidare från Lidköping var de största tittarfavoriterna i Melodifestivalen 2019 – hittills.

Det visar röstningssiffrorna som SVT släppte efter sändningen.

Tillsammans var bidragen som gick vidare klart populärare än tidigare veckor.

Och finalsnacket om vinnarna John Lundvik och Bishara har gått igång på högvarv. I dag har John Lundvik dragit iväg som en raket på oddslistan. Just nu är han klar favorit att vinna Melodifestivalen 2019.

Samtidigt hade genrepspubliken i Lidköping Bishara som en ännu större favorit. Genombrottskillen har just nu häng på att peta Hanna Ferm & LIAMOO och gå upp som finaltvåa på den lättrörliga oddslistan.

Bishara och John Lundvik kunde fira i Lidköping i går. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Inför deltävlingen i går gjorde jag en utförlig genomgång av röstningssiffrorna hittills i Melodifestivalen 2019. Den visar att det saknas skäl att tro att de nya röstningsreglerna – där tittarna delas in i åldersgrupper – har haft någon större inverkan på resultatet.

I deltävling fyra i går fick vi en effekt av reglerna. Ann-Louise Hanson klättrade förbi Anton Hagman till en femteplats i programmet. Jan Malmsjö knep på samma sätt sjätteplatsen framför Oscar Enestad i Malmö – och vi börjar ana ett mönster, där äldre artister kan hjälpas upp någon placering.

Men den här gången var det inget att höja på ögonbrynen för. Pagan Fury, Anton Hagman och Ann-Louise Hanson fick alla tre mellan 8,5 % och 8,8 % av rösterna. När det är så jämnt är det självklart att åldersspridningen i stödet för bidragen kan bli avgörande.

Samtidigt ser vi fortsatt en dramatisk ökning av engagemanget. Jämfört med den fjärde deltävlingen förra året skickade tittarna in nästan 40 % fler röster!

Min gissning är att en stor del av ökningen består av äldre tittare som har lärt sig att använda appen i stället för telefonen. Det leder till fler röster, och troligen något större stöd för mognare bidrag.

Ett annat skäl till att tittarnas engagemang ökat kan vara att de uppskattar programmet mer i år. De unga tittarna är ofta mindre kritiska, och jag har åtskilliga gånger hört om barn som glatt ger fem röster till alla bidrag, ”för alla är ju bra” (ett antagande som det ofta ligger en viss sanning i, om man tänker efter).

Det är med andra ord inte orimlig att tänka sig att nytillkomna röstande – som nu övergått från att vara kritiker till entusiaster – också de huvudsakligen består av äldre tittare som kan premiera mognare bidrag.

Bidragen som gick vidare i går har blivit finalfavoriter. Vi får stöd för det när vi jämför andelen röster på bidragen som avancerat i tävlingen i år mellan de olika deltävlingarna.

Det finns en nackdel med att mäta andelen av rösterna en aktuell kväll. Metoden avspeglar nämligen inte engagemanget som kvällens sju bidrag har skapat tillsammans. Då måste vi mäta det faktiska antalet röster i stället …

Här framträder bidragen från deltävling ett starkt, men då ska vi ha med oss att den deltävlingen hade en tittarsiffra som var nästan 5 % högre än övriga. Att deltävling ett lockar extra många tittare är normalt. Tittarsiffran från den fjärde deltävlingen presenteras i morgon.

Hur vi än mäter framstår bidragen som gick vidare i går som starka. Det är goda nyheter för John Lundvik och Bishara, men även Lisa Ajax och Arvingarna, som gick till Andra chansen. Vi vet ju inte vilket eller vilka av bidragen som fick så stort stöd.

Och det här kan skifta till finalen. Vi ser ofta stora förändringar i opinionen. I Melodifestivalen 2012 var Danny klart starkare än Loreen i deltävlingssiffrorna – men till finalen hade ”Euphoria” växt till ett monster som körde över allt och alla.

Felix Sandman förra året är ett annat bidrag som det tog tid för folket att smälta. Han fick stryk av både Mariette och Rolandz i deltävlingen. Sedan blev han folkets tvåa bakom Benjamin Ingrosso i finalen.

Nästa vecka startar jakten på årets Andra chansen-raket.

Det tog tid för tittarna att ta till sig Felix Sandmans ”Every Single Day”. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Fakta: Röster och tittare under Melodifestivalen 2019

Deltävling 1: Göteborg
5. Zeana feat. Anis don Demina – ”Mina bränder”: 980 354 röster, 13,7% av veckans sammanlagda antal röster
6. High15 – ”No Drama”: 814 839 röster, 11,4%
7. Arja Saijonmaa – ”Mina fyra årstider”: 507 727 röster, 7,1%
Andel röster på bidragen på plats 1–4: 67,8%.
Antal röster: 7 158 333.
Bidrag till Radiohjälpen: 573 040 kronor, motsvarande 8,0% av antalet röster.
Tittarsiffra direktsändningen i SVT1: 3 046 000, -7,8% mot samma deltävling 2018.

Deltävling 2: Malmö
5. Margaret – ”Tempo”: 892 945 röster, 12,8% av veckans sammanlagda antal röster
6. Jan Malmsjö – ”Leva livet”: 630 359 röster, 9,0%
7. Oscar Enestad – ”I Love It”: 739 501 röster, 10,6%
Andel röster på bidragen på plats 1–4: 67,6%.
Antal röster: 6 993 333.
Bidrag till Radiohjälpen: 522 183, motsvarande 7,5% av antalet röster.
Tittarsiffra direktsändningen i SVT1: 2 941 000, +0,9% mot samma deltävling 2018.

Jan Malmsjö fick denna vecka fler poäng av tittarna än Oscar Enestad trots färre röster och placerade sig därför före. Den fullständiga röstningsstatistiken presenteras här i Expertbloggen efter Melodifestivalen.

Deltävling 3: Leksand
5. Dolly Style – ”Habibi”: 819 062 röster, 13,0% av veckans sammanlagda antal röster
6. Omar Rudberg – ”Om om och om igen”: 722 215 röster, 11,5%
7. The Lovers of Valdaro – ”Somebody Wants”: 637 917 röster, 10,1%
Andel röster på bidragen på plats 1–4: 65,4%.
Antal röster: 6 305 045.
Bidrag till Radiohjälpen: 662 869, motsvarande 10,5% av antalet röster.
Tittarsiffra direktsändningen i SVT1: 2 900 000, +2,5% mot samma deltävling 2018.

Deltävling 4: Lidköping
5. Ann-Louise Hanson – ”Kärleken finns kvar”: 583 995 röster, 8,6% av veckans sammanlagda antal röster
6. Anton Hagman – ”Känner dig”: 601 113 röster, 8,8%
7. Pagan Fury – ”Stormbringer”: 579 502 röster, 8,5%
Andel röster på bidragen på plats 1–4: 74,09%.
Antal röster: 6 810 817.
Bidrag till Radiohjälpen: 905 041, motsvarande 13,3% av antalet röster.
Tittarsiffra direktsändningen i SVT1: Kommer måndagen efter sändningen.

Ann-Louise Hanson fick denna vecka fler poäng av tittarna än Anton Hagman trots färre röster och placerade sig därför före. Den fullständiga röstningsstatistiken presenteras här i Expertbloggen efter Melodifestivalen.

Jämförelse: Antal röster 2018
Så många röster kom in under deltävlingarna 2018 – och så mycket har antalet röster ökat i år.
Deltävling 1 2018:
6 617 451 röster – 2019: +8%
Deltävling 2 2018: 5 880 237 röster – 2019: +19%
Deltävling 3 2018: 4 800 971 röster – 2019: +31%
Deltävling 4 2018: 4 866 749 röster – 2019: +40%

Jämförelse: Gåvor till Radiohjälpen 2018
Så mycket pengar skänkte tittarna till Radiohjälpen 2018 – och så mycket har beloppet ökat i år.
Deltävling 1 2018: 453202 röster – 2019: +26%
Deltävling 2 2018: 395117 röster – 2019: +32%
Deltävling 3 2018: 432400 röster – 2019: +53%
Deltävling 4 2018: 381631 röster – 2019: +137%

John Lundviks favorittippade ”Too Late For Love”. Sedan i går kväll kan du se alla årets bidrag på SVT Play.

English summary

Today, John Lundvik has rocketed on the betting lists to being a solid favourite to win the 2019 Melodifestivalen. The voting stats from the semi final shows that the 4 entries advancing in the contest together gathered markedly more votes than in any other semi final.

Also, the total amount of votes in the semi finals has increased massively since last year – by almost 40% in the last semi final. Many of the new voters can be assumed to be older viewers converted from phone to app voting, or critical viewers from 2018 turning more enthusiastic in 2019 and thus voting more energetically.

Both of these factors could be a driving force for the mature entries scoring better results than in several years in Melodifestivalen.

Se också:

Veteranernas succérecept som kan avgöra – inget stöd för regelkritiken i Melodifestivalen 2019
• Allt om nya röstningsreglerna: Tittarna bildar åldersgrupper
Se alla bidrag i Melodifestivalen 2019 på SVT Play