De har störst segerchans i Melodifestivalen 2019 – enligt startnumret
Melodifestivalen 2019 

De har störst segerchans i Melodifestivalen 2019 – enligt startnumret

Anna Bergendahl vann Melodifestivalen 2010. Nu är hon bland de som har fått det avslutande startnumret i sin deltävling. Foto: Carl-Johan Söder/SVT

Anna Bergendahl, Margaret, Jon Henrik Fjällgren och John Lundvik. Det är artisterna som har störst chans att gå till final i Melodifestivalen 2019. Enligt historiken.

Det kan vi säga efter att startordningen i Melodifestivalen 2019 presenterades på fredagen.

Det går nämligen att hitta många intressanta mönster i tidigare års resultat. Inför 2015 gjordes Melodifestivalen om till sju bidrag per deltävling (från tidigare åtta). Sedan dess har fyra festivaler passerat. Hur har det gått?

Fram med papper och penna. Så här har de olika startnumren placerat sig i sin deltävling:

Det är här Anna Bergendahl, Margaret, Jon Henrik Fjällgren och John Lundvik kommer in i bilden. De fyra har nämligen startnummer sju i respektive deltävling 2019.

Startnummer sju har snittplaceringen 1,68 i sin deltävling. De två bäst placerade bidragen varje vecka går ju till final, och med andra ord går bidraget med startnummer sju med bred marginal normalt direkt till final från sin deltävling.

Förra året hade Benjamin Ingrosso, LIAMOO, Mendez och Mariette startnummer sju i sin deltävling. Alla utom Mendez gick direkt till final – och Mendez tog sig dit via Andra chansen.

Och det kommer mera. För startnummer sju har faktiskt aldrig under de här fyra åren – på sexton deltävlingar – blivit utslaget.

Det har blivit sämst en tredjeplats i deltävlingen, något som blev ödet för Loreen, FO&O och Mendez. Loreen är den enda som sedan inte tog sig till final via Andra chansen.

Mendez, Felix Sandman, Margaret och Renaida gick till final via Andra chansen förra året. Mendez var sist ut i sin deltävling. I år är det Margarets tur att prova på samma sak. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Den som undrar varför det är så mycket snack om startnumren vid den här tiden på året får svaret här. Alla som vill tippa Melodifestivalen sitter på helspänn när nyheten om startordningen kommer.

Men varför är mönstret så tydligt? Svaret ligger i tv-dramaturgin. Producenterna sätter startordningen, och de vill ha ett bidrag sist som det finns förväntan kring eller som har signalvärde för Melodifestivalen.

När Loreen gjorde comeback 2017 var det till exempel självklart att sätta henne sist. På det sättet vet man att tittarna kommer att sitta kvar hela vägen tills hon har stått på scen.

Den här kategorin av bidrag brukar vara konkurrenskraftiga i tävlingen. En artist som vet att förväntningarna är höga ställer inte upp utan att tro sig ha ett starkt bidrag, och skivbolagen lägger ofta extra krut på den här typen av akter.

Att framgången beror mer på bidragen än på startnumret vet vi eftersom de här bidragen också brukar gå bra i finalen. Jag ska återkomma till det i kommande inlägg här i bloggen.

Men det finns förstås fler spännande mönster i staplarna ovan. Vi ser att startnummer 1 har den näst starkaste historiken och med bred marginal brukar gå vidare i tävlingen. Medianresultatet är en tredjeplats, vilket betyder Andra chansen.

I år har Nano, Andreas Johnson, The Lovers of Valdaro och Pagan Fury fått det första startnumret.

John Lundvik är sist ut i sista deltävlingen. Nano är först ut i den första. Foto: Janne Danielsson/SVT (montage)

Startnummer två är tvärt om en plats som brukar omtalas som klassiskt dåligt. Det startnumret har till exempel aldrig vunnit Eurovision, och i Melodifestivalens deltävlingshistoria hade det bara lett till någon enstaka finalplats innan John Lundvik gjorde succé förra året (och dessutom sedan knep bronset i finalen).

Det här mönstret finns kvar i historiken som har skapats sedan Melodifestivalen 2015. Medianplaceringen för bidraget med startnummer två är näst sist.

Ett stort skäl kan återigen vara tv-dramaturgin. Det finns undantag, men ofta hamnar ett bidrag här som har lägre intensitet, i något avseende. Det första bidraget i startfältet brukar vara intensivt för att sparka igång festen och glädja barnen, som kanske går och lägger sig sedan.

I så fall kan det efterföljande bidraget behöva ge tittarna en ”andningspaus”. Och den typen av bidrag drar normalt åt sig mindre uppmärksamhet när det är dags att rösta.

John Lundvik och Benjamin Ingrosso gick direkt till final från den första deltävlingen förra året. John Lundvik hade historiken emot sig med startnummer två. Benjamin följde trenden och gick till final med startnummer sju. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Just John Lundvik med den klassiskt eleganta balladen ”My Turn” är ett bra exempel från förra året. Men den här gången välkomnade tittarna andrummet. Barbi Escobar med ”Stark” är ett annat exempel från 2018, ett bidrag som slutade på sista plats.

Om det här mönstret går igen 2019 återstår att se. På startnummer två den här gången hitta vi nämligen ungdomliga High15, Malou Prytz, Dolly Style (som gick till Andra chansen med startnummer två 2016) och Anton Hagman. De yngsta tittarna har nog inte gått och lagt sig redan till kvällens andra bidrag.

För de resterande startnumren ser vi en svagt fallande kurva, där bidragen får en bättre snittplacering ju senare de kommer i ordningen. Min tolkning är att det vi ser här är något av den verkliga effekten som själva startnumret har.

Många tittare röstar i samband med att artisterna uppträder, men den som röstar först efter att alla bidrag framförts har rimligen en större benägenhet att välja något av de senaste bidragen som visats.

Startordningen i Melodifestivalen 2019. De röda rutorna visar startnumret med bäst historik.

English summary

Since Melodifestivalen started having 7 entries per semi final in 2015, the song starting as #7 has placed 1.68 in average and 3 as the lowest. This year, Anna Bergendahl, Margaret, Jon Henrik Fjällgren and John Lundvik will be hoping that the trend holds. #1 is another position with a strong history, while #2 has the weakest track record.

The reason for this pattern is likely to be found in the TV dramaturgy, since these songs also tend to do well in the final. The producers often, but not always want to open the show with high intensity, follow up with lower intensity and end big.

Läs också:

Startordningen i Melodifestivalen 2019: Från Nano till John Lundvik