Eftermiddagens dolda Melodifestivalen 2018-genrep: Showen och finalformen
Finalen 

Eftermiddagens dolda Melodifestivalen 2018-genrep: Showen och finalformen

Under eftermiddagen repeteras hela finalen av Melodifestivalen 2018 inför stängda dörrar. Men jag finns på plats och kan glänta på den där dörren.

Här får du en glimt av finalshowen, och det senaste om artisternas dagsform. Bilderna kommer från SVT:s egen Melodifestivalfotograf Stina Stjernkvist. Jag uppdaterar inlägget fram till omkring 16.30, så fram tills dess kan du uppdatera sidan för att se senaste nytt.

Hela finalens innehållsschema, minut för minut, hittar du här i bloggen klockan 19 i kväll.

Öppningsnumret i finalen är som jag tidigare berättat årets temalåt ”One Together”, i en ommixad form och med ännu fler dansare på scen.

I presentationsklippen som visas innan artisterna går upp på scen får artisterna svara på den klassiska frågan om vad de skulle göra om de vinner.

Mendez inleder showen och är krasslig. Men det är inte så illa att han måste spara på rösten, för han sjunger på det här repet även fast han inte måste.

Renaida har lovat att testa helt nya scenkläder till finalen, har och i dag hon mycket riktigt en helt ny kreation på sig. Och det är gult som gäller, inte helt olikt Carolas berömda dräkt med ”Främling” 1983.

Jessica Andersson har berättat att hon planerar nya scenkläder till finalen, och nu får vi äntligen se dem! Kavajen från deltävlingen är utbytt mot en rockig byxdress framtagen av Lars Wallin.

LIAMOO berättat i presentationsklippet innan han ska upp på scen att det betyder mycket för honom att vara med i Melodifestivalen. När han var hade han så dåligt självförtroende att han hade svårt att se folk i ögonen. Nu bygger han upp sig själv.

Efter Samir & Viktor repeterar man ett inslag där Fab Freddie står högt upp i arenan. Produktionen pausar och diskuterar om man kan få honom att synas där han står vid överlämningen, det är så extremt stort här inne.

Vi får också ett par förinspelade inslag i programmet där David Lindgren blickar fram emot hur livet kommer att vara när Melodifestivalen är över. Riktigt kul!

När Mariette ska repa har produktionen ännu en gång lite skoj, den här gången visar man grafik av Louvren på pyramiden. Mariette siktar verkligen mot seger, och det framgång i presentationsklippet som ska visas innan hon börjar sjunga.

– Det känns som att det aldrig har varit så många med mig på det här tåget mot Eurovision, säger hon där.

Felix Sandman ville sätta upp håret i en tofs men hade ingen snodd, så han fick låna en från vår fotograf Stina. Han har inte varit hos hårproffsen här på Melodifestivalen än och ville inte ha håret i ögonen.

– Jag ska snagga mig efter Mello, det kommer bli skönt, påstår han.

Efter att ha sjungit är Felix ordentlig och kommer tillbaka till Stina och lämnar igen snodden.

Benjamin Ingrosso hade problem med sin ljusscen i går. En bit av scenen ville inte växla färg, men sedan dess har teknikerna varit flitiga, och i dag funkade det. Felix Sandman och gänget från skivbolaget jublar entusiastiskt efter framförandet i den tomma arenan.

– Jag älskar dig, Benjamin! ropar Felix.

Rolandz presenteras med ett förinspelat klipp.

– Är det 40 000 människor i arenan? säger Roland.

Nej, det är det verkligen inte. Drygt 27 000 är den rätta siffran finalkvällen.

Rolandz är obetalbara. De har fyrverkeri i varje repetition, till och med nu inför en tom arena. Stor budget.

Jag ville kalla fyrverkerisolarna för ”Caracola-solar” när jag pratade med bidragsregissören Edward af Sillén, och han bekräftade då att de mycket riktigt är inspirerade av Caracola från Melodifestivalen 2008, som hade just den effekten. Det är en svår pyroteknisk effekt, och i går ville solarna inte snurra ordentligt. Men nu fick man till rotationen.

Nästa inslag är den sista delen i serien Svenska klassiker. Innehållet där har kommunikationsavdelning på SVT inte släppt än, men det kommer att dyka upp här i bloggen inom några timmar.

Efter Svenska klassiker kommer de internationella jurygruppernas poäng. Poängpresentatörerna läser upp poäng 8, 10 och 12.

Som nästa inslag kommer ett sista shownummer från David Lindgren och hans ensemble, som vi kan berätta mer om vid 20-tiden i kväll.

Och till sist kommer tolkningen av förra årets vinnarlåt. Som tidigare berättat är det Caroline af Ugglas och kören Gränslösa röster som tolkar Robin Bengtsson. Det blir en fin, atmosfärisk och rörande tolkning som verkligen fyller ut arenan. Koreografiskt påminner det en aning om mellanakten ”Grey People” från Eurovision 2016, men vi får också en akrobat som svävar i luften över scenen.

Sedan är det bara folkets röster kvar. David Lindgren läser upp de procentuellt fördelade poängen från sin pult på scenen.

Det är mycket som ska få plats i det här finalprogrammet, men det verkar faktiskt som att vi på sin höjd drar över showen några minuter nu. Mycket bra för en första repetition. Jag har nästan varit orolig för att de ska behöva stryka något nummer med tanke på hur mycket man planerat in, men det ser alltså rätt okej ut just nu.

De sista detaljerna av showen får du här i bloggen under de närmaste timmarna, och klockan 19 kommer inlägget med alla hålltider minut för minut, så att du kan planera din kväll.

Den ikoniska hummerkostymen från Edward Bloms nummer dyker upp i en mellanakt. Studiomannen Henric von Zweigbergk ville testa. Här med frun Camilla.