Okategoriserade 

Den nya tekniken som kan ha avgjort Melodifestivalen 2016 för Ace Wilder i kväll

Ace Wilder klar för final. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Läxan fanns från förra året. Ungdomsfavoriterna vinner inte garanterat för att rösterna kommer via Melodifestivalens app.

Christer Björkman myste över röstningsrekordet efter programmet. Och man kan enkelt gissa sig till att de allra flesta rösterna kom via appen.

Trots detta skrällde den musikaliske Robin Bengtsson och gick till final i stället för förhandstippade showduon Samir & Viktor.

De får i stället sjunga ”Bada nakna” i Andra chansen och har stor finalchans. Precis samma resväg som förra året, i så fall. Även då röstade tittarna via app.

Melodifestivalen är unikt eftersom alla tittar och engagerar sig – inte bara mindre grupper. Och tydligen röstar alla numer även med appen.

Samir & Viktor med ”Bada nakna”. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Förhandstippade Ace Wilder knep den andra finalplatsen. Det resultatet är logiskt för utvecklingen i den moderna Melodifestivalen. Den tekniska utvecklingen har skapat en tv-trend som är svår att motstå. Hela tiden uppstår nya möjligheter att skapa visuella effekter.

Den här veckan infördes effekter som aldrig tidigare förekommit i Melodifestivalen i både Samir & Viktors och Ace Wilders bidrag.

Det är utmanande för SVT, men när det fungerar kan resultatet bli magiskt. Som med Måns Zelmerlöws scenshow till ”Heroes” förra året.

På ett av de många mötena inför Melodifestivalen 2016 frågade jag Christer Björkman om han ser en ”Heroes”-effekt i bidragen i år. Svaret blev att det kan ha uppstått en trend efter ”Heroes” där artisterna använder olika former av projektioner.

Ace Wilder. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Ace Wilders ”Don’t Worry” är ett bra exempel. Projiceringarna i de olika boxarna är avancerade och kräver sin teknik.

Men också sin konstnärlighet. Den som tittade noga på sändningen av Melodifestivalen från Göteborg i kväll kunde bland annat se att alla projektioner rörde sig oberoende av varandra. De dansar ungefär samma dans men är inte helt synkroniserade.

– Det är medvetet. Vi vill att det ska se spontant ut. Alla upplagor av mig gör lite sin egen grej. Man hoppar in, försöker göra sitt bästa och bara hänger på. Vi gör samma sak men med lite annorlunda tajmning, sade Ace Wilder till mig i går.

Jag pratade också med hennes koreograf Litho Nericcio. Han berättade samma sak – och är helt med på att Ace Wilder har en annan kvalitet som varit framgångsrik de senaste åren. Hon är arty.

Det var en populärkulturell konstnärlighet som blev segerreceptet för både Loreen och Måns Zelmerlöw i Eurovision Song Contest. Ace Wilder har just den konstnärligheten.

Precis som Måns Zelmerlöw förra året har hon också en modern poplåt, i det här fallet med paralleller till akter som Icona Pop. Dessutom med samma låtskrivare som Måns Zelmerlöw hade förra året.

Men det finns också skillnader. Ace Wilder är mer inriktad på cool pop och stora effekter där Måns nummer till viss del byggde på intimitet.

I finalen den 12 mars får vi facit på vad folket och de internationella jurygrupperna tycker om arty-stilen i Melodifestivalen i 2016 års version.