Här är startordningen i Melodifestivalen 2018 – och Christers hemliga kod
Melodifestivalen 2018 

Här är startordningen i Melodifestivalen 2018 – och Christers hemliga kod

Sigrid Bernson inleder den första deltävlingen och Mariette avslutar den sista. Det och mycket mer fick vi veta i direktsändningen på Facebook i eftermiddags, där Christer Björkman och David Lindgren presenterade startordningen i Melodifestivalen 2018.

Benjamin Ingrosso får prestigeplatsen att avsluta den första deltävlingen. De övriga deltävlingarna avslutas av LIAMOO och Mendez. Inleder sändningarna gör – förutom Sigrid Bernson – Samir & Viktor, Martin Almgren och Emmi Christensson.

I sändningen fick vi äntligen se Christers tavla, som han har jobbat med hela hösten. En samling post-it-lappar med olika färger och markeringar säger mer än man tror om den kommande Melodifestivalen.

Jag tog en egen bild på tavlan och sammanställde koden. Färgen på lapparna står för låtens energi, och tillsammans visar de deltävlingarnas temperatur för ett tränat öga.

– Vi försöker skapa så tvära kast som möjligt, säger Christer.

I år har lapparnas färg den här betydelsen:

• Rosa: Tjej.
Starkt rosa: Tjej, men mer upptempo och/eller energi.
Grönt: Kille.
Brandgult: Avviker på något sätt radikalt från de andra bidragen låtmässigt, har en helt egen genrebild som man kan krydda programmet med.
Gulgrönt: Lugna uttryck i den udda genrevärlden (Rolandz har felaktigt den färgen, men det är bara för att det saknades fler brandgula lappar).

Dessutom har vissa lappar en grön stjärna, som betyder att låten har svensk text, och en röd stjärna, som betyder att minst en av låtskrivarna är kvinna. Melodifestivalen främjar kvinnliga kompositörer genom att kräva att minst hälften av låtarna ska vara skrivna av minst en kvinna. På vissa av lapparna har tävlingsredaktionen också av praktiska skäl antecknat skivbolag.

I Facebooksändningen berättade Christer inte bara startordningen utan också mer om låtarna …

John Lundvik, Sigrid Bernson, Edward Blom, Kikki Danielsson, Benjamin Ingrosso, Renaida och Kamferdrops tävlar i deltävling ett i Karlstad. Foto: Jessica Gow/TT

Deltävling 1: Karlstad 3 februari

1. Sigrid Bernson – Patrick Swayze
– Dans och show. En glad låt med en positiv, härlig tjej.

2. John Lundvik – My Turn
– Det är en ballad, finstämt och vackert. Han brukar vara en sångare som man tar in när man vill säkra kvalitet.

3. Renaida – All The Feels
– En fräsch poplåt, lite åt r’n’b-hållet.

4. Edward Blom – Livet på en pinne
– Det är något helt annat, här blir det galet.

5. Kikki Danielsson – Osby Tennessee
– En jättefin låt, lite som hennes ”My Way”. Det här är old school Dolly Parton-country.

6. Kamferdrops – Solen lever kvar hos dig
– Det norska utropstecknet, det ska bli väldigt spännande att se hur det här tas emot.

7. Benjamin Ingrosso – Dance You Off
– Deltävlingen avslutas med dans. En av tre artister som också var med förra året.

Stiko Per Larsson, Mimi Werner, Samir och Viktor, Jonas Gardell, LIAMOO, Ida Redig och Margaret kommer att tävla i deltävling 2 i Göteborg. Foto: Jessica Gow/TT

Deltävling 2: Göteborg 10 februari

1. Samir & Viktor – Shuffla
– Tanken är att de ska shuffla igång hela arenan. De har en väldigt trogen publik både i och utanför Melodifestivalen.

2. Ida Redig – Allting som vi sa
– En modern poplåt på svenska med en cool ung artist.

3. Jonas Gardell – Det finns en väg
– Stämningsfullt, en väldigt fin ballad med stark text.

4. Margaret – In My Cabana
– Hon är otroligt ”stjärnig”. Det är svårt att få fäste när du inte har en plattform sedan tidigare, men både Margaret och Kamferdrops har haft hits i Sverige.

5. Stiko Per Larsson – Titta vi flyger
– Han har bubblat i många år i svenskt musikliv och är stor P4-favorit.

6. Mimi Werner – Songburning
– Det här är modern popcountry.

7. LIAMOO – Last Breath
– En väldigt modern poplåt.

Moncho, Martin Almgren, Jessica Andersson, Kalle Moraeus & Orsa Spelmän, Barbi Escobar och Mendez kommer att tävla i deltävling 3. Dotter saknas på bilden. Foto: Jessica Gow/TT

Deltävling 3: Malmö 17 februari

1. Martin Almgren – A Bitter Lullaby
– Det är en pampig suggestiv midtempop som växer. Sång-power. En bra kul öppning på deltävlingen.

2. Barbi Escobar – Stark
– På svenska om starka tjejer.

3. Moncho – Cuba Libre
– Det här är glädje, lite rap, latino och härligt.

4. Jessica Andersson – Party Voice
– Det här är något helt nytt för henne. För det första är låten i upptempo. Hon har gjort ballader de senaste gångerna, men det här är en riktig partydänga, en röjare. Och hon sjunger på ett annat sätt, faktiskt.

5. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – Min dröm
– Det här är verkligen Kalle, precis vad du förväntar dig, och det är jättebra.

6. Dotter – Cry
– Otroligt modernt. En popballad, cool. Det är svårt att beskriva den, den ska upplevas.

7. Mendez – Everyday
– En återkommare från 2002 och 2003. Moncho med ”Cuba Libre” rör sig i samma genre och slåss lite mot Mendez. Jag tänker att endast det bästa är gott nog, så de får mötas direkt i samma deltävling.

Rolandz, Felicia Olsson, Olivia, Felix Sandman, Mariette, Emmi Christensson och Elias Abbas kommer att tävla i deltävling 4 i Örnsköldsvik. Foto: Jessica Gow/TT

Deltävling 4: Örnsköldsvik 24 februari

1. Emmi Christensson – Icarus
– Hon spelade huvudrollen i Fantomen på Operan och har en superröst, det är verkligen pampigt. Det är musikalpop, och jädrar vad högt hon sjunger. Den behöver plats, kände jag, så hon får inleda deltävlingen.

2. Elias Abbas – Mitt paradis
– En skön låt med glädje. Fräscht och ungt, bra feelgood.

3. Felicia Olsson – Break That Chain
– Ganska traditionellt, hon sjunger en snygg schlagerpop à la Shirley Clamp.

4. Rolandz – Fuldans
– Det här är rakt ner i deras binge. Robert Gustafsson älskar att vara dansbandssångare, det är på fullaste allvar och all in.

5. Olivia Eliasson – Never Learn
– Modern radiovänlig pop någonstans i midtempo till upptempo.

6. Felix Sandman – Every Single Day
– Han gör en jättefin ballad. Den är väldigt äkta, känslosam och nära honom. Man känner att det är på riktigt.

7. Mariette – For You
– Låtskrivaren Jörgen Elofsson debuterar i Melodifestivalen. Det finns släktskap med det Mariette gjorde förra året. Låten är väldigt modern pop. En bra låt, helt enkelt.

  • skitsamhälle

    Och som vanligt kommer enbart två låtar på svenska gå till final i vanlig ordning, vilket i och för sig inte är så konstigt, eftersom gissningsvis 80 % av de som normalt ett bruka följa tävlingen består av samma publik som brukar följa Idol. Och det är främst den publiken som har blivit den främsta målgruppen. Vanliga schlagernördar får väl istället kolla på gamla klipp på YouTube.

    • Gustav Dahlander

      Det är ovanligt många låtar på svenska i år utan att det behövt kvoteras, så kanske finns det en trend att sjunga på svenska som publiken är med på. Idol har väl som mest 0,5–1 miljon tittare och Melodifestivalen i minsta fall 3 miljoner tittare, så det finns nog en och annan som ser Mellodifestivalen men inte Idol. 🙂

  • Daniel

    Hej.
    Vet du om det kommer vara samma röstningsystem i årets tävling av
    Melodifestivalen som det var förra året?

    Jag tycker själv att röstningsystemet borde ändras så tittarna och juryn delar ut poängen på samma sätt eller att Melodifestivalsappen tas bort alternativ att man bara får rösta 5 gånger genom appen exempelvis.
    Med melodifestivalens appen röstar många mellan 0-5 röster per
    låt. Det gör att rösterna sprids ut och folket får mindre makt än
    jurygrupperna. Förra året vann Robin efter att kommit 3 hos tittarna
    medan juryn var han favorit. Det är första gången en vinnare har
    placerat sig så dåligt hos tittarna. Om det hade varit en större
    skillnad mellan tittarnas poäng vilket det inte var pågrund av
    melodifestivalens appen hade troligen
    Nano vunnit tävlingen som var tittarnas favorit. Om det hade varit samma
    röstningsystem som exempelvis 2010 då tittarnas poäng fördelas efter
    placering hade Nano vunnit tävlingen om man går efter hur
    röstningsystemet såg ut 2010. Men man kan inte vara 100 procent säkert.
    Förekommer folk som röstar utifrån röstningsystem ser ut, dvs
    taktikröstar.

    Nu fördelas tittarnas poäng fördelas
    procentuellt och har lika många poäng som juryn. Men de röstar inte på
    samma sätt. Det är totalt 11 jurygrupper. Varje jurygrupp ger 12 poäng
    till deras favorit, 8, poäng till 3 favorit, 6, 4, 2, 1 poäng till
    totalt 7 låtar per jurygrupp.

    För att tittarna ska
    någon chans att påverka borde man rösta på samma sätt i finalen som det
    var när tittarna bara röstade med telefonröstning. Att man bara röstade
    på några stycken. Dvs kanske max 3 låtar per person.

    I semfinalerna spelar det ingen roll men i finalen så har tittarna bara 50 procent av poängen.

    • skitsamhälle

      Jag håller med. Kasta ut den internationella juryn och skrota den där jäkla appen en gång för alla. Detta har gjort att det hela blivit har Björkmans privata lilla lekstuga

      • Daniel

        Det finns fördelar med utländska jurygrupperna men också nackdelar.

        • Gustav Dahlander

          De är åtminstone statistiskt sett väldigt bra på att hjälpa oss få ett starkt resultat i Eurovision.

          • skitsamhälle

            Själv har jag aldrig förstått varför det är så viktigt att få ett bra resultat i ESC. Mello känns mer som en nationell angelägenhet. Men det är förstås en smaksak.

    • Gustav Dahlander

      Hej och tack för en bra synpunkt! Jag håller med om att det här är en fråga där det behövs en justering.

    • Gustav

      Jag tycker att 5 ”hjärtröster” borde vara värda lika mycket som en telefonröst 🙂

    • Daniel

      Tillägga: appröstningen kan kanske minska Sveriges chancer i Eurovision. Nu betygsätter många bidragen 0-5 röster per låt i Melodifestivalen.
      I eurovision röstar man bara med sms och telefonröster för tittarnas poäng. Då ringer iprincip alla tittare på några få låtar. Med betygsättningen genom appen så kan låtar som inte någon har som favorit få många poäng hos tittarna men i eurovision skulle de vara chanslösa för ingen har låten som sin favorit. Betygsättningen gynnar medel och mediokra låtar.

      • Gustav Dahlander

        Jag tror att du har helt rätt där, men det har ju ändå gått bra för Sverige i Eurovision de senaste åren, och vi får inte glömma att internationella juryn å andra sidan starkt avspeglar hur det fungerar i ESC. En helt annan aspekt är ju också att det ska vara kul att rösta för tittarna.

  • Christopher

    Tycker att allt verkar bra men röstningssystemet med appen är hemskt förlåt. Att rösta gratis fem gånger eller betala 3, 4 kronor för en röst är verkligen ett dumt beslut. Precis som någon skrev under mig så borde det ändras till att antingen fem hjärtröster motsvarar en telefonröst ELLER så sänks maxnivån till tre röster. Jag hade flera vänner som röstade på samtliga låtar förra året men gav två hjärtröster till de ”sämre” och fem till de bättre. Det gör ingenting för rättvisan i tävlingen om inte jurygrupperna vill börja hjärtrösta och sammanställa ett minst lika jämnt resultat. En annan idé skulle kunna vara att man förstärker topp 6 i finalen och plockar några procent från botten sex för att verkligen visa hur Sverige röstade :/

    • Christopher

      T.ex ett system där 12% är extrapoäng för hög placering med förra årets resultat :
      A 11,9% till 14,65% ( 2,75% extra )
      B 10,9% till 13,15% ( 2,25% extra )
      C 10,6% till 12,35% ( 1,75% extra )
      D 10,3% till 11,55% ( 1,25% extra )
      E 7,9% till 8,65% ( 0,75% extra )
      F 7,8% till 8,05% ( 0,25% extra )
      G 7,1% till 5,94%
      H 7,1% till 5,94%
      I 6,8% till 5,64%
      J 6,7% till 5,54%
      K 6,7% till 5,54%
      L 6,2% till 5,04% ( botten sex tappar 1,16% var)

      Nu är det lite överdrift att räkna med 7/6 per bidrag så totalen är väl någonstans vid 103% men poängen är klar.

      • Christopher

        9 %*

        • Gustav Dahlander

          Tack för intressanta förslag! Att låta jurygrupperna hjärtrösta är ett av flera förslag som i teorin borde kunna fungera riktigt bra. Det andra förslaget skulle man behöva testköra matematiskt för att säkerställa. Det finns många andra liknande varianter som är möjliga som har kommit upp i diskussionerna. Sedan är det ju angeläget att ha ett system som tittarna godtar och där de förstår hur det fungerar.

          • Anonym

            Varför inte låta juryn sätta poäng på deras 10 ”favoritlåtar” i form av 1,2,3,4,5,6,8,10 & 12p (Precis som i ESC) och tittarna ha fasta poängsummor i form av 11,22,33,44,55,66,77,88,110 & 132p (som man hade fram tills 2010). De skulle vara lätt för alla att förstå och öka spänningen i röstningen samt att tittarna få mer att säga till om. På det sättet kan man även ha kvar apprösterna och det skulle verkligen vara 50/50 röstning istället för nu då det känns som juryn har 99% och tittarna 1%

          • Gustav Dahlander

            Där har du några bra poänger. Som helhet skulle förslaget säkert jämna ut maktfördelningen, men jag tycker att det fanns goda skäl till att lämna systemet där tittare delade ut 132 p. etc. Resultatet i Melodifestivalen 2005, där Nanne Grönvall fick typ nästan dubbelt så många röster som folkliga tvåan Martin Stenmarck, tycker jag talar sitt tydliga språk.