Ingen OS-effekt i sikte för Melodifestivalen 2018
Andra chansen 

Ingen OS-effekt i sikte för Melodifestivalen 2018

Bild: Mendez firade finalplatsen i lördags med chilenska känslor. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Tittarsiffrorna för Melodifestivalen 2018 har fallit jämförelsevis drastiskt efter en stark premiär. När tittarsiffran för Andra chansen kom i dag fanns en förhoppning om att det faktum att OS är slut skulle ge en skjuts.

OS har historiskt naggat tittarsiffrorna för Melodifestivalen i kanten, även när det inte har skapat större tablåkrockar. Men i år verkar den effekten ha varit liten.

Tittarsiffran för Andra chansen är preliminärt 2 572 000. En drömsiffra för alla andra program, med undantag för Kalle Anka på julafton (som hade 3,8 miljoner 2017). Men för Melodifestivalen är det här programmets lägsta tittarsiffra sedan deltävling 4 i Melodifestivalen 2010. Som krockade rejält i tablån med en stor begivenhet i just OS och därför bara fick 2,3 miljoner.

För Andra chansen är tittarsiffran den lägsta sedan programmet fick en egen tävlingsvecka till Melodifestivalen 2007.

Jag som älskar statistik kunde inte motstå att kontrollera hur minskningen från deltävling 4 till Andra chansen sett ut de senaste åren. Intrycket blir att minskningen i år är relativt stor och att det finns en statistisk tendens att programmet gradvis fortsatt tappar lite tittare under seriens gång.