Se trailern: Här byter Melodifestivalen namn och logga 2018 – i fantasin
Melodifestivalen 2018 

Se trailern: Här byter Melodifestivalen namn och logga 2018 – i fantasin

Trailern till Melodifestivalen 2018 är här. Och jag tycker att den är en ovanligt spännande glimt av vad som väntar. På söndag börjar den rulla i SVT, se den redan nu här:

• Se trailern i SVT Play

Trailern präglas av svartvitt och skiljer sig från det färgsprakande tidigare bildspråket. Och något som ser ut som en ny logotyp, MELLO, sticker ut.

Sunil Munshi, Melodifestivalens regissör 2018, ville byta både logotyp och namn på Melodifestivalen. Men ledningen sade nej till att officiellt döpa om programmet.

– Jag leker med konceptet att göra ett Melodifestivalen 2.0. De här sex avsnitten är en fantasi om att programmet heter Mello, har en ”Mello Army” och är ett kollektiv som åker runt i landet, säger Sunil.

Sunil Munshi, Melodifestivalens regissör 2018. Foto: Ulrika Malm/SVT

Den alternativa 2018-loggan MELLO kommer att användas genomgående i programmet. Programledare David Lindgrens dansare har den på kepsar, den finns på tejprullar, kanske kommer den till och med förekomma på manuskorten.

– Det är inget fel med Melodifestivalen. Men alla som jag pratar med omtalar programmet som Mello, det heter så i folkmun. Jag gillar smeknamn, och det känns internationellt. Det är så jag skulle branda programmet om jag var i ett modeföretag.

Dansgruppen Mello Army kommer att synas även i programmen. Melodifestivalens fyra husdansare syns i gruppen i trailern.

– Dansarna kommer att följa David genom alla program. Känslan är att de går genom Sverige nu för att sluta upp i Karlstad till premiären.

I trailern hör vi också slutet av ”One Together”, Melodifestivalens temalåt 2018. David Lindgren är sångaren i låten, som släpps i sin helhet på Spotify den 2 februari.

Melodifestivalens husdansare 2018. Från vänster: Daniel Koivunen, Lisa Arnold, Keisha von Arnold och Kenny Lantz. Foto: Janne Danielsson/SVT

Fakta: Trailern till Melodifestivalen 2018
• Premiär 14/1 i SVT1
• Låten ”One Together” släpps på Spotify den 2 februari
• Idé: Sunil Munshi
• Produktionsbolag: Artistry Film
• Regi: Torbjörn Edwall
• Producent: Daniel Hargot
• Koreograf: Sacha Jean-Baptiste
• DoP: Andres Rignell
• Projektledare: Milene Wallin
• Text/musik: Sunil Munshi och Peter Kvint

Foto, toppbild: Janne Danielsson/SVT