Bishara hade bästa berättelsen i Melodifestivalen 2019
Melodifestivalen 2019 

Bishara hade bästa berättelsen i Melodifestivalen 2019

Bishara gratuleras av programledaren Eric Saade på scen efter finalplatsen. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Melodifestivalen är som en saga ibland.

Det är tittarna som skriver den. Och de älskar att upptäcka genombrott.

Bisharas fantastiska start på karriären i kväll bevisar att Melodifestivalen är ett tävlingsformat. Bishara sjunger alldeles strålande, men det gör andra också. I alla andra enskilda delar är många av de andra mer erfarna än en 16-åring som aldrig har stått på en scen förut.

Men i tävlingsformatet Melodifestivalen är måttstocken att få flest röster – inget annat. En låt som berör måste alltid finnas i botten, men det finns många välskrivna poplåtar där ute. Ofta avgör paketeringen.

Som tittare röstar man gärna på personen lika mycket som låten. Det är roligare att skapa en ljus framgångssaga åt en liten kille som man kan relatera till, som kunde ha varit en klasskamrat eller en son, än att ge legendaren Ann-Louise Hanson ännu en kväll med Melodifestivalen.

Att förändra någons liv eller skapa en fin krusning på en lång karriär. Vad väljer du?

Ann-Louise Hanson slutade femma efter en tät bottenstrid.

Melodifestivalen kan beskrivas som en rad erbjudanden från artister – om att uppfylla en framgångssaga. Vilken saga vill du ska bli verklighet? Välj den som du vill skapa ett lyckligt slut för.

Och tittarna gör gärna goda handlingar, det visar om inte annat den fantastiska beloppet som de skänkte till Radiohjälpen på lördagskvällen – dubbelt så mycket som vid den deltävling då de skänkte mest förra året. I tävlingen lägger tittarna gärna sina röster där de gör som störst nytta och verkar kunna skapa som mest glädje.

Bishara frälste Sverige den här lördagskvällen och har alla möjligheter att få en lång karriär. Men när genrepspubliken röstade i Melodifestivalklubbens undersökning fick han 30 procent. Som Anders Ringqvist på Schlagerfesten påpekade för mig redan i går fick Frans Jeppsson Wall i motsvarande undersökning 2016 över 50 procent av rösterna.

Ett skäl till att Bishara inte samlade mer än 30 procent av genrepspublikens röster stod på scenen tillsammans med honom när kamerorna släcktes.

John Lundvik samlade nämligen 28 procent av genrepspublikens röster, nästan lika mycket som Bishara. Allt tyder på att vi vaskade fram två blytunga finalister i Lidköping.

Tillsammans fick de fyra bidrag som gick vidare i tävlingen 74 procent av rösterna. Det närmaste vi kommer det tidigare i år är 68 procent i Göteborg, den första deltävlingen. Strax bakom hamnade noteringen i Malmö, medan motsvarande bidrag i Leksand förra veckan samlade 65 procent av rösterna.

Ni ser att det är en jämn serie – där kvällens deltävling sticker ut.

John Lundvik spelade mästerligt på just den berättelsen om att uppfylla en framgångssaga i Melodifestivalen förra året. Att tittarna skulle glädja just honom lite extra om de gav honom sin röst var tydligt. Och själva låten ”My Turn” handlade just om hans artistdröm. Den som får chans att prata i greenroom under programmet kan förstärka berättelsen ytterligare.

I år var John minst lika bra på att förmedla hur mycket Melodifestivalen betyder för honom. Och han hade med sig berättelsen från förra året. Utmaningen den här gången var att en återkommande artist alltid jämförs med föregående bidrag. Lyckas du inte överträffa dem förlorar du på kontrastprincipen.

Men John Lundvik klarade balansgången. Just nu ligger han tvåa i oddlistan för att vinna Melodifestivalen 2018. Och han knappar in på Hanna Ferm & LIAMOO.

Bishara är trea på samma lista. Men att representera Sverige i Eurovision Song Contest redan på sitt första steg i artistkarriären var inget han ville tänka på den här kvällen i Lidköping.

– Jag vill inte tänka på det. I kväll vill jag bara ha efterfest, utan alkohol, och ha riktigt kul, sade han i den första intervjun på scen.

Men det spelar ingen roll. Tittarna har förändrat hans liv, och nu ligger makten i deras händer.

Resultat: Deltävling 4 av Melodifestivalen 2019

Final: John Lundvik – ”Too Late For Love”
Final: Bishara – ”On My Own”

Andra chansen: Lisa Ajax – ”Torn”
Andra chansen: Arvingarna– ”I Do”

5. Ann-Louise Hanson – ”Kärleken finns kvar”, 583 995 röster
6. Anton Hagman – ”Känner dig”, 601 113 röster
7. Pagan Fury – ”Stormbringer”, 579 502 röster

I en extremt jämn bottenstrid mellan tre bidrag hade Ann-Louise Hanson bredare stöd över åldersgrupperna och samlade därmed fler poäng än Anton Hagman och klättrade en placering. Alla röstningssiffror presenteras här i Expertbloggen veckan efter finalen.

• Antal röster: 6 810 817.
Gåvor till Radiohjälpen: 905 041 kronor.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Se första vinnarintervjun – direkt på scen

English summary

Melodifestivalen is like a fairy tale sometimes. And the viewers can write a happy ending. So they often seem to search for the story where they can cause the most joy. It was obvious that Bishara and John Lundvik would be overjoyed if winning.

And now they are serious contenders in the final, accordning to the odds. Together, the four entries making it to the final and the Second Chance tonight collected 74 percent of the votes. This is far ahead of the other semi finals.

Foton: Stina Stjernkvist/SVT

Missa inte:

• Se hela programmet igen på SVT Play