Den kritiserade låtsuccén 2018 – så har den påverkat Melodifestivalen 2019
Bakom Bidragen  Melodifestivalen 2018  Melodifestivalen 2019 

Den kritiserade låtsuccén 2018 – så har den påverkat Melodifestivalen 2019

Bild: Renaida och Olivia stod för två av de moderna bidragen som delade publiken 2018.

Under Melodifestivalen 2018 hände något. Plötsligt fanns där en överväldigande kritik mot låtarna. Det är normalt att delar av en oinsatt breddpublik slänger sådana kommentarer utan att ha lyssnat särskilt noga på musiken.

Men den här gången kom kritiken också från många nyanserade och kunniga Melodifestivalentusiaster. Jag försökte fördjupa mig i vad som egentligen hade hänt i ett inlägg i våras.

Med distans till årgången tog jag upp saken med Christer Björkman. Han är avfärdande.

– Vad som händer under turnén är ovidkommande. Det är i affekt och påverkas av vad som händer i det övriga programmet.

– Man skulle bli tokig om man satt och analyserade då. Om man frågar folk kommer man att få ett svar under turnén och ett annat efter sommaren. Vi kan inte analysera så snabbt.

John Lundvik stod för ett av flera själfulla bidrag 2018, säger Christer Björkman. I år tävlar han igen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Måttstocken för kvaliteten på tävlingsredaktionens arbete är en helt annan, menar den exekutiva producenten. Till någon del kan det handla om återkopplingen från skivbolagen, men framför allt mäts det av hur framgångsrik musiken blivit utanför programmet.

– Halva startfältet blev bekräftat på ett eller annat sätt ur ett kommersiellt perspektiv. Vi hade 18 av 20 på Spotifys Sverigelista som mest. Det är ett alldeles lysande resultat.

– Och det fanns stort hjärta i musiken. Felix Sandman, Benjamin Ingrosso, Jessica Andersson och John Lundvik gjorde själfyllda saker från dem, det var autentiskt.

Kommentarerna från många av fansen under turnén 2018 har alltså inte påverkat inför det nya året. Utvärderingen ser ut på ett annat sätt.

– Vi analyserar också vad som saknades för att det ska bli riktigt bra tv. Vi kunde konstatera att det blev lite tråkigt med nästan enbart soloartister, så vi har försökt få en bättre mix i år med lite band och duetter.

– Grundtanken är att alla ska hitta något att tycka om, men om man gillar allt har vi misslyckats. Ingen kommer att vara helt nöjd, det ligger inbyggt i idén.

English summary

The songs in Melodifestivalen 2018 left many fans disappointed during the broadcasting period. But the commercial success of the songs was massive, even in Melodifestivalen standards. The executive producer Christer Björkman aims to continue building on this – with a few alterations. To create a better mix, Melodifestivalen has more bands and duets, rather than a parade of solo artists.

Melodifestivalen 2019: Bakom Bidragen

• Del 1: Testen som skruvar upp förväntningarna
• Del 2: Ett tydligt 2019 – men inte humoristiskt
• Del 3: Balladernas återkomst
• Del 4: Hemliga framgångsformeln bakom veteranernas återkomst
• Del 5: Den kritiserade låtsuccén 2018 – så har den påverkat
• Del 6: Tradition – på ett nytt sätt

Läs också:

• Artisterna i Melodifestivalen 2019 – hela listan