Dags att hylla rekord-kompositörerna efter Melodifestivalen 2019-premiären
Melodifestivalen  Melodifestivalen 2019 

Dags att hylla rekord-kompositörerna efter Melodifestivalen 2019-premiären

Låtskrivarna Linnea Deb och Thomas G:son jublar med Mohombi på scen i går. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Två låtskrivare ska hyllas lite extra efter premiären i Melodifestivalen 2019.

Linnea Deb och Thomas G:son hade med fyra bidrag var – i en och samma deltävling. Det har ingen överträffat.

Av kvällens sju låtar hade de alltså var och en varit inblandade i merparten.

Och Linnea Deb gick dessutom direkt till final med två av sina låtar: Mohombi och Wiktoria. Imponerande! Dessutom gick hon till Andra chansen med Nano. High15 slutade sexa.

Dessutom hade Joy Deb tre låtar i gårdagens startfält och tog en finalplats (Wiktoria) och en plats i Andra chansen (Nano). Men Joy blev alltså inte ens bäst i familjen. Han var en trappa upp och jobbade på någon annan låt medan Linnea och gänget skrev Mohombis ”Hello”.

Joy Deb stöttade Nano på scen, som tog sig till Andra chansen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Förklaringen till invasionen från de tre låtskrivarna är enkel. Det har helt enkelt slumpat sig så att de fått med alla sina låtar i år i samma deltävling.

Thomas G:son har en låt i den tredje deltävlingen också, som enda undantaget.

– Om jag förlorar gör jag det gärna mot mig själv, skojade han när jag träffade honom tidigare i veckan.

Och precis så blev det. Han åkte ut med Zeana feat. Anis Don Demina, men förlorade därmed mot sig själv, eftersom han samtidigt lade beslag på båda Andra chansen-platserna med Nano och Anna Bergendahl och dessutom en av finalplatserna genom Mohombi.

Att samma låtskrivare dyker upp gång på gång i Melodifestivalen sticker i ögonen på en del tittare. Man tror att det är något skumt på gång.

Visserligen deltar 81 olika låtskrivare i Melodifestivalen i år, men namn som G:son och Deb dyker upp titt som tätt.

Det betyder inte att dessa kompositörer och textförfattare är diktatorer som på något sätt kopplat ett järngrepp om musikbranschen. Tvärt om är de värda den största respekten som hårt arbetande kreatörer.

Man kan kanske inte tävla i musik – men man kan tävla i Melodifestivalen. SVT har skapat ett tävlingsformat, och går det att tävla går det att öka sin chans till framgång genom träning och talang.

Därför borde ingen bli överraskad av att vissa låtskrivare har större framgång än andra i Melodifestivalen. Hälften av startfältet väljs i blindo av en urvalsjury som inte känner till vilka som har skrivit låtarna.

Låtskrivarna Thomas G:son, Bobby Ljunggren och Erik Bernholm tillsammans med en Andra chansen-jublande Anna Bergendahl. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Det har varit likadant i alla tider. På 1960- till 1980-talen var till exempel Peter Himmelstrand en dominant med mer än tio festivalbidrag och två segrar. Sedan tog legendaren Lasse Holm över, rekordinnehavaren med fem segrar. Den som delar förstaplatsen är mannen som tog över kronan efter Lasse, nämligen Bobby Ljunggren, som senast vann 2010. I går gick han till Andra chansen med Anna Bergendahl.

Framgången är inte underligare än att Lionel Messi toppat skytteligan i spanska fotbollsligan år efter år. Ingen påstår att Messi har lyckats med det genom vänskapskorruption. Han har helt enkelt övat upp sin skicklighet i tävlingsformatet fotboll.

Thomas G:son kommer att gå till historien som en legendar som fyllt på den svenska låtskatten. Han närmar sig 60 bidrag i Melodifestivalen genom åren – men har bara tre vinster (2001, 2006 och 2012). Resultatet är marginellt bättre än snittet.

Men sedan världshitten ”Euphoria” har topplatserna varit få. I stället har han försett festivalen med bidrag som kommer med i tävlingen men sällan tar sig till final.

Bara 5 av hans 22 bidrag efter ”Euphoria” har tagit sig till final i Melodifestivalen. 23 procent. Det i ett tävlingsformat där nästan 40 procent av bidragen går till final.

Om en P4 Nästa-artist – som alltså kvalat in till tävlingen utan att ha en låt – behövt hjälp har G:son ofta anlitats.

Thomas G:son har också varit aktiv för att jobba med artister som är aktuella för tävlingen och där skickliga låtskrivargrupper spånar på olika kompositioner att skicka in till SVT. Kanske är det lättare att få in en fot hos nyare artister som inte redan har etablerade gäng omkring sig.

Låtskrivarlegendarerna har säkrat sin framgång 2019. Kommande veckor får vi se vad nykomlingarna kan utmana med.

Thomas G:son, längst till höger, firar segern i Eurovision Song Contest 2012. Foto: Jessica Gow/TT

Fakta: Thomas G:son efter ”Euphoria”

Bidrag som tagit sig till final i fet stil.

2013

Alibi
In And Out of Love
On Top of the World
Tell the World I’m Here
Trivialitet

2014

Hela natten
Love Trigger

2015

Bring Out the Fire
För din skull
If I Was God For One Day
Möt mig i Gamla Stan

2016

Rollercoaster

2017

Wild Child
One More Night
A Million Years
Himmel och hav

2018

Livet på en pinne
Min dröm
Cry
Icarus

2019

Chasing Rivers (i Andra chansen)
Mina bränder
Hello
Ashes to Ashes
(i Andra chansen)
Somebody Wants
 (i deltävling 3)

English summary

Two of the songwriters, Linnea Deb and Thomas G:son, broke a record by managing to enter with 4 songs in the same Melodifestivalen semi final last night. And the result was smashing.

Linnea Deb grabbed both of the spots in the final and one of the two Second Chance spots. Thomas G:son took both of the Second Chance spots and one spot in the final. This is an especially good track record for the legendary composer, who rarely has made it to the final with his songs in recent years.

The songwriters are hard-working artists who seldom get the deserved credit. Even though it might not be possible to compete in music, you can compete in Melodifestivalen. Since it’s a formal, the are going to be specialists with greater success, something we that have seen in Melodifestivalen through all times.