Om att jämföra i Melodifestivalen – frågan som fick Marika Carlsson att gå i taket
Melodifestivalen 2019 

Om att jämföra i Melodifestivalen – frågan som fick Marika Carlsson att gå i taket

Efter ett par år av kritikstorm har Melodifestivalen alla chanser att lyckas 2019.

Skälet är enkelt. Psykologiskt kallas det kontrastprincipen. Alla vi som tittar kommer omedvetet att jämföra med det som ligger närmast i minnet. Gillar vi det nya bättre blir vi helt enkelt nöjda.

Den här principen skapar cykler. Och cykler kan vi hitta på alla möjliga ställen i tillvaron. För Melodifestivalrörelsens del kom en enorm topp i samband med Eurovision 2016. Efter det måste helt enkelt pendeln förr eller senare slå tillbaka – precis som den också gjorde efter Eurovision 2013.

Någon gång kommer pendeln att slå tillbaka på bostadsmarknaden också, men det är ett helt annat ämne.

Jag håller mig borta från att ha åsikter om Melodifestivalens programinnehåll här i bloggen – det skulle ju inte funka om jag satt och recenserade mina skrivbordsgrannar i programmets egen blogg. Det blir inte opartiskt, och då är det bättre att inte recensera alls. Åsikter är ingen bristvara på annat håll.

Men oavsett vad man tyckte om de senaste årens program: Det är en spännande tanke att de i teorin skulle kunna ses som fiaskon medan 2019 blev en succé. Även om allt var lika ”bra”. Knepet är bara att inte hamna i bakvattnet på succéåret 2016.

Mellanakten ”Love Love Peace Peace” har blivit sinnebilden för succén med Eurovision Song Contest 2016. Foto: Maja Suslin/TT

Årets programledare har alltså allt att vinna på att låta sig jämföras. Men det är inget som Marika Carlsson vill höra talas om.

Hon gick i taket när jag (som jag själv tyckte) lite försynt frågade om hon kunde göra några jämförelser med programledare i festivalhistorien.

– Jag tycker att det är ointressant att jämföra. Det är ungefär som att jämföra mig med David Batra. Vårt gemensamma projekt är bara att få publiken att skratta, sedan gör vi det på olika sätt. Melodifestivalens olika programledare har lett på olika sätt, och nu är det vi fyra som kommer att jobba utifrån det som är vi, sade hon.

– Det enda jag kan bidra med är min persona, mitt sätt att skämta på, saker jag tycker är roligt, idéer jag har.

Det mänskliga sättet att förstå utgår till stor del från att jämföra. Vi är med om saker som delvis liknar något som vi redan har upplevt. Sedan jämför vi och kompletterar genom att lägga till den nya kunskapen.

Om vi skulle vara med om något utan likheter med vad vi tidigare upplevt – till exempel hamna i ett universum med sju dimensioner utan fysiska objekt – skulle vi inte förstå något alls.

Genom att gå in och mixtra med en så grundläggande grej som jämförandet borde vi därför kunna få stor utväxling. När hon försöker stänga av jämförandet placerar sig Marika i ett vakuum där hon kanske har större friheter att leva ut det hon redan har inom sig. Mindfulness, typ?

Nackdelen är att man inte drar lärdom av historien. Fördelen är att improvisation och intuition får fritt spelrum.

Ett framgångsrikt år med Melodifestivalen måste ha med personer från båda lägren.

För övrigt: Nu laddar vi för fullt för presentationen av alla artister! (Och låtskrivare och låttitlar.) Du ser hela webbsändningen klockan 9.30 på tisdag, den 27 november. I år sänds inte presentationen av Melodifestivalen utan av SVT Nyheter, men du hittar icke desto mindre sändningen på SVT Play.

Läs mer:

Melodifestivalen 2019: Här är programledarna
Rutin och framförhållning blir trumfkorten för Melodifestivalen 2019
Fyra programledare: Mardröm eller fördel?
Programledarnas knep för att klara kritik