Okategoriserade 

Det kan vi lära oss av Frans framgång i Eurovision 2016

Frans får en av sina tolvpoängare i finalen. Foto: Thomas Hanses/EBU

Frans Jeppsson Wall slutade alltså femma i Eurovision Song Contest 2016. Trots att han inte hade draghjälp av att ha synts i semifinal. Och trots att han hade ett ofördelaktigt tidigt startnummer.

Det imponerar.

Och visar inte minst att den internationella juryn i Melodifestivalen lyckades peka ut en bra kandidat igen. Frans kom ju tvåa i deras omröstning, bara en poäng bakom Oscar Zia.

Och framför allt var svenska folket rätt ute igen. Sedan attityden att Melodifestivalen är en schlagertävling försvann och man i stället började rösta på modern popmusik har svenskarna varit rätt ute gång på gång. Tack vare det har Sverige nu en ledande musikalisk ställning inte bara i Europa utan också i Europas största musiktävling.

Standarden uppfattades allmänt som ovanligt hög i år i både Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Rekordmånga Melodifestivallåtar blev hittar efteråt.

I Eurovision var trenden på samma sätt radiomusik snarare än lördagsunderhållning, och även här uppfattades standarden som ovanligt hög. Jag såg till och med en twittrare som klagade på att det fanns för lite skräp att förlöjliga.

Och det moderna belönades. Minst fem av låtarna på topp sju i Eurovisionfinalen är aktuell musik som absolut skulle kunna spelas på radio. Låtarna av äldre märke hamnade ofta långt ner i listan.

Då räknar jag inte vinnarlåten som modern. Den är snarare något eget och konstnärligt som inte har som ambition att tätt ansluta sig till just nu aktuell popmusik. Men jag tvivlar på att den blir stilbildande. ”Euphoria” var också originell, men hittills har ingen lyckats bli särskilt framgångsrik genom att bygga vidare på den estetiken. Snarare kritiserar man bidrag som gör ett försök.

Justin Timberlake tog Frans parti. Foto: Tove Blum och SVT

Sveriges Frans var desto mer modern. ”If I Were Sorry” är låten som spelades mest ute i världen både inför och efter tävlingen. Också Justin Timberlake hyllade låten och bondade med Frans, även om jag gissar att han också hade retoriska skäl.

Men både svenska folket och Melodifestivalens internationella jurygrupper får en fjäder i hatten efter lördagens resultat. Folket gav ju Frans en jordskredsseger. Jurygrupperna jämställde honom med den övriga konkurrensen i toppen. Frans var en folklig vinnare.

Och mycket riktigt var han en folklig favorit också i Eurovision. Jurygrupperna hade honom till sist bara som nia i en tät omröstning. Folket hade honom som sexa. Resultatet sammanlagt: Han blev femma. För det kan vi tacka att fyra av bidragen som juryn satte före Sverige – Frankrike, Malta, Belgien och Israel – ratades eller var mindre populära hos folket.

Att komma femma i Eurovision är en fantastisk bedrift, och vi har inte anledning att tro att någon annan i Melodifestivalen 2016 hade gjort det bättre.

I sammanhanget kan det vara värt att minnas kritiken som sköljde över Frans på nätet efter segern i Friends Arena. Många gånger var kommentarerna rent hatiska.

Jag vet inte när det blev okej att uttrycka sig så i det offentliga rummet. Om det var något som kom i samband med modern tv, Idoljuryn, tuffare tidningskrönikörer eller Internet.

Och jag vet inte varför just Frans fick så mycket kritik. Om det är för att han är ung och unga nättyckare tyckte att det var mer okej att gå hårt fram mot någon i sin egen ålder. Eller om han bröt mot en norm om att en vinnare i Melodifestivalen måste låta på ett visst sätt och ha kvar något av den gamla schlagertraditionen i sig.

Frans efter segern i Melodifestivalen 2016. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Den vanligaste kommentaren från Frans aggressiva nätkritiker var att han inte skulle ha någon chans i Europa. Samtidigt kunde vi andra se på de utländska topplistorna att låten redan hade blivit en internationell hit.

Nu kan nu vi säga en sak om de kritikerna. De hade fel.

Lärdomen blir att inte löpa amok bara för att den personliga smaken inte vann i en musiktävling.

De borde de som kritiserar Jamala ukrainska vinnarlåt tänka på i dag.

För övrigt:

• Jag spekulerade på förhand i att den språkliga pendeln snart kommer att börja slå tillbaka. När nästan inga bidrag framförs på det egna språket i Eurovision Song Contest blir de få kvarvarande mer omtyckta och gynnade. Nu fick vi åtminstone för första gången sedan 2007 en vinnare där inte hela texten är på engelska. I finalen placerade sig de låtar med text eller inslag av text på annat än engelska på platserna 1 (Ukraina), 4 (Bulgarien), 6 (Frankrike), 13 (Österrike) och 16 (Italien) av de 26 bidragen.

• Bidragen med svensk inblandning gjorde sammantaget ett urstarkt Eurovision. Genomsnittligt hamnade de långt över mittpunkten i resultatlistan. Bland annat intog de platserna 2 till 7 i finalen. Man förstår att folk vill jobba med svenskar.

Läs mer: