Dotter är minimalistisk men intensiv på Melodifestivalens scen
Deltävling 3: Malmö 

Dotter är minimalistisk men intensiv på Melodifestivalens scen

Dotter tar huvudsakligen repat inför Melodifestivalen med sin nummerregissör Rickard Engfors. Hon sticker ut i den här deltävlingen genom att vara ensam på scen.

– Hon är härligt speciell, som en korsning mellan Loreen och Björk, otroligt unik som artist. Det är ett nummer som är enkelt och väldigt starkt, säger bidragsproducenten Lotta Furebäck.

I diskussionerna inför Melodifestivalen 2018 har det funnits en rad idéer, men Dotter och hennes medarbetare har landat i att det enkla är det bästa.

Artisten väger upp det avskalade numret med att själv ha ett intensivt scenspråk. Hon gestikulerar energiskt och slänger med håret.

Numret är avskalat och väldigt mörkt och bygger på Dotters artisteri. Man testar bildövergångar där kanten mellan bildrutorna är formad som rök, och i något ögonblick ser vi två Dotter i bild samtidigt. Det innehåller i skrivande stund 162 kameraklipp, men det betyder inte att det liknar Oscar Zias ”Human” från 2016, som hade en bra bit över 200 klipp. Här klipps det bara intensivt vid fyra enskilda tillfällen.

Dotter har seglat upp som förhandsfavorit inte bara i den här deltävlingen utan i hela Melodifestivalen 2018. Kanske är det parallellerna till Loreen som dragit upp förväntningarna, kanske är det låtskrivarna Peter Boström, Thomas G:son och Linnea Deb, som tillsammans är ansvariga för våra två senaste vinster i Eurovision.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Läs mer:

Bidragsbibeln: Dotter
Allt om Dotter i Melodifestivalen 2018