Melodifestivalen får ett tydligt 2019 – men inte humoristiskt
Bakom Bidragen 

Melodifestivalen får ett tydligt 2019 – men inte humoristiskt

Rolandz var både tydliga och humoristiska. I Melodifestivalen 2019 finns bara den förstnämnda trenden kvar i tävlingsbidragen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

När de ansvariga ska beskriva vad som döljer sig i startfältet inför ett Melodifestivalår blir det lätt fluffigt. Man går upp i abstraktionsnivå.

Och det är ett måste om det över huvud taget ska gå att beskriva 28 låtar som är valda för att skilja sig åt.

Ett halmstrå som Christer Björkman greppar efter när jag tvingar honom beskriva startfältet i år är tydligheten. Och här blir det intressant.

– Tydligheten har klivit fram, säger Christer.

– Genremässigt har man valt väg väldigt tydligt, man tvekar inte. Det tyder på att man har förstått att man inte kan göra alla målgrupper nöjda genom att späda ut. Genom att välja väg träffar man bättre och vinner i trovärdighet och igenkänning.

Den biträdande tävlingsproducenten Karin Gunnarsson tror att det ligger i tiden.

– Man tänker på hela presentationen, det krävs mycket för att slå igenom i det musikaliska brus som finns i dag, säger hon.

I Melodifestivalen 2018 var humorn ett tema som stack ut i startfältet. Namn som Edward Blom och Rolandz fick folk att höja på ögonbrynen. Där kan vi snacka tydlighet.

Men den inriktningen får ingen fortsättning 2019. Några fans har spekulerat om att upptågsmakaren Vlad Reiser kommer att skoja till det på samma sätt som på Youtube. Men icke.

– Det jag gör på Youtube hör hemma där. Här är jag artist, sade han när jag träffade honom i höstas.

Upptågsmakaren Vlad Reiser tänker inte vara fullt så skojfrisk i Melodifestivalen 2019. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Och det finns ett skäl till att humorspåret har falnat 2019.

Programledarna.

– Vi har känt att vi har kunnat lägga över mycket av det humoristiska på andra delar av programmet. Vi har fyra programledare, varav två är uttalade komiker. Det ger en större spännvidd i underhållningsmöjligheterna, och då vilar inte allt ansvar på tävlingen att leverera. Vi har inte behövt jaga något utan kunnat vara fria i våra val, säger Christer Björkman.

Programledarna Kodjo Akolor, Marika Carlsson, Sarah Dawn Finer och Eric Saade har alltså konkurrerat ut humorn från tävlingen. Skulle man kunna säga om man vill göra en riktig så kallad hårdvinkling, vanligt i tidningarna – åtminstone innan de insåg att de behöver ta lite ansvar för kvaliteten i det offentliga samtalet.

– Vi har haft humoristiska akter att ta ställning till men har inte känt samma behov av det, vi vill variera oss och inte känna att vi följer någon fast mall, säger Christer.

Eric Saade, Marika Carlsson, Sarah Dawn Finer och Kodjo Akolor är programledare för Melodifestivalen 2019. Foto: Janne Danielsson/SVT

Nyckeln till att kunna ta sådana strategibeslut är att ha helhetsbilden. Förra året var Christer Björkman bara tävlingsproducent och hade inget att göra med det övriga programinnehållet.

I år har han tackat ja till att vara exekutiv producent för hela Melodifestivalen igen.

– Vi har suttit med i kreativa processer på innehållsredaktionen och har varit medvetna om vilken riktning programmet ska ta. Programledarna ska användas för underhållningen, så vi på tävlingsdelen känner att vi inte behöver leverera humor.

– Tonaliteten i programmen påverkar också så att vi kan kosta på oss fler ballader. Tempo finns på annat håll i programmen. Vi känner kanske på oss att den troliga finalen omfattar vissa av låtarna, och då kan vi rekommendera innehållsredaktionen att öka tempot, eller i andra program kanske tipsa om att de bör välja lågmälda uttryck.

Melodifestivalen 2019: Bakom Bidragen

• Del 1: Testen som skruvar upp förväntningarna
• Del 2: Ett tydligt 2019 – men inte humoristiskt
• Del 3: Balladernas återkomst
• Del 4: Hemliga framgångsformeln bakom veteranernas återkomst
• Del 5: Den kritiserade låtsuccén 2018 – så har den påverkat
• Del 6: Tradition – på ett nytt sätt

Läs också:

• Artisterna i Melodifestivalen 2019 – hela listan