Historiskt jämn final i Melodifestivalen 2020, men inte den jämnaste någonsin – så mycket avgjorde mellan The Mamas och Dotter
Melodifestivalen  Melodifestivalen 2020 

Historiskt jämn final i Melodifestivalen 2020, men inte den jämnaste någonsin – så mycket avgjorde mellan The Mamas och Dotter

The Mamas och Dotter (montage). Foto: Stina Stjernkvist/SVT

The Mamas vann Melodifestivalen 2020. Bara 1 poäng före Dotter.

Men – egentligen hade Dotter behövt två poäng till för att vinna. Hon vann visserligen internationella juryns omröstning, där båda bidrag fick 65 poäng, eftersom hon hade fler tiopoängare från jurygrupperna – båda hade lika många tolvpoängare.

Eftersom tittarna är indelade i åldersbaserade röstningsgrupper delar de ut poäng i samma format som jurygrupperna. Men om två bidrag slutar på samma poäng avgör det exakta antalet röster från tittarna. Och det var The Mamas som fick flest röster, avslöjar Melodifestivalens chef Anette Helenius.

– Om de hade hamnat på samma poäng hade den av dem som fått flest röster vunnit. I det här läget hade The Mamas vunnit ändå eftersom de hade fler röster från tittarna än vad Dotter hade, säger Anette till SVT Nyheter.

En enda undersökning hade på förhand pekat ut The Mamas som vinnare – gjord av den lilla podden Fidos Schlager.

The Mamas. Foto: Stina Stjernvist/SVT

Finalen var jämn, men den var inte tidernas jämnaste.

Många minns dramat i finalen av Melodifestivalen 2014, där Sanna Nielsen vann över Ace Wilder med bara två poängs marginal (212 poäng mot 210). Sanna fick högre poäng av folket än Ace, vilket jag vill minnas var skiljeregeln, så egentligen hade Ace Wilder behövt tre poäng ytterligare för att vinna.

Ace Wilder framför ”Busy Doin’ Nothin'” vid fredagsgenrepet av finalen av Melodifestivalen 2014 i Friends Arena. Foto: Fredrik Persson/TT

Men för att hitta en på papperet lika jämn toppstrid som i Melodifestivalen 2020 måste vi gå ända tillbaka till Melodifestivalen 1987. Då vann Lotta Engbergs ”Fyra Bugg & en Coca Cola” med bara 1 poäng före Arja Saijonmaas ”Högt över havet”, skriven av Hall of Fame-invalda Lasse Holm.

Poängsystemen har emellertid förändrats genom åren, och den gången hade toppbidragen 59 respektive 58 poäng. Med lägre poängsummor är det lättare hänt att två bidrag placerar sig på samma nivå. På den här tiden verkar det som att man fortfarande använde skiljeomröstning om de två toppbidragen slutade på samma poäng.

När två av bidragen slutade på samma poäng två år senare fick de dela på femteplatsen, och så sent som i Melodifestivalen 2000 delade Barbados ”Se mig” och Friends ”När jag tänker på imorgon” på andraplatsen. Man tillämpade alltså inte skiljeregeln att räkna flest tolvpoängare, och åtminstone i äldre tid var metoden för att avgöra vinnaren en skiljeomröstning.

Björn Skifs väljs in i Melodifestivalens Hall of Fame.

Så nej, vi måste gå ända tillbaka till Melodifestivalen 1978 för att hitta en final som objektivt sett var ännu jämnare i toppen.

Då slutade Björn Skifs ”Det blir alltid värre framåt natten” och ”Miss Decibel” med Wizex & Lasse Holm båda på 100 poäng – den jämnaste finalen genom tiderna.

Hade man tillämpat den senare skiljeregeln och räknat vem som fått flest fullpoängare hade ”Miss Decibel” vunnit (och Björn Skifs hade aldrig behövt tappa texten i Eurovision i Paris – och vi hade gått miste om ett klassiskt minne). Båda bidrag fick tre tolvpoängare, men ”Miss Decibel” fick fyra tiopoängare och ”Det blir alltid värre framåt natten” bara en.

Men på den tiden tillämpade man skiljeomröstning mellan de två toppbidragen, och där vann Björn Skifs med 8–3.

Se uppträdandet med Tomas Ledin och Björn Skifs från Hall of Fame-galan:

Se hyllningsklippet till Björn Skifs:

En gång tidigare i festivalens 60-åriga historia har det varit lika jämnt: i Melodifestivalen 1969, där ”Hej clown” med Jan Malmsjö och ”Judy min vän” med Tommy Körberg båda slutade på 31 poäng. Tommy Körberg vann sedan skiljeomröstningen med 54–45.

Slutresultatet i Melodifestivalen 2020 (folkets poäng i rosa).

Ett oerhört iögonfallande sammanträffande, som Thomas Heinonen påpekat för mig, är för övrigt att finalpoängen för topp två i Melodifestivalen 2020 sammanfaller exakt med motsvarande poäng i Eurovision 1988.

Då vann Celine Dion för Schweiz med 137 poäng före Storbritanniens Scott Fitzgerald med 136 poäng. Nu vann The Mamas med 137 poäng före Dotter med 136.

Family Four väljs in i Melodifestivalens Hall of Fame.

En annan klassisk bedrift är när Family Four vann Melodifestivalen två år i rad: 1971 och 1972. Det är enda gången samma akt har vunnit två år i rad, och Family Four är invalt i Hall of Fame för bedriften.

The Mamas vann även Melodifestivalen 2019, tillsammans med John Lundvik, och blir alltså den andra akt i historien att vinna Melodifestivalen två år i rad.

Men 2019 var John Lundvik registrerad som artisten – The Mamas var kör, om än i en framträdande roll. Family Four fortsätter alltså att vara ensamma om att ha vunnit Melodifestivalen två år i rad som tävlande artister.

Se hyllningsklippet till Family Four:

Fakta: De tätaste finaltoppstriderna i Melodifestivalen genom tiderna

Faktorer som poängsystem och antal bidrag har varierat stort genom åren, vilket gör det svårt eller omöjligt att matematiskt fastställa vilken final som var den objektivt jämnaste. Här är en sammanställning som utgår från den procentuella differensen mellan ettan och tvåan.

1. Melodifestivalen 1978: ”Det blir alltid värre framåt natten” med Björn Skifs och ”Miss Decibel” med Wizex & Lasse Holm slutade båda på 100 poäng. Björn Skifs fick representera Sverige efter skiljeomröstning.

2. Melodifestivalen 1969: ”Hej clown” med Jan Malmsjö och ”Judy min vän” med Tommy Körberg slutade båda på 31 poäng. Tommy Körberg fick representera Sverige efter skiljeomröstning.

3. Melodifestivalen 2014: ”Undo” med Sanna Nielsen slutade på 212 poäng och ”Busy Doin’ Nothin'” med Ace Wilder slutade på 210 poäng – en differens på 1,0 procent. Om bidragen hade slutat lika hade Sanna Nielsen vunnit i kraft av högre poäng från tittarna. Därmed var hennes segermarginal 1,4 procent.

4. Melodifestivalen 2020: ”Move” med The Mamas slutade på 137 poäng och ”Bulletproof” med Dotter slutade på 136 poäng – en differens på 0,7 procent. The Mamas hade vunnit i kraft av fler tittarröster om båda bidrag hade slutat på samma poäng. Därmed var deras segermarginal 1,5 procent.

5. Melodifestivalen 1987: ”Fyra Bugg & en Coca Cola” med Lotta Engberg slutade på 59 poäng och ”Högt över havet” med Arja Saijonmaa slutade på 58 poäng – en differens på 1,7 procent. Om bidragen hade slutat lika hade enligt obekräftad uppgift skiljeomröstning avgjort.

Tack till Patrik Rosell, Katja Marie Lund och Thomas Heinonen för hjälp med delar av researchen till det här blogginlägget.

In English

1 point made the difference between The Mamas and Dotter in the final of Melodifestivalen. But really it was 2 points, since The Mamas had more votes from the viewers and would have won even if the entries had finished on the same score.

This makes the 2020 finish the 4th closest in the history of the contest.

Se också:

Finalen av Melodifestivalen 2020: Hela resultatet
Allt om Melodifestivalens Hall of Fame – alla invalda och hyllningsklipp