Duetter i Melodifestivalen: Historiken visar – så stor är Hanna Ferm & LIAMOO:s bedrift 2019
Melodifestivalen  Melodifestivalen 2019 

Duetter i Melodifestivalen: Historiken visar – så stor är Hanna Ferm & LIAMOO:s bedrift 2019

Hanna Ferm & LIAMOO. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Det är inte lätt att tävla med duett.

Historiken visar att ensam är stark på melodifestivalscenen. Inte sedan The Ark 2007 har något annat än soloartister vunnit.

Men efter deltävlingen i går skuttade Hanna Ferm & LIAMOO upp som klara oddsfavoriter till att vinna Melodifestivalen 2019. De lyckas hålla balansen mellan att inte sjunga för mycket till varandra, vilket skulle utesluta publiken, och inte sjunga för mycket till publiken, vilket skulle göra att det kändes som att de saknar kemi.

Hur svårt det är syns på historiken i Melodifestivalen. Inte sedan 2005 har en duett gått till final i Melodifestivalen, sade jag i Mellosvepet i dag.

Men det beror på hur man räknar. Precis som med musikaliska genrer är det en definitionsfråga. Först måste vi reda ut ett ordpar:

Duo: Kan framföra en duett, men begreppet har en bredare spännvidd. Två personer som uppträder tillsammans, till exempel Samir & Viktor eller The Lovers of Valdaro. Behöver inte vara lika svårt att presentera i tv eftersom de kan förhålla sig på ett friare sätt till varandra.
Duett: Hanna Ferm & LIAMOO.

The Lovers of Valdaro inleder deltävling tre. En duo – men inte en duett. Foto: Janne Danielsson/SVT

Duetten har vissa särskilda egenskaper:

• De två artisterna ska sjunga (en stor del av) låten tillsammans.
• De två artisterna ska vägas lika i framförandet.

Det sista innebär att featuring-nummer inte räknas, till exempel Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia, där Aninia bara sjöng i refrängerna. Där blir det lättare för produktionen att fokusera på den artist som syns mest och som kan skapa kontakt med tittarna.

Ordböckerna ger sig normalt inte i kast med att styra upp definitionen av duettbegreppet i just popsammanhang. Det gör att vi är prisgivna åt en del tyckande.

Personligen upplever jag att en populärmusikalisk duett dessutom bör vara harmonisk, där artisternas röster blandas på ett sätt som ska upplevas som behagligt och vackert och där röstkvaliteterna är bärande. Kanske står den definitionen under inflytande från den klassiska musikens estetik.

För många är nog poppigare låtar duetter. Men fördelen med den snävare definitionen är att man sorterar ut bidrag där just kemin och svårigheterna med att sätta den är central. Annars får man med festliga Samir & Viktor-liknande nummer som i huvudsak handlar om annat.

Fame – en duo, men sjöng de en duett? Foto: Janerik Henriksson/TT

Akten som hamnar närmast att vara en duett utan att vara det i min lista är Fame. Många vill säkert räkna dem som en duett. Men det sorteringen ändrar inte trenden i statistiken.

Några andra exempel är att Rikard Wolff tävlade 2013 med Sara Isaksson på kör i ett arrangemang som i praktiken gränsade till en duett, men Rikard tävlade officiellt som soloartist och presenterades så i rutan. Några andra duo-konstellationer som jag inte räknat som duetter i det här avseendet är Lili & Susie, Nina & Kim, Lotta Nilsson & Glenn Borgkvist och Crosstalk. Gemensamt för alla dessa är att de inte nådde finalen.

Ett annat hänsynstagande är att en duett gärna uppfattas som en tillfällig konstellation medan en duo företrädesvis är en artistpar som i vardagslag uppträder tillsammans. Men det påverkar inte svårighetsgraden när man tävlar tillsammans i Melodifestivalen på samma sätt.

Musikläraren Daniel Möller har dessutom påpekat för mig att en duo historiskt är ett stycke musik skrivet för två instrumentalister och en duett ett stycke för två soloröster. En duett i vårdat språk kan fortfarande tänkas vara inte en konstellation utan ett musikstycke som sjungs eller spelas av två personer. Man är i så fall inte inte en duett, utan den är vad man framför.

Jag förhåller mig lite friare med begreppen här för att beskriva olika typer av melodifestivalbidrag med gemensamma karakteristika.

Med det sagt, här är resultaten för duetterna i Melodifestivalen sedan deltävlingarna infördes 2002:

2019: Hanna Ferm & LIAMOO, final
2017:
 Sara Varga & Juha Mulari, sist i deltävlingen
2017: Bella & Filippa, femma i deltävlingen
2015: Rickard Söderberg & Elize Ryd, plats 5 i deltävlingen
2015: Marie Bergman & Sanne Salomonsen, sist i deltävlingen
2013: Erik Segerstedt & Tone Damli, plats 5 Andra chansen
2012: Lotta Engberg & Christer Sjögren, utslagna i första duellen i Andra chansen
2009: Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng, näst sist i deltävlingen
2008: Johnson & Häggkvist, utslagna i första duellen i Andra chansen
2007: Andersson & Gibson, plats 5 i deltävlingen
2007: Uno & Irma, utslagna i första duellen i Andra chansen
2007: Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé, plats 6 i deltävlingen
2005: Fredrik Kempe & Sanna Nielsen, plats 8 i finalen
2003: Pernilla Wahlgren & Jan Johansen, plats 2 i finalen

”Let Your Spirit Fly” med Pernilla Wahlgren & Jan Johansen utmanade Fame om slutsegern 2003. Foto: Jan Collsiöö/TT

Ett skojigt kuriosum är att två av dessa, Andersson & Gibson och Uno & Irma, medverkade i samma deltävling 2007.

Här ser vi också hur duetterna har blivit allt mer sällsynta. Det här är ett klassiskt exempel på hur man kan skapa framgång i sammanhanget. Hitta något som knappt förekommer längre och som folk har glömt bort. Se sedan till att göra det riktigt bra. Då brukar framgången bli stor, eftersom upplägget får en extra skjuts av att uppfattas som fräscht.

Det gjorde möjligen att Hanna Ferm & LIAMOO hade ett visst slagläge på förhand. Dessutom hade vi nästan enbart soloartister i festivalen förra året och rekordfå konstellationer. När en cykel vänder gäller det att ligga i framkant och fånga vågen.

Portugals jordskredsseger i Eurovision 2017 med Salvador Sobrals jazzbagatell är ett exempel. Den typen av minimalism parat med väl utförd musikalitet hade inte skådats i tävlingen på länge.

Dessutom ser vi i listan att Hanna Ferm & LIAMOO gör Melodifestivalens yngsta duett – kanske någonsin.

Vi ser också i historiken att duetterna gick till final 2003 och 2005. Med Pernilla Wahlgren & Jan Johansen var de dessutom nära att vinna med ”Let Your Spirit Fly” – men slogs av gränsfallet Fame. På den tiden var det musikaliska helt centralt i Melodifestivalen, vilket kanske gynnade duetterna. I takt med teknikutveckling och regeländringar har sedan showerna och det visuella flyttat fram positionerna.

Trots det hade duetterna ett uppsving 2007–2009. Framgångarna uteblev dock, och sedan saknades upplägget helt i tre år. När de kom tillbaka 2012 lyckades Lotta Engberg & Christer Sjögren kapitalisera på tomrummet som uppstått och gå till Andra chansen, och Erik Segerstedt & Tone Damli kopierade bedriften året efter.

Duetterna läcker energi från relationen med tv-tittarna – till relationen mellan artisterna. Som tittare är vi vana vid att bli mer direkt stimulerade för att behålla uppmärksamheten. Vi vill att artisten vänder sig direkt till oss. Tidigare var det annorlunda, och fram till 1990-talet behövde artisterna ofta inte ens tänka på att titta i kamerorna.

Efter 2013 var det slut på duetternas relativa framgångar. Fram till i går.

Det mesta pekar på att Hanna Ferm & LIAMOO blir Melodifestivalens mest framgångsrika duett på sexton år – minst.

Finalplatsen är klar. Hanna Ferm & LIAMOO jublar efter deltävlingen tillsammans med skrällen Malou Prytz. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

English summary

Defining a duet is challenging. Unlike with a duo, the two artists should sing major parts of the piece together, and perhaps in a way which is to some extent harmonious. And they should be equally weighted, which rules out featuring acts.

The history of the duets is brief in the modern Melodifestivalen and shows that Hanna Ferm & LIAMOO used a format which has been half-forgotten. This might have contributed to their success, being the first duet in the final since 2005. Also, they might be the youngest duet in the history of the contest.

The main challenge in a duet is to keep the balance of singing to one another and singing to the viewers. The dismal results of the duets in Melodifestivalen for more than a decade and a half shows the width of the achievement from these two young singers.

Läs också:

Allt om Hanna Ferm & LIAMOO i Melodifestivalen 2019
Hela resultatet från deltävling två i Melodifestivalen 2019
Se programmet och allt extramaterial på SVT Play