Inför Melodifestivalen 2019: Den nedtonade deltävling 4
Inför Melodifestivalen  Melodifestivalen 2019 

Inför Melodifestivalen 2019: Den nedtonade deltävling 4

Startfältet i deltävling 4. Foto: Jessica Gow/TT

Mellotiden står för dörren! Det är hög tid att rikta uppmärksamheten mot startfälten i de fyra deltävlingarna.

Här i expertbloggen gör jag det på ett annorlunda sätt, nämligen genom att låta artisterna själva beskriva sina bidrag – statistiskt. Vi börjar i deltävling 4 och slutar i deltävling 1.

Precis som alla år sedan 2012 har artisterna fått gradera sina tävlingsbidrag i olika kategorier. Artisterna svarade sent i höstas, innan scenshowerna var klara, och instruktionen som de fick var att gå på känsla framför vetenskaplighet. Men genom artisternas beskrivning får vi ändå nya glimtar av vad som väntar.

Och den avslutande deltävlingen är mycket speciell. Om vi får tro artisterna själva blir den nämligen en häpnadsväckande nedtonad historia! Men först en titt på startfältet …

John Lundvik avslutar deltävlingsturnén – men han sticker inte ut i den statistiska bidragsbeskrivningen. Foto: Janne Danielsson/SVT. Grafik: Pär Källman/SVT

Deltävling 4 i Melodifestivalen 2019

Den 23 februari i Lidköping.

1. Stormbringer – Pagan Fury
Folkmetalband med den karismatiska sångerskan Arven Latour i fronten. Låtskrivare: Tobias Gustavsson, Fredrik Thomander, Anders Wikström, Mia Stegmar.

2. Känner dig – Anton Hagman
Startade på Youtube och slog igenom i Melodifestivalen 2017, där han gick till final genom att besegra Loreen i duell i Andra chansen. I finalen blev det en tiondeplats. Sedan dess har han släppt en EP och varit på turné, och även börjat skriva på svenska. Låtskrivare: Gusten Dahlqvist, Oliver Forsmark, Anton Hagman och Jakob Hjulström.

3. Torn – Lisa Ajax
Slog igenom när hon 2014 blev den yngsta vinnaren av Idol någonsin. Lisa ger sig nu in i festivalen för tredje gången efter dubbla finalplatser 2016 och 2017. Låtskrivare: Isa Molin.

4. I Do – Arvingarna
Dansbandet vann Melodifestivalen 1993 med ”Eloise” och tävlade sedan ytterligare tre gånger. Vann en Grammis 1992, och 2019 firar de 30 år tillsammans. Låtskrivare: Nanne Grönvall, Mikael Karlsson, Casper Janebrink och Thomas ”Plec” Johansson.

5. On My Own – Bishara
Bishara Morad är en 15-årig debutant från Linköping med över 90 000 följare på Instagram som väckt uppseende med sin sångröst. Låtskrivare: Markus Sepehrmanesh, Benjamin Ingrosso och Robert Habolin.

6. Kärleken finns kvar – Ann-Louise Hanson
Ann-Louise har med sina tretton deltaganden i Melodifestivalen rekordet, som hon nu gör än mer svårslaget. Legendaren är också den kvinnliga artist som haft flest låtar på Svensktoppen. Låtskrivare: David Lindgren Zacharias, Josefin Glenmark-Breman, Olof ”Ollie” Olson.

7. Too Late For Love – John Lundvik
Fick sitt stora genombrott som i artist i Melodifestivalen 2018 med finaltrean ”My Turn” efter att länge främst ha jobbat som låtskrivare. Tidigare friidrottare med åtta SM-guld som sprinter. Låtskrivare: John Lundvik, Anderz Wrethov, Andreas ”Stone” Johansson.

Så blir deltävlingen

När vi lägger ihop alla artisters beskrivningar av sina bidrag får vi en bild av hur hela deltävlingen blir.

I deltävling 4 som helhet får vi alltså betydligt mer av tempo och show än av humor och dans. Trots en hel del tempo i låtarna planerar artisterna alltså inte så mycket dansnummer.

I takt med att jag presenterar de andra deltävlingarna kommer jag att börja jämföra dem. Jag kan direkt säga att vi inte kommer att få se den här luckan mellan tempo och dans övriga veckor.

Men deltävling 4 sticker ut på ett annat sätt som är betydligt mer uppseendeväckande. När vi jämför med övriga deltävlingar är det här nämligen den som har lägst gradering – i alla kategorier.Du läste rätt. Enligt artisterna själva är det här veckan med lägst tempo, minst show, lägst grad av humor, minst udda bidrag och minst dans. Deltävling 4 sticker alltså ut genom att ha tonat ner alla aspekter. En förklaring kan vara att vi får flera ballader och att merparten av startfältet består av lugna uttryck.

Vi tar en närmare titt på hur artisterna beskriver sina bidrag.

Vi ser ofta en böljande eller sicksackande form i linjediagrammen när vi lägger bidragen i startordning. När producenterna lägger startordningen är det meningen att bidragen ska hamna i en följd som gör att de skiljer sig åt så mycket som möjligt.

I beskrivningen av tempo är det Lisa Ajax som sticker ut. Hon kryssade för 10 procents tempo för bidraget, och det är lägst av alla artister i Melodifestivalen 2019.

– Min låt handlar om att ha ett brustet hjärta. Jag är själv i den situationen just nu och det är lite känsligt att känna att man uttrycker något privat. Men jag känner ändå att det är viktigt att dela med mig, så att folk förstår och kan känna igen sig, säger Lisa.

Vi ser också att startfältet inleds och avslutas med ökad intensitet, vilket är ett återkommande mönster.

Sist ut är John Lundvik, som blev finaltrea med ”My Turn” förra året.

– Låten är steg två från ”My Turn”. De sitter ihop. ”Too Late for Love” visar en annan del av mig som artist. Den är både ballad, midtempo och upptempo, vilket gör att jag får använda ett stort register av mitt artisteri och min röst, säger han.

Inte oväntat är det fantasygruppen Pagan Fury som utlovar det mest maxade showpaketet.

Annars verkar trenden vara mindre show ju längre programmet framskrider. Arvingarna sticker ut på sin startplats mellan Lisa Ajax och Ann-Louise Hanson.

Humor är den kategori som det sammanlagt finns minst av i alla fyra deltävlingar. Detsamma gäller faktiskt för Arvingarna, som planerar att ösa på med sitt bidrag och har högre värde i alla andra kategorier än Humor.

Det här är enda deltävlingen där så många som fem bidrag nollar inom humor, så vi kan nog säga att det här blir den minst skojfriska tävlingsveckan. Programledarna får kanske lägga in några extra upptåg för att väga upp.

I takt med stigande artistålder verkar bidragen bli mer udda. Kanske avspeglar det en värdering att det normala inom populärmusiken och Melodifestivalen är det unga. En annan aspekt är att äldre artister har haft mer tid på sig för att utveckla ett unikt scenspråk.

Arvingarna var noga med att de inte är ett dansband. De är ett band som spelar musik som det går att dansa till. Och just det kommer de att göra i Melodifestivalen. Enligt de själva blir det maximalt med dans.

Pagan Fury och Anton Hagman kör minimalt med dans trots tempo i låtarna, och det förklarar hur de båda kategorierna kan skilja sig åt så mycket den här veckan.

Om vi summerar artisternas val inom de fem kategorierna kan vi få fram en sjätte kategori. Lite slarvigt kan vi välja att kalla den för Intensitet. Här får vi ett mått på artisternas generella inställning till bred energinivå. Får vi extra allt eller något smalare som söker andra sätt att beröra?

Så här blir topplistan inom Intensitet i deltävling 4:

1. Arvingarna 355,5
2. Pagan Fury 288
3. Anton Hagman 193
4. Ann-Louise Hanson 140
5. John Lundvik 123
6. Bishara 105
7. Lisa Ajax 45

Arvingarna är alltså bidraget som vill slå på stort allra mest den här veckan.

Foto: Janne Danielsson/SVT. Grafik: Pär Källman/SVT

Inom kort återkommer jag med en analys av deltävling tre.

English summary

In the previews of the Melodifestivalen semi finals of 2019, we’re looking at the artists’ own statistical descriptions of the entries. The artists were asked to grade their entry from 0 to 100 in the categories Tempo, Show, Humour, Odd and Dance.

The fourth semi final stands out in a remarkable way by getting the lowest accumulated value – in all five categories.

Läs också:

Inför Melodifestivalen 2019: Alla delar (kommer snart)