Okategoriserade 

Måns Zelmerlöw slog alla rekord i Melodifestivalen 2015

Stina Stjernkvist/SVT

Måns Zelmerlöw är historisk. Aldrig tidigare har någon vunnit Melodifestivalen med en så stor segermarginal i poäng räknat. Aldrig tidigare sedan nuvarande poängsystem infördes har någon fått så många poäng.

Det är nästan svårt att smälta. Så här ser Melodifestivalens topplista för största segermarginalerna genom tiderna ut efter i kväll:

  1. Måns Zelmerlöw 2015 – 149 poängs marginal
  2. ABBA 1974 – 91 poängs marginal
  3. Afro-dite 2002 – 86 poängs marginal
  4. Roger Pontare 2000 – 81 poängs marginal
  5. Loreen 2012 – 70 poängs marginal
  6. Charlotte Nilsson 1999 – 69 poängs marginal

Märker ni att vi har tre Eurovisionvinnare med i den här listan?

Det lär inte vara något snack om att Måns Zelmerlöw och Sverige går in i Eurovision Song Contest 2015 som en av favoriterna att vinna. På presskonferensen efter sändningen fick jag frågan av utländska journalister om vi kommer att att hålla Eurovision nästa år i Stockholm den här gången, eller om det kanske skulle bli Göteborg. Nåja, det är lång väg kvar.

Men visst, i min lilla sammanställning ovan jämför jag äpplen och päron. Poängsystemen har skiljt sig år så mycket genom åren att det här inte är rättvist mot till exempel Carola, som fick alla jurygruppers fullpoängare 1983.

Vi kan nöja oss med att räkna sedan nuvarande poängsystem infördes omkring millennieskiftet. Då är Måns Zelmerlöw också etta. Loreen fick 268 poäng 2012. Måns slutade på 288 poäng 2015.

Resultatet – innan Måns poäng från folket räknats in.

Att det här kunde bli en kross av historiska proportioner var uppenbart för mig i måndags. Då lade vi upp den första stora omröstningen inför finalen, och efter 25 avlagda röster hade Måns omkring 40 procent. Förhållandet var samma efter 15 000 röster.

När han dessutom toppade varenda annan lista – sociala medier, odds, you name it – var det inget snack. Trots detta har många här på plats tyckt att det varit jämnt och ovisst. Jag har bara skakat på huvudet.

Måns var favoriten att vinna när artisterna presenterades i november. Och om det finns en klar förhandsfavorit vinner den i, typ, tre fall av fyra.

Skälet till att många känner en obefogat stor osäkerhet inför hur det ska gå är antagligen de gånger det faktiskt blivit skrällar. Det har varit så uppseendeväckande och minnesvärt att man överdriver sannolikheten för att det ska hända.

Men varför blev det en så överlägsen seger för just Måns Zelmerlöw med ”Heroes” i Melodifestivalen 2015? Det finns förstås flera skäl, men ett kan vara viktigare än de andra.

Tack vare koreografen Fredrik ”Benke” Rydman och hans arbetslag har Måns Zelmerlöw fått en scenshow som inte bara har häftiga effekter. Den berättar något.

Som tittare fascineras man inte bara av tekniken – man berörs också av berättelsen. Det är konstnärligt men samtidigt omedelbart.

Beyoncé gjorde en bejublad show 2011 med den här tekniken, som kallas ”projection mapping”. Men den innehöll mängder av effekter som mest bara var väldigt coola.

Jag vet att det är en djärv åsikt – men jag tycker att Måns nummer är bättre. Här får vi ett framträdande med både effekt och innehåll. Det är kombinationen som skapar ett dynamitpaket.

Ett paket som kan leda mycket långt i Eurovision Song Contest 2015.

Uppdatering från Kroonjuvelen på Twitter:

  • Sanna fick en tolva från internationella juryn när hon vann. Loreen fick sex tolvor av internationella juryn när hon vann. Måns fick nio stycken!
  • Sanna fick 90 jurypoäng när hon vann. Loreen fick 114 jurypoäng när hon vann. Måns fick 122!

Och så ett mer anekdotiskt järtecken, som jag uppmärksammats på av Martin Bertilsson:

  • När Loreen tog hem en jordskredsseger i Eurovision Song Contest hade vi – genom Eric Saade – en tredjeplats året innan. Sanna Nielsen kom trea i fjol.