Okategoriserade 

Inget tittarrekord när Frans vann Melodifestivalen 2016-finalen

Klippet ovan: Jag håller min tradition att lägga in snacket från måndagens Gomorron Sverige i blogginläggen om tittarsiffran. Här är det Christer Björkman och Martin Österdahl som summerar och uppdaterar om läget.

Jag avslutar min bevakning av tittarsiffrorna i år med en artikel på förstasidan om finalen. Men jag skriver några ord om tittarsiffran hör också.

”Bara” 3,565 miljoner såg finalen, och det är mindre än jag hade hoppats på. Det här blev den 19:e mest sedda finalen sedan 1994 (jag har inte fullt jämförbar statistik som är äldre än så eftersom siffrorna har mätts på olika sätt genom åren innan dess).

Enbart Melodifestivalerna 1997–1999 och så Melodifestivalen 2014 har haft lägre tittarsiffror.

Sanningen är att också Melodifestivalen 1994 och 1996 egentligen skulle hamna bakom årets final. Skälet till att dessa årgångar hamnar högre är att det är siffran från resultatshowen som används – den genomsnittliga siffran för den del av programmet där låtarna framfördes och den del där resultatet presenterades är lägre än finalsiffran för Melodifestivalen 2016.

Hur som helst blir det en historiskt låg tittarsiffra. Trots ett frikostigt program och låtar som blivit hits.

Kanske är det så att till och med lägerelden Melodifestivalen börjar få svårt att slå nya tittarrekord i dagens medielandskap.

Jag får höra uppgifter om att många unga inte tittar på hela festivalen utan kollar igenom valda höjdpunkter på YouTube. Sådana tittare fångas inte upp i mätningarna. Jag har inte heller hunnit kolla upp hur tittarsiffrorna har utvecklats i år för våra webbsändningar av festivalen. Siffrorna därifrån är inte medräknade i de stora tittarsiffrorna som rapporteras.

På svt.se/melodifestivalen slog vi också ett klart besöksrekord genom tiderna. Mer än 2 miljoner unika besökare har webbplatsen fått under de 6 festivalveckorna. Trots att mediaexperter inför festivalen sagt att webbplatser är på tillbakagång, att vi har en mindre redaktion än för några år sedan, att vi flyttat ut tidigare exklusivt material till sociala medier och att vi tagit bort puffningen för webben från tv-sändningarna ökar vi nästan 20 procent i år. Det känns fantastiskt!

Min bild är alltså att Melodifestivalen fortsatt mår mycket bra. Men det hade förstås varit ännu varit roligare att vara uppe och nosa på alla tiders tittarrekord även i gammel-tv.

Slutjusterade tittarsiffror för Melodifestivalen 2016

Tittarsiffran av slutjusterad från preliminära 3,465 miljoner. Siffror du hittar på andra håll än svt.se/melodifestivalen är ofta någon av de preliminära och därför marginellt lägre än den egentliga tittarsiffran. Tittarsiffrorna mäts av MMS.