Okategoriserade 

Nu får Wiktoria fokus på scenshowen – med hjälp av Anton Ewald

Foto: Lina Åhman/SVT

Wiktoria kom till torr-repet som den fjärde kvinnliga soloakten för dagen. På förhand har snacket kring Wiktoria kretsat kring att Christer Björkman har gett henne deltävlingens sista startnummer. Det är en position som ger en viss förväntan, och förra veckan var det Ace Wilder som hade startade där. Nästa vecka är det Oscar Zia, och därefter avslutas deltävlingarna med Molly Sandén.

Men Wiktoria är ett nytt kort i sammanhanget. I Melodifestivalens programblad nämner hon att hon syntes i samband med Junior Eurovision 2011 som främsta tidigare merit.

Nu kommer snacket kanske i stället kretsa kring vad hon gör på scenen. Wiktoria har ett nummer som bygger på projicering, och i själva verket står hon helt stilla under låten. Det avancerade visuella äger rum bakom henne, och hur det kommer att te sig får vi se mer av i morgon.

– Det känns lite konstigt att stå still, att det ska bli bra har jag jobbat mycket på, säger Wiktoria.

Låten ”Save Me” är i mellantempo och utan den avancerade tekniken hade numret självklart sett helt annorlunda ut.

Hennes koreograf är ingen annan än den dubbla Melodifestivaldeltagaren Anton Ewald. Anton kommer i morgon och ska hjälpa Wiktoria med uttrycket i kamerorna.

– Vi känner varandra väl. Han är hård men rättvis och jättebra att jobba med, säger Wiktoria.

Anton Ewald kommer till Malmö i morgon. I dag var hans pappa Mattias Ewald på plats, som jobbar med Wiktoria genom skivbolaget. Han berättade att Anton annars satsar som artist i USA just nu.

Mattias Ewald. Foto: Gustav Dahlander/SVT
Mattias Ewald. Foto: Gustav Dahlander/SVT