Okategoriserade 

Därför dissar fansen Sverige inför Eurovision 2015

Vi i svensklägret har hunnit etablera oss i Wien. I går repeterade Måns och gänget för första gången på scenen (kören var inklämd i ett bås bakom en ramp och kände sig som ystra kossor).

Men det är något som skaver. Det officiella förhandsklippet från repetitionen på YouTube har i skrivande stund 1 338 tummen upp – och 1 246 tummen ner.

Trenden i diskussionstrådar på nätet har funnits ända sedan Melodifestivalen. Jag får många frågor om det här från andra svenska fans. Varför gillar många i utlandet inte Sverige i Eurovision nu, helt plötsligt?

Det talas om plagiat (oftast genom att blanda ihop Guetta och A dandypunk) och att låten inte är tillräckligt bra.

När vi repeterade i går hade den österrikiska produktionen teknikproblem med hur de hade placerat kameravinklar mot projektionen. För att lösa det behövde de mer tid och stoppade klockan för Sveriges reptid i en kvart.

Det ökade inte den svenska populariteten bland fansen, som säkert drog sig till minnes att Eric Saade fick en extra repetition i Düsseldorf 2011 – även då för att den lokala produktionen behövde mer tid för specialeffekten, den gången i form av glasburen. Dessutom kom invändningar från ackrediterade mot mixningen av nya kören, även från sådana som bara lyssnat på arenaljudet i form av YouTube-klippet ovan.

Under det hela puttrar misstänksamheten mot att Måns skulle vara homofob. Vissa utländska tidningar har återgett den storyn i hårt vinklad (d.v.s. missvisande) form, och frågan är laddad bland tävlingens många gayfans. Armeniens Aram MP3 fick det hett om öronen förra året av samma skäl, men där hade fansen större fog för reaktionen, vad jag har förstått.

Foto: Thomas Hanses/EBU

Det har kort sagt varit en hel del för Sverige och Måns Zelmerlöw. Men bakom orden från fansen tror jag att det ligger något annat.

Jag lärde mig det här 2009 i Moskva, när Alexander Rybak var storfavorit på förhand. På plats märkte jag att fler och fler fans viftade bort favoritskapet. Det här kunde gå hur som helst. Många hade tänkt ut något annat bidrag att lyfta fram som favorit att vinna.

De verkade originella och smarta. Motvalls. De gick utanför de upptrampade stigarna och tänkte annorlunda.

Jag blev övertygad och såg snart själv tävlingen som en ganska öppen historia. Fans som tillkom från Sverige under periodens gång förstod inte vad vi höll på med – det här var ju mer eller mindre klart på förhand. Sedan drogs de också med i karusellen.

Vi vet alla hur det gick. Alexander Rybak vann och satte poängrekord. Samtidigt lärde jag mig något.

Fansen gör sig ofta märkvärdiga och tror på en annan vinnare än majoriteten. Genom att stå och säga samma sak som precis alla andra framstår man inte som expert, och där finns en Eurovisionfälla som många ramlar i varje år.

Måns Zelmerlöw i Melodifestivalen 2015 är i sig ett exempel på ett favoritskap som höll. Och kanske föll jag själv i fällan den gången.

Sanningen är en annan. I de allra flesta fall vinner nämligen den ursprungliga storfavoriten i Eurovision Song Contest:

  • 2008: Dima Bilan.
  • 2009: Alexander Rybak.
  • 2010: Ingen klar favorit (Tyskland vann).
  • 2011: Ingen klar favorit (Azerbajdzjan vann).
  • 2012: Loreen.
  • 2013: Emmelie de Forest.
  • 2014: Ingen klar favorit (Österrike vann).

Nu är inte Måns Zelmerlöw en så klar favorit som artisterna i listan ovan. Men han är favoriten till att vinna, och det säger mycket om hur resultatet kan förväntas bli.

Det förklarar också mycket av fansens reaktioner. Någon av Måns supportrar i kommentarerna till YouTube-klippet påpekar att Loreen också hade många tummen ner-markeringar på klippet från hennes första repetition.

Men jag kan tänka mig att en del av fansen skulle ge låten tummen ner oavsett allt detta. ”Heroes” låter som ung musik som spelas på radio i dag. Vissa som älskar Eurovision (inte alla) gör det för att de i det här forumet får en musik som passar den personliga smaken bättre än musiken som spelas på radio.

Sverige vann trots allt omröstningen på ESCtoday när de ackrediterade i presscentret röstade på torsdagens repeterande bidrag – men tillsammans med Israel.

Och Slovenien har hissats i införprogram och av presumtiva musikkritiker – men kommer i botten här. De imponerade tydligen inte på scen. Men dessutom är den indie-pop som de kommer med en typ av radioskval som lämnar mig helt oberörd. Säkert samma sak med många andra fans här på plats. Jurygrupperna lär säga något annat.

Jag har tidigare spekulerat om en hemlig Melodifestivalformel för refränger. Det handlar om att låta refrängraderna sluta på en hög ton för att bygga energi. ”Heroes” gör tvärt om och går ner i stället för upp i slutet av refrängen. Man går ner i energi i slutet i stället för att lämna lyssnaren på topp. Det är möjligt att den detaljen inte klaffar med musiksmaken hos många av Eurovisionälskarna.

Inte för att Måns själv lider av spänningarna kring Sverige. Han har massor av fans här också och blir lovebombad. Intresset för att intervjua honom är enormt. I går fick värdarna kalla in vakter för att garantera säkerheten i presscentret när de ackrediterade blev allt mer angelägna att få en pratstund.

Måns Zelmerlöw har fler tummen ner än de flesta på sitt YouTube-klipp från repetitionen. Men han har också fler tummen upp än de allra flesta. Och det kan bli avgörande. Det går inte att anti-rösta i Eurovision Song Contest. Man behöver bara vara nummer ett hos fler än någon annan.