Martin Almgren ska utstråla trygghet på scen i Melodifestivalen 2018
Deltävling 3: Malmö 

Martin Almgren ska utstråla trygghet på scen i Melodifestivalen 2018

Martin Almgren framför sin upplyftande ”A Bitter Lullaby” ensam på scenen. Han har en extern ljusvägg bakom sig, och i slutet av låten går han ut på catwalken och höjer näven i luften.

Deltävlingen i Malmö är den med i särklass mest dansnummer i Melodifestivalen 2018. Martin Almgren och Dotter har de enda två bidragen utan dansare den här veckan.

Martin har som alla andra repeterat sitt nummer i Stockholm inför Melodifestivalen. På tisdagen tävlingsveckan repeterar alla veckans artister sina bidrag i replokalen i huvudstaden tillsammans med bidragsproducenterna och får sina första kameravinklar.

– Martin har en fantastisk röst, så för oss har det bara handlat om att få honom trygg på scen. När han tror på sig själv är han
magisk, så vi peppar honom bara att köra, säger bidragsproducenten Mari Ryberger.

I vissa typer av låtar är skörhet rätt, men det här är en kraftfull komposition där Martin behöver ha stark utstrålning.

Låten är för övrigt skriven av Josefin Glenmark (Sigrid Bernson) och Märta Grauers (gammal Melodifestivalartist i Le Kid 2011) och är med det den enda i årets startfält som har enbart kvinnliga låtskrivare.

Jag att rapporterar som vanligt till alla artisters repetitioner i dag. Men det finns redan så många som följer varje steg som artisterna tar på scenen på torsdagarna. Om det kan du läsa hos bland annat Schlagerprofilerna, DN:s Hanna Fahl och Schlagerbloggen.

Här kommer du i stället att få synvinkeln av vad som händer i produktionen bakom scenen. Och så berättar jag om något som vi aldrig har täckt in förut – hur de tidiga repetitionerna i Stockholm varit. Artisterna har ju tränat på sina nummer i replokal flera gånger tidigare tillsammans med SVT-produktionen.

Artisterna repeterar i startnummersordning under hela eftermiddagen.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Läs mer:

Bidragsbibeln: Martin Almgren
Allt om Martin Almgren i Melodifestivalen 2018