Okategoriserade 

Mycket avgjordes i kväll – Frans och Molly Sandén till final i Melodifestivalen 2016

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Mycket skulle avgöras.

Och i kväll fick vi besked från folket. Det är de unga och moderna låtarna som har premierats i Melodifestivalen 2016.

Vi fick också en schlagerlåt på sista plats för andra veckan i rad, och tre bidrag med äldre artister på de tre sista platserna.

Frans och Molly Sandén gick till final. Men jag tror inte att det handlar om att bara unga röstar via appen. Nedladdningsstatistiken visar att publiken tagit till sig appen i alla åldrar.

Schlagerprofilerna var inne på det i en krönika i måndags. Jag har räknat vidare på samma tanke.

Om vi tänker oss att varje appröstare skickar i genomsnitt tio röster via appen är det 400 000 personer som röstar. Jag vet inte mer än någon annan om hur många av de röstande som röstar via telefon. Men utifrån äldre röstningsdata är det enkelt att komma till slutsatsen att ungefär 80 000 personer röstar via telefon, med tanken att varje telefonröstare röstar i snitt 3 gånger per person.

Alltså röstar de allra flesta via appen – och fler personer än tidigare röstar i Melodifestivalen. Det är inte bara de mest engagerade som bestämmer resultatet utan mycket bredare grupper.

För andra veckan i rad får jag jublande sms från mina föräldrar om att just deras två favoriter gått till final. De ser fram emot en final helt i deras smak.

Christer Björkman menade i en intervju i Dagens Nyheter i helgen att det är en tillfällig trend att bidragen som låter moderna och aktuella och gått vidare i år. Det handlar om vilka låtar som är bäst, menade han.

En entusiast som jag pratade med i veckan menade å andra sidan att man får se Melodifestivalen i två delar. Före och efter appen.

Sanningen ligger säkert som vanligt någonstans mitt emellan.

Det var länge sedan rutinerade schlagerartister var favorittippade i Melodifestivalen. Popartisterna i topp är ofta unga.

Nu är bredare tittargrupper med och påverkar hur det går i programmet. Fansen har mindre att säga till om.

I stället vinner oftast den musik som låter som hitsen på radio.

Och fler än någonsin tycker att rätt låt vann.