Pernilla Wahlgrens klassiska skandal i Melodifestivalen 1985 – grundades på en myt
Melodifestivalen 

Pernilla Wahlgrens klassiska skandal i Melodifestivalen 1985 – grundades på en myt

Just i dag är det 35 år sedan. Den är visserligen inte med i Hall of Fame, åtminstone inte än, men den 17-åriga Pernilla Wahlgren stod för en klassisk insats i ”Piccadilly Circus” i Melodifestivalen 1985 – som lever kvar även hos oss som är för unga för att minnas när det hände.

I ett tidigare avsnitt av Mellopodden, som finns på de flesta poddportaler, pratade Sofia Dalén om Melodifestivalskandaler med Aftonbladetbloggaren Frans Strandberg. Men programmet nämnde inte skandalen som skakade om Pernilla det här året. Det föranleder en komplettering.

Hon blev nämligen anklagad för att propagera för nazism.

Så här 35 år senare kan det vara dags att dra fram skandalen i ljuset. För var det här egentligen en skandal? Eller var det bara var ett av många journalistiska steg mot att vattna ur innebörden av det ordet?

Pernilla och dansarna anklagades i kvällspressen och tv-programmet Svar direkt. Och anledningen till den påstådda nazistpropagandan var deras kors.

I dag är det en underhållande anekdot hur Pernilla Wahlgren, 17 år, förknippades med nazism. Återblickar avhandlar vanligen att korsen liknar de tyska järnkorsen – vilket de enligt Pernilla inte var. Där stannar resonemangen.

Järnkors i olika varianter från 1813–1870. Bild från Wikipedia.

Men vad var det då för kors?

Historiska beskrivningar kallar Pernillas tecken för strasskors. Men ett strasskors är en modeaccessoar som kan vara formad som vilket slags kors som helst. Även om det påtagligt sällan är likarmat, alltså har lika långa armar åt alla håll, som de här.

Att säga att det var ett strasskors är bara att säga att det var en modeaccessoar.

Pernilla har också påpekat att korsen hörde till modet vid den här tiden och sagt att de bars av artister som Madonna och Michael Jackson. För Madonna har korsen blivit en signatur, men man får leta länge för att skönja något kors på henne som är likarmat.

Vi kan ha viss förståelse för om specialister på kors skärpte blicken vid åsynen av Pernillas accessoarer när det begav sig.

Det tyska järnkorset är ett slags mantuanskt kors. De utmärker sig genom att ha konkava sidor. Huruvida Pernillas kors hade någon grad av konkavitet vågar jag inte avgöra, men de ser inte riktigt ut som järnkorset brukar. Så personerna som kritiserade henne för nazistpropaganda måste konspiratoriskt ha tänkt sig att hon avsiktlig bar ett kors som liknade järnkorset utan att se riktigt likadant ut.

Olika mantuanska kors. Från Wikipedia.

Men de upprörda rösterna lär inte ha haft någon större koll på hur olika typer av kors ser ut. Vilket inte jag heller hade innan jag började forska för det här blogginlägget.

För det finns åtskilliga andra varianter av kors som Pernilla hade kunnat förknippas med. Hennes variant kan lika gärna liknas vid ett georgkors, som verkar användas i alla möjliga sammanhang. Ibland är de likarmade med konkava sidor, som på Georgiens flagga.

Pernillakorsen är samtidigt betydligt mer lika järnkors än malteserkors. Malteserkorset är ett likarmat åttauddigt kors där armarna består av spjutspetsar som möts i centrum. Förvillande nog är det inte korset som vi känner igen från Maltas flagga – det är ett georgkors.

Däremot finns det ett malteserkors på Maltas handelsflagga, men den känner vi inte igen från Eurovisionsammanhang. Och förmodligen inte från några andra sammanhang heller.

Gissningsvis är Pernillakorset förstås ett generiskt likarmat kors som är gjort för att inte vara likadant som någon särskild symbol.

En av dansarna bakom Pernilla är Emilio Ingrosso, pappa till bland andra Melodifestivalvinnaren Benjamin. Jag vågar inte säga om det är han på bilden. Foto: TT

Men det finns faktiskt något som talar för att Pernillas kors är inspirerade av just det tyska järnkorset. Pernilla och dansarna har ju en utstyrsel som har tolkats som motorcykelinspirerad.

Tyskland har under åren tillverkat miljontals järnkors som nu är i omlopp i världen. Efter andra världskriget grundades år 1948 motorcykelklubben Hells Angels i USA, och många av medlemmarna var hemkomna soldater. Medlemmarna bar gärna souvenirer som de plockat med sig från tyska fiender. Bland annat järnkors.

Järnkorsen var alltså en trofé. Raka motsatsen till nazistpropaganda.

Sedan har järnkorset flutit ut till att användas inom alla möjliga subkulturer, till exempel surfning och hårdrock. Säkert för att provocera, eftersom somliga reagerat på samma sätt som inför Pernilla Wahlgren.

Men det för oss fram till kärnan. Den typen av reaktioner är nämligen stendumma. För järnkorset är ingen nazistsymbol.

Järnkorset är en militär tapperhetsutmärkelse som har delats ut i 200 år. Den började delas ut av Preussen år 1813. I dag finns det med i logotypen för den tyska försvarsmakten.

Tillsammans med den tyska örnen pryder korset också toppen av den stora statyn på Eurovisionbekanta Brandenburger Tor i Berlin.

Bild från Wikipedia.

Men dagens tyska soldater får faktiskt ett annat kors som tapperhetsutmärkelse – som är ännu mer likt Pernillakorset.

Att järnkorset alltjämt användes av den tyska krigsmakten under andra världskriget utgör alltså nazistkopplingen i sin helhet. Den som vill framställa korset som en nazistsymbol jobbar därmed i monumental uppförsbacke.

En kul detalj är att ett mantuanskt kors som har betydligt större likheter med järnkorset än vad Pernillakorset hade kröner Sveriges stora riksvapen.

Myten om järnkorset som nazistsymbol ramlade jag över hos Peter Olaussons intressanta faktoider.

Att hamna mitt något slags mediedrev kan inte ha varit kul för den 17-åriga Pernilla Wahlgren. Men i slutändan fick ändå korsen i Melodifestivalen en bra följdverkan för henne.

Pernilla fick sitt genombrott med ”Piccadilly Circus”, trots att bidraget bara kom fyra i Melodifestivalen 1985 och slogs av inte bara ”Bra vibrationer” utan också föga välkända ”Ta min hand” och ”Eld och lågor”. Den förstnämnda var till och med relativt nära att vinna. Vilken värld hade vi levt i i dag om Dan Tillberg i stället för Kikki Danielsson hade representerat Sverige på hemmaplan i Eurovisionen 1985?

”Piccadilly Circus” var ett oerhört modernt bidrag för sin tid, med full koreografi, dansare, och styling. Och vad är väl mer pop än att ha någon halvprovocerande detalj som får folk att reagera?

Den typen av grepp hör också till grundbultarna i konstnärsskap. I det här fallet synliggjorde det delar av allmänhetens okunskap och benägenhet att reagera utan att kolla upp fakta.

Det mest skandalösa med det här framträdandet var rimligen att yrkesverksamma journalister förespeglade att det med nämnvärd sannolikhet kunde betraktas som nazistpropaganda.

Medier och tittare har ju genom historien gärna förstorat inslag från Melodifestivalen för att ha något att prata om. Det får väl vara hänt. Så länge de fortfarande kan skilja mellan det och riktiga skandaler.

In English

Today we celebrate the 35-year anniversary of Pernilla Wahlgren’s 1985 Melodifestivalen debut with ”Piccadilly Circus”. A classic event in the wake of the breakthrough is the following scandal.

Pernilla was accused of Nazi propaganda, because of the crosses she and the dancers wore as accessories. Even though the Great Coat of Arms of Sweden has crosses which have more in common with the German Iron Cross.

But with the styling in mind, the accessories might actually have been inspired by the Iron Cross. MC-clubs such as the US Hells Angels were founded by returning soldiers from World War II, who would wear prizes from German soldiers, such as retrieved Iron Crosses. Subsequently, the Iron Cross became a symbol in a wide range of sub-cultures.

The only problem for Pernilla’s critics is that the Iron Cross isn’t a Nazi symbol – it’s even used in the logo of the unified armed forces of Germany today.

Läs mer (externa länkar):

Järnkorset på Wikipedia
Peter Olaussons utredning av faktoiden