Hemliga framgångsformeln bakom veteranernas återkomst
Bakom Bidragen  Melodifestivalen 2019 

Hemliga framgångsformeln bakom veteranernas återkomst

Foto: Lina Hedlund, Arvingarna, Martin Stenmarck och superveteranen Ann-Louise Hanson finns bland artisterna i Melodifestivalen 2019. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Owe Thörnqvist och Rolandz. Mendez och Jessica Andersson. Trenden de senaste åren har visat att man inte måste vara under 40 för att gå till final i Melodifestivalen.

Just åldersfördelningen kändes som ett problem för några år sedan. Många hävdade att det inte gick att lyckas för andra än de yngsta artisterna. Skulden sköts på röstningsappen. Det finns mycket mytbildning kring den där appen.

Redan ett stickprov på Melodifestivalen för tio år sedan visar en gradvis föryngring av finalen. Samma stickprov på de tre senaste åren visar en trend som i stället gått åt motsatt håll. Veteranartisterna blir mer framgångsrika.

Och Christer Björkman tror att det kan finnas en hemlig framgångsformel bakom utvecklingen. Förut fick veteranerna nämligen inte samma rådgivning som resten av startfältet av festivalexperterna på tävlingsredaktionen.

– Äldre artister har ofta en bestämd uppfattning om vad de tycker är bra. Förut kände vi kanske att vi inte ville lägga oss i det för mycket, de vet väl vad de vill jobba med, säger Christer.

– Men i takt med att det inte gick så bra tänkte vi att vi måste agera likadant som med unga artister, lotsa dem i en riktning som vi tror mer på. Initiera låtskrivare, sätta ihop dem med konkurrenskraftiga sidekicks. Våga öppna en dörr till någon annan.

Sedan redaktionen började förmedla sin kunskap på samma sätt till alla åldersgrupper har också tävlingsresultaten jämnats ut.

Christer Björkman är exekutiv producent för Melodifestivalen 2019. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det finns fler tricks. En grej som Christer har blivit bra på genom åren är att inte förivra sig. Har han chans att få med en stor etablerad artist trycker han inte på till vilket pris som helst.

Är låten inte tillräckligt stark föreslår han att vänta något år för att i lugn och ro hitta något bättre. Det skapar förtroende och ger det bästa långsiktiga resultatet för både artisten och Melodifestivalen.

Ibland har det blivit ännu mer rigoröst. I den utmärkta Melodifestivalboken Tävla i musik berättar Ola Salo om förspelet till att The Ark kom med i Melodifestivalen 2007.

Ola hade skrivit en låt till Melodifestivalen året innan. Det hade varit en fjäder i hatten för redaktionen att få med honom som låtskrivare. Men han fick nobben – låten kvalade inte in. I ren revanschlusta ställde hela The Ark upp året efter.

Ola säger i boken att han misstänker att det hela var ett genialiskt spel från Christer, när denne insåg att han hade The Ark-sångaren på kroken. Jag har kollat det här med Christer, som skrattade gott när jag frågade och bekräftade att Olas misstankar stämde.

The Ark vann Melodifestivalen 2007. Foto: Henrik Montgomery/TT

Den här inställningen kan vara värdefull när det handlar om profilstarka veterannamn.

– Det gäller att ha tålamod och ställa krav, inte ta med någon bara för att det är kul namn. Kravbilden ska vara lika hög som på någon annan. Det måste låta här och nu, oavsett genre. Även om utvecklingen är långsam finns det en framåtrörelse i all musik. Allt ska placeras i dagens musikbrus, säger Christer.

De äldre delarna av befolkningen var självklara auktoriteter under stora delar av 1900-talet. Man lutade sig mot visdomen hos dem som varit med förr. Men i takt med den accelererande samhällsutvecklingen har vi tappat mycket av det, kanske som en modernitetens motreaktion mot den gamla världen. Ungdom har i stället kommit att hyllas framför allt annat, och färre lyssnar till de äldres visdom.

Melodifestivalen har förstås avspeglat utvecklingen. Men kanske har det till sist öppnats en dörr. Jessica Andersson och Mendez ställde upp i Melodifestivalen 2018 med uppdaterade och radiovänliga låtar.

Mendez (då 42 år) blev folkets trea i Melodifestivalen 2018 och fick en jättehit. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

De skojade inte bort det hela med en låt och ett nummer som andades tillfällig lördagsunderhållning, en distanserad anspelning på musik de framfört för länge sedan.

Och publiken tog det till sig. Kanske har alltså pendeln svängt så långt mot det unga att den sortens uttryck blivit norm. En så stark norm att alla kan ansluta sig till den, oavsett ålder.

English summary: Following a weak run, the veteran artists have scored better and better results in the last few years of Melodifestivalen. Executive producer Christer Björkman gives a possible explanation: After having been rather passive for the veterans, the contest staff of Melodifestivalen have switched into proactively advicing all acts similarly, no matter how experienced they are in the music industry.

Melodifestivalen 2019: Bakom Bidragen

• Del 1: Testen som skruvar upp förväntningarna
• Del 2: Ett tydligt 2019 – men inte humoristiskt
• Del 3: Balladernas återkomst
• Del 4: Hemliga framgångsformeln bakom veteranernas återkomst
• Del 5: Den kritiserade låtsuccén 2018 – så har den påverkat
• Del 6: Tradition – på ett nytt sätt

Läs också:

• Artisterna i Melodifestivalen 2019 – hela listan